Pagina 1 van 1

amazon met b23e

Geplaatst: 11.10.2010 - 21:16
door marckx
Hallo kenners/liefhebbers,

Ik zit met een vraag/dilemma.
We hebben een amazon uit 65 waarin een b23e met 4 bak en elec. od ligt.
Nu is de koppeling bijna op en vraag ik me af of er een handgeschakelde 5-bak achter kan.
En zo ja, welke modificaties ik moet aanbrengen.
O ja, men heeft er een carb opgezet dus hij heeft geen injectie meer.
Hij rijdt goed maar de od werkt niet, helaas.
Ik heb volgende week vrij dus dat zou perfect zijn om wat te sleutelen.
Hopelijk kan en wil iemand me wat advies aan de hand doen.
Alvast bedankt.

Marczelf

Geplaatst: 12.10.2010 - 00:21
door Niels S80
De eerste vraag zal zijn of het blok of schuin staat (waarschijnlijk anders past de carb er niet op......met standaard spruitstuk)?

Als antwoord op je vraag, alles kan......... :P

Wat voor bak ligt er nu achter, M41 of M46? Je versnellingsbak tunnel zal waarschijnlijk moeten worden aangepast.

Geplaatst: 12.10.2010 - 09:22
door Iroll
Ik weet niet wat er al aan gemodificeerd is, dus het is moeilijk te zeggen wat je nog moet aanpassen. Maar een M47 5 bak, uit de 200 serie,zou een optie zijn. Zijn niet echt veel voorkomend, wel redelijk goedkoop. Dat is een aluminium bak, dus lekker licht.

Geplaatst: 12.10.2010 - 15:27
door marckx
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Zal uitleggen hoe het nu zit.
Blok ligt recht, idd met een (matig) zelfgemaakt spruitstuk. :scratch:
Hiervoor is er de oliepomp en de carterpan van een b20 gemonteerd.
De auto rijdt alleen op gas.
De tunnel is al aangepast bij de inbouw van de b23, door een eerdere eigenaar.
Het huidige type bak zal ik nog moeten checken.
Ben aan het werk dus dat wordt later.
Tot zover.
Gr. Marc

Geplaatst: 13.10.2010 - 20:13
door Niels S80
Wanneer de tunnel al is aangepast dan zit er waarschijnlijk al een M46 in en die zou ik mooooi laten liggen!(/vervangen door een andere M46)

Nadeel van de M47 is dat deze niet zo sterk is als een M46 en dat een M47 met kilometertelleraansluiting niet heel makkelijk te vinden is.

Re: amazon met b23e

Geplaatst: 14.10.2010 - 07:59
door admiral
marckx schreef:Hallo kenners/liefhebbers,

Ik zit met een vraag/dilemma.
We hebben een amazon uit 65 waarin een b23e met 4 bak en elec. od ligt.
Nu is de koppeling bijna op en vraag ik me af of er een handgeschakelde 5-bak achter kan.
En zo ja, welke modificaties ik moet aanbrengen.
O ja, men heeft er een carb opgezet dus hij heeft geen injectie meer.
Hij rijdt goed maar de od werkt niet, helaas.
Ik heb volgende week vrij dus dat zou perfect zijn om wat te sleutelen.
Hopelijk kan en wil iemand me wat advies aan de hand doen.
Alvast bedankt.

Marczelf
Welke amazon is het, stond er laatst één op MP en die is weg.

Geplaatst: 14.10.2010 - 11:27
door marckx
Na al deze adviezen en tips ga ik toch proberen de electr. OD weer aan de praat te krijgen.
Hou jullie op de hoogte.
bedankt

Geplaatst: 15.10.2010 - 20:38
door Niels S80
Ik ben nu toch benieuwd wat er in ligt.......

Geplaatst: 08.11.2010 - 21:37
door oudevolvo
Dat zal dan vermoedelijk een M46 met J-type overdrive zijn.

Uitdagingen met KM-teller zijn wel op te lossen, zie
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... gsbak.html

Als je tunnel al ruim genoeg is, ben je al een heel eind.
Bovendien heb je waarschijnlijk ook al het juiste koppelingshuis.

Wat is het euvel van de OD?
Zeer waarschijnlijk een elektrisch probleem (als hij helemaal niets meer doet).

Geplaatst: 11.02.2011 - 10:00
door patrick2wd
ik had juist begrepen dat 4 & od sterker zouden zijn dan 5-bak?

is dat zo en waarom?

Geplaatst: 11.02.2011 - 10:21
door ferdy
Was dat niet de m410?

Geplaatst: 11.02.2011 - 10:25
door oudevolvo
Een M46 met OD is volgens mij inderdaad sterker dan de M47.
Dit komt doordat een M47 van aluminium is.

De M410 is het grotere broertje van de M41, maar hoe die zich verhoudt tot de M46 qua sterkte weet ik niet.
Ik vermoed dat de M46 sterker is, aangezien die gebruikt is in combinatie met turbo motoren.

Geplaatst: 16.05.2011 - 20:55
door mightyspawn
Daar ga ik ook vanuit, echt alternatief is de M90.

Meet of laat de druk eens meten van de overdrive. Die moet toch wel 15 bar zijn om in te schakelen. Oliepomp kan defect zijn, maar ook wat rubbertjes in de overdrive.

Geplaatst: 18.05.2011 - 21:05
door dopdedouwer
Als het blok rechtopstaat, ga ik er vanuit dat dat is gedaan om de oorspronkelijke versnellingsbakken te handhaven. Dus een M40 of M41 in dit geval (4+overdrive). Alleen verklaart dat de aangepaste tunnen niet :s.

Nouja, de topicstarter ging toch al kijken wat hij onder de auto aantrof dan horen we het wel...

Geplaatst: 19.05.2011 - 22:47
door Boele
dopdedouwer schreef: dan horen we het wel...
Kan nog wel even duren, laatste bezoek was oktober 2010...

Geplaatst: 19.05.2011 - 22:53
door ferdy
Boele schreef:
dopdedouwer schreef: dan horen we het wel...
Kan nog wel even duren, laatste bezoek was oktober 2010...
:D

Geplaatst: 20.05.2011 - 21:22
door dopdedouwer
shit ons opzadelen met zo'n misterie.... :D

Geplaatst: 10.06.2011 - 22:01
door Niels S80
dopdedouwer schreef:shit ons opzadelen met zo'n misterie.... :D
Ik was ook weer eens nieuwsgierig geworden.......helaas!

Geplaatst: 11.06.2011 - 00:36
door Boele
Niels S80 schreef:
dopdedouwer schreef:shit ons opzadelen met zo'n misterie.... :D
Ik was ook weer eens nieuwsgierig geworden.......helaas!
Ben ook nieuwsgierig hoe het naar jouw B230 amazonproject is!?

Geplaatst: 11.06.2011 - 07:27
door Niels S80
Offtopic, sorry;
Boele schreef:
Niels S80 schreef:
dopdedouwer schreef:shit ons opzadelen met zo'n misterie.... :D
Ik was ook weer eens nieuwsgierig geworden.......helaas!
Ben ook nieuwsgierig hoe het naar jouw B230 amazonproject is!?
Tja.....twee kleine kinderen en veel in het buitenland, dus geen tijd........zucht :( Rechterkant is klaar, staat nu aan de linkerkant op bokken. Deze kant is echter nog meer werk :?