Pagina 1 van 1
Aut. bak schakelt niet in een (lange) bocht
Geplaatst: 14.10.2010 - 10:37
door s60
Ik rij een V70 2.4d (2010) met Geartronic. Bij het nemen van een lange bocht, bijvoorbeeld een bocht die je vind bij een "klaverblad", valt het mij op dat de aut. bak in een bepaald verzet blijft staan. Gisteren weer, bij het rijden van een lange bocht gaf ik halverwege de bocht meer gas en dit resulteerde dat ik met 4500 tpm de bocht uitkwam en de bak pas opschakelde toen de bocht genomen was. Let wel, dit ging niet op een hoge snelheid dat de veiligheidssystemen moeten ingrijpen. Iemand dezelfde ervaring?
Geplaatst: 15.10.2010 - 20:11
door Wim J
Lijkt me ergens wel logisch. Schakelen of ontkoppelen in een bocht zorgt immers voor een wijziging in rijgedrag, door ander koppel, gewijzigde druk op de voorwielen,enz,... Potentieel gevaarlijk dus. Zeker als het onverwacht gebeurt.
Spreek voor de rest niet uit ervaring want rij handgeschakeld.
Geplaatst: 15.10.2010 - 20:33
door 945i
Inderdaad, wees blij! Als het nat of enigszins glad is, wil je niet dat de bak opschakeld in een bocht.
Geplaatst: 15.10.2010 - 21:32
door s60
Ok, dat begrijp ik, maar de snelheid waarmee het gebeurd is zo laag, < 50km/uur, dat het gevaar van uitbreken door een lastwissel nog lang niet aanwezig is. De Geartronic blijft volgens mij hangen z'n 3e versnelling en dat betekent dat je met een "loeiende" motor de bocht uitkomt, nog steeds op een relatief lage snelheid.
Geplaatst: 15.10.2010 - 21:48
door 945i
En wat doet hij als je even van het gas gaat in de bocht?
Blijft hij op een recht stuk ook te lang hangen?
Geplaatst: 15.10.2010 - 21:50
door Oceanracer
Toch zijn de bochten waar jij over praat bedoeld om met een zogenaamde trekkende motor de bocht te nemen. Reden voor de bak om op dat moment dus niet door te schakelen. Probeer maar eens tijdens het nemen van die bocht het gas te minderen, je zult merken dat hij direct doorschakelt.
Geplaatst: 15.10.2010 - 22:21
door 945i
Ja, auto is ook van '10... :happy9:
Geplaatst: 15.10.2010 - 23:39
door Ramon&Ramon
Voldoende olie in de bak?
of gaat hij in een bocht lucht aanzuigen de oliepomp van de bak.dan schakelt hij dus niet op en terug..of de algehele aandrijving valt weg,vanwege olie tekort in de koppelomvormer..
Geplaatst: 21.11.2010 - 21:42
door lemmer
Okay, hier heb ik ook last van, net of hij blijft hangen. Op de hand doet hij het dan wel, dus olie is niet waarschijnlijk. Die Geartronic blijft gewoon een onding, een zeer slechte automaat!!
Is er nou iemand die dat ding eens kan omprogrammeren, zodat de fijne D5 gewoon op zijn koppel kan rijden.