Pagina 1 van 2

C30 veilig maar zeer teleurstellend

Geplaatst: 14.10.2010 - 16:06
door Max
Ik zat toevallig even op www.autoweek.nl en las daar een review (04-12-2009) over de C30.
Herkent iemand zich in onderstaande tekst?
(Het volledige artikel.)

C30 veilig maar zeer teleurstellend (9.000 km)
Betreft Volvo C30 1.8 Sport met Business Line pakket, bouwjaar juli 2009.

Vanwege een snel te nemen beslissing de fout gemaakt deze auto afgelopen juni te bestellen zonder eerst een proefrit te maken. Op papier en internet ziet alles er prachtig uit maar mijn praktijk heeft anders uitgewezen.

Eerst de positieve kanten. Het redelijk gewaagde uiterlijk (met name de achterkant) levert meer complimenten op dan verwacht, met name bij de dames valt deze auto in de smaak. Het sportpakket met subtiel spoilertje en de 17 inch wielen maken de wagen af.

Het remsysteem is top, goed doseerbaar en het ABS komt precies op tijd inzetten. Van een drijfnat wegdek is deze auto niet onder de indruk, mede dankzij de uitstekende Continental banden. Dit draagt zeker bij aan het toch al aanwezige veiligheidsgevoel dat je van een Volvo verwacht (of waarom je een Volvo koopt). Idem de zeer dikke deuren en airbags ten overvloede. Bediening en werking van de cruise control is perfect. Stereo systeem (Performance Sound) klinkt super. De (met leer beklede) stoelen zien er prachtig uit en zitten ook bij lange afstanden comfortabel, minpuntje is wel dat de hoofdsteunen niet versteld kunnen worden en daardoor niet je nek ondersteunen.

Dan de negatieve punten waarom ik deze auto zeer teleurstellend vind en nooit nogmaals zou aanschaffen.

- Restwaarde: Nog geen drie maanden na levering van de auto besluit Volvo de C30 duizenden Euro's goedkoper te maken (http://www.nu.nl/auto/2087012/volvo-c30 ... koper.html).

- Prestaties: De 1.8 16V op benzine is niet vooruit te branden ondanks de korte overbrenging van de versnellingsbak. Het hoge gewicht van deze relatief kleine auto (1230 kg!) maakt het de 125 PK sterke, van Ford afkomstige, motor erg moeilijk. De fabrieksopgaven van 0-100 in 11 seconden en een top van 200 zijn absoluut onhaalbaar. Boven de 160 is het kruipen naar de 175, max 180 en dan houd het echt op, al is het maar omdat de toerenteller dan al richting het rood wijst.

- Comfort: Door de korte overbrenging en het ontbreken van een 6e versnelling maakt deze auto veel te veel toeren bij snelweg gebruik, 3500 bij 120 km/h en 4000 bij 140 km/h. Hierdoor maakt de motor onnodig veel (en een niet erg aantrekkelijk) geluid.

- Verbruik: Navenent aan de korte overbrenging en de hoge toeren is het absurd hoge verbruik voor een 1.8 motor. Na 9000 vooral snelweg kilometers (met cruise control) staat er op de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 10,7 liter/km over het totaal aan kilometers (1:9,3!)

- Praktisch gebruik: Voor een auto van deze prijsklasse is het onvoorstelbaar dat de nihile kofferruimte niet bruikbaar is zonder een knullige plastic lap los te maken en opzij te schuiven. In geval van een tas met boodschappen dient het hele ding eerst te worden ontkoppellend dan wel er uit te worden gehaald. Wie denkt de achterbak dan maar niet te gebruiken en bagage in de auto mee te nemen komt ook hier bedrogen uit. Een tas op de voorstoel doet het 'geen gordel om' alarm afgaan (bij Volvo is dit boven de 40 km/h radio automatisch uit en keihard gepiep). Bagage op de achterbank kan wel maar dan moet je daarna wel de daarvoor omgeklapte voorstoel opnieuw instellen, deze hebben namelijk geen geheugen om terug te keren in de oorspronkelijke stand(!). Tevens dien je de gordels eerst weg te duwen voordat je de achterbank kunt bereiken want ook hier is niet aan gedacht.

- Kwaliteit: Ondanks dat dit een nieuwe auto betreft is deze niet kraak en piepvrij. Het voelt aan alsof de koets niet stijf genoeg is. Deze auto is qua marketing gepositioneerd in de Audi A3 en BMW 1 serie niveau maar kan dit niveau na lange niet benaderen. Ik durf dit zeker te stellen op basis van ervaren verschil door testritten te hebben gemaakt met bovengenoemde auto's.

- Betrouwbaarheid: Bij ca. 1500 km op de teller liet er onder hevig gebonk een schroef los uit het motorblok. Dit gebeurde tijdens een stadsrit en na een speurtocht heb ik deze, nog in gloeiend hete staat, terugevonden. De Volvo dealer ging lakoniek om met dit, voor mij zeer serieuze, voorval.

Dan nog een aantal kleinere irritaties:
- Sleutel: Ouderwets groot, niet inklapbaar, niet handzaam.

- Climate control: De airco voelt niet erg koud, het duurt ook minimaal 15 minuten voordat deze van de hoogste blaasstand (met herrie) naar een lager niveau gaat bij warm weer.

- Bergruimte: Het dashboardkastje is van nihil formaat en ook de bergruimte in de enorme deuren is vrij klein. Tussen de voorstoelen zitten nog drie afzonderlijke bakjes waar wel wat in past maar een simpele bekerhouder zit niet bij de prijs in. Een telefoon neerleggen kan niet in het zichtsveld. Er is geen goede plek te vinden voor het veilig opbergen van een zonnebril.

- Bleutooth: De telefoonvoorbereiding ziet er mooi uit met knopjes op het stuur en de middenconsole maar werkt voor geen meter hetgeen de Volvo dealer erkent. Telefoongegevens zoals het adresboek kunnen maar in zeer beperkte mate worden gesyncroniseerd (waardoor je toch weer de gsm moet vasthouden om te kiezen) en de verbinding valt herhaaldelijk weg, met name bij regenachtig weer.

- Vergrendeling: Goed dat beide deuren zich bij het wegrijden automatisch vergrendelen. Slecht dat de passagiersdeur en achterklap daarna niet ontgrendelden zodra de bestuurdersdeur dat ook doet. Is in de praktijk absoluut onhandig want je denkt daar niet aan en moet steeds weer de sleutel pakken.

- Kledinghaakje: Colbert of overhemd ophangen in een C30? No way, er zijn nul kledinghaakjes aanwezig.

- Parking distance control (alleen achter): Werkt niet bij regen. Systeem ziet waterdruppels als object, blijft dan continue piepen.

- Navigatie: Betreft hier de Garmin Nuvi af fabriek 'opbouw' versie. Volvo had bij aanschaf auto een oud model geinstalleerd. Dit niet gepikt en zonder kosten het nieuwste model gekregen. Het apparaat moet worden geplaatst op een lelijk en onnodig groot voetstuk dat is gemonteerd bovenop het dashboard. Hoewel dit qua prijs een redelijk 'top of the line' product van Garmin schijnt te zijn zit er geen TMC functionaliteit op hetgeen tegenwoordig toch standaard zou moeten zijn. Het opstarten duurt erg lang in vergelijking met bv. een TomTom en in grote steden heeft deze Amerikaanse pathfinder soms dusdanig moeite (vooral bij werkzaamheden) dat hij er spontaan van reboot. Geen aanrader.

- Gemis: Naast een zesde versnelling, bekerhouder, kledinghaakje en fatsoenlijke achterbak aankleding zou een auto van ruim 26.000 Euro uit 2009 miniaal een regen- en lichtsensor standaard dienen te hebben (paar tientjes bij de Halfords, laat staan af fabriek). Een simpel lampje naast de make-up spiegels in de zonnekleppen idem.

Samengevat:
De Volvo C30 is een zgn 'lifestyle' auto die je een veilig gevoel weet te geven. Het ontwerp is volgens sommigen controversieel maar weet de meesten toch qua smaak positief te enthousiasmeren. In het dagelijks gebruik kent deze auto echter, met name in combinatie met de 1.8 benzine aandrijflijn, vele missers. De praktische bruikbaarheid is zeer klein, de prestaties vallen byzonder tegen almede het comfort en het verbruik. Kortom, nette auto om te zien, niet om te hebben en dagelijks te gebruiken.

Geplaatst: 14.10.2010 - 16:46
door Cavallino
haha in het geheel niet - ik kon me niet inhouden toen ik dit las en heb dan ook een fijne reactie geplaatst op de AW website.

Geplaatst: 14.10.2010 - 16:54
door Peter-V50
De auteur van dat stuk wordt aardig op zijn nummer gezet op de AW-site!

Geplaatst: 14.10.2010 - 16:58
door 360Degreez
Ja inderdaad, als je de auto niet een beetje kent zou je het nog geloven ook. Echter zijn veel van de punten te wijten aan een slechte oriƫntatie van een koper en een klein stukje pech dat iedere autobezitter kan overkomen.

Geplaatst: 14.10.2010 - 21:39
door Msuidgeest
Laat ik voorop stellen dat ik GEEN zin heb om het artikel te lezen op die website waar dit artikel staat. Maar ik denk zomaar dat de bestuurder deze auto helemaal niet had moeten kopen (snelle beslisser geweest zoals hij geciteerd wordt).

Geplaatst: 14.10.2010 - 21:56
door Paul
Nou hij heeft wel een punt over de inruilwaarde, maar daar-en-tegen heb je nu ook goedkoper een C30.
Die bluetooth doet het in mijn auto prima, bij mijn vader in Xc60 niet, maar ligt aan telefoon.
En die parkeersensoren, daar is een update voor dat hij het beter moet doen.

Zag op AW, dat die stoelen niet in de oudestand terug gaan?
Moet hij toch echt even leren hoe het werkt, want dat is juist het fijne van die stoelen...

Geplaatst: 14.10.2010 - 22:07
door 945i
Tja, hij zegt het zelf al;

Vanwege een snel te nemen beslissing de fout gemaakt deze auto afgelopen juni te bestellen zonder eerst een proefrit te maken. Op papier en internet ziet alles er prachtig uit maar mijn praktijk heeft anders uitgewezen.

Niet slim.

Geplaatst: 14.10.2010 - 23:13
door Giuseppo
Hoewel de reactie erg negatief is kan ik me toch wel vinden in een paar punten:

- Afwerking is echt duidelijk slechter dan bij onze vorige V50, zitten een paar irritante kraakjes en piepjes in
- Verbruik van 1.8 motor is te hoog (leasemaatschappij doet moeilijk)
- Het verschuiven van de voorstoelen werkt niet goed (De veel gebruikte rechterstoel blijft ook niet naar voren staan, maar schuift langzaam terug)

Verder is ondertussen al de gasklep vervangen en is er een lekkage achter waar de hemel voor losgemaakt moet worden. En dat na een jaar en 32.000 km

Geplaatst: 15.10.2010 - 08:59
door Paul
Lekkage achter, echt van water of van de ruitenwisserkabel?

Die stoel, die hou ik altijd vast als iemand instapt, (soort van service voor de persoon die achterin gaat zitten) en echt waar, geen last van.

Geplaatst: 15.10.2010 - 12:25
door Giuseppo
Paul schreef:Lekkage achter, echt van water of van de ruitenwisserkabel?
Jup, na een regenbui is het rechterdeel van de vloerbedekking van het koffer doorweekt.
Paul schreef:Die stoel, die hou ik altijd vast als iemand instapt, (soort van service voor de persoon die achterin gaat zitten) en echt waar, geen last van.
Dat doe ik nu ook, maar er zit niet altijd iemand bij het in- en uitstappen. Dit vind ik toch wel een foutje.

Geplaatst: 16.10.2010 - 13:10
door kmser
Waarom denk je dat er hier bijna nooit C30's op benzine verkocht worden. De enige fatsoenlijke benzinemotor (rekeninghoudend met prestaties en verbruik) is de T5. In diesel zijn vele problemen opgelost.

Geplaatst: 19.10.2010 - 10:52
door Whimbrel
kmser schreef: De enige fatsoenlijke benzinemotor (rekeninghoudend met prestaties en verbruik) is de T5.
Dit soort quotes vind ik dan wel weer een beetje jammer.

Ik rijd zelf een 1.8 en kan me in een aantal opmerkingen zeker vinden: traag, veel toeren bij 120-130 km/u, relatief hoog verbruik (zeker in vergelijking met de prestaties van de T2 en T3 1.6 motoren in de S/V60).

Hoewel het mij fijn lijkt om een keer een T5 te rijden, lijkt me een 230 pk motor niet de "enige fatsoenlijke benzinemotor". Verbruik nog even daargelaten.

Geplaatst: 19.10.2010 - 21:24
door bart simpson
kmser schreef:Waarom denk je dat er hier bijna nooit C30's op benzine verkocht worden. De enige fatsoenlijke benzinemotor (rekeninghoudend met prestaties en verbruik) is de T5. In diesel zijn vele problemen opgelost.
uw fiscaal systeem is daar debet aan, de benzine turbo motoren worden van andere modellen ook vrijwel niet verkocht.
Een onzinstelling dus tav die T5

Geplaatst: 20.10.2010 - 09:47
door piotrV70
Hij had gewoon een andere auto moeten kopen, ik vind Volvo met de C30 niet sterk in dat segment. Dan liever een A3. Van dat rare achterklepje heb ik me altijd al afgevraagd: wie verzint zoiets !?

Geplaatst: 20.10.2010 - 09:54
door Paul
You love it or you hate it...

Geplaatst: 20.10.2010 - 17:01
door RampantBunny
Paul schreef:You love it or you hate it...
Ware woorden ;), toen ik voor het eerst een C30 zag was ik er spontaan helemaal weg van, ok dat suffe hoesje over de laadruimte is wat vreemd, maar ja een C30 koop je niet voor de achterbak, alhoewel er met de bank plat best nog wat in kan :)

Als ik het zo lees heeft hij geoown een verkeerder keuze gemaakt (lees niet goed nagedacht over zijn aanschaf)

Geplaatst: 20.10.2010 - 17:03
door Paul
Heb dat hoesje al drie jaar in mijn achterbak opgerold liggen waarvan ik me nu eigenlijk pas bedenk dat ik dat er net zo goed uit kan laten.
Dankzij de sunblinds zie je toch niks, en ik ga er niet voor 10k aan pc's in laten liggen op parkeerplaatsen, dus ach....

Geplaatst: 20.10.2010 - 21:35
door Silver_R
Welke auto je ook uit dit segment overhaast koopt, zonder dat je affiniteit met een bepaald merk hebt, zal altijd wel tegenvallen.
Ik kan ook een A3, een 308, een Corolla ,een Scirocco of wat dan ook echt wel afkraken en met de grond gelijk maken.
Toch moet deze persoon eerst maar eens gedegen marktonderzoek doen voordat hij wat aanschaft.

Maar dat zeiltje in de C30, kan echt niet.

Geplaatst: 21.10.2010 - 06:37
door John Vermeulen
In een aantal punten moet ik de auteur eigenlijk wel gelijk geven:
- de 1.8 motor is toch niet meer van deze tijd (5 versnellingen, geen turbo/injectie). Geldt ook voor de 1.6 en de 2.0 overigens. Deze atmosferische motoren moeten veel te veel toeren maken, wil je een beetje op snelheid komen. Traag in de accleratie. Geen 6e versnelling. Veel te onzuinig. Dat heeft de concurrentie in dezelfde prijsklasse toch veel beter voor elkaar. De huidige benzinemotorisering in de C30 met alleen de 2.0 en de T5 lijkt toch ook helemaal nergens op;
- afwerking is hier en daar niet helemaal top;
- het interieurdesign is hier en daar al gedateerd (de klokken in het dashboard bijvoorbeeld).

Belangrijkste aandachtspunt blijft uiteraard de motorisering. De andere punten zijn bijzaken. De meeste aspecten had de auteur bij een betere kennismaking en orientatie vooraf (waaronder een proefrit) kunnen weten. Kwestie van te snelle impulsaankoop waarschijnlijk.

Geplaatst: 21.10.2010 - 10:34
door KAPPY
Inderdaad een raar verhaal, heb verhaal op autweek.nl net gelezen.
In het verhaal lijkt het net of dat ie naar de bakker voor een halfje bruin is geweest.

Persoonlijk vind ik het echt een schitterende auto (lees verliefd), had echt in mijn hoofd, de C30 wordt de volgende.
Maar toen het moment daar was, hebben we toch maar besloten voor de V50 te gaan.
Dit omdat het in dagelijks gebruik toch handiger is, en ben geeneens aan een proefrit toegekomen.
Maar puur door internet en bij de dealer in de auto gaan zitten en me te oriƫnteren (geholpen door een aantal verkopers), zijn wij tot de conclusie gekomen dat voor ons de V50 een betere keus is.