Pagina 1 van 4
Xenon inbouwen in C30 MY 2011
Geplaatst: 14.10.2010 - 21:21
door Martinvh
Onlangs heb ik een splinternieuwe C30 D2 R-Edition besteld.
Omdat ik 's ochtends vroeg op de weg zit, en 's avonds laat weer terug. Kan ik wel wat extra licht gebruiken.
Het R-Edition pakket liet het niet toe om xenon vanaf de fabriek te bestellen. En achteraf inbouwen doet de dealer niet.
Nu is mijn vraag:
Is het gewoon mogelijk om (storing-loos) een Pilot Slim line setje (speciaal voor canbus) in te bouwen?
Met storing-loos bedoel ik: geen flikkerende lampen, geen foutmeldingen, geen op hol geslagen ruitenwisser en geen bromgeluid uit de speakers (ik heb alle xenon-topics gelezen).
Ik ben namelijk als de dood voor doorgebrande bekabeling of hoofd-units.
Geplaatst: 14.10.2010 - 21:39
door Hans
Ik heb ook een splinternieuwe R-Edition. De auto geeft een dermate goed licht af dat ik het Xenon uit mijn XC70 (vorige auto) geen seconde mis!
Geplaatst: 14.10.2010 - 22:39
door Marvaa
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop! Goede keuze!
Welke kleur is het geworden?
Als je xenon wilt en bang bent voor storingen zou ik naar een bedrijf gaan die gespecialiseerd is in achteraf inbouwen.
Als je met google zoekt zijn er genoeg bedrijven die dat doen inclusief garantie.
Succes ermee!
Geplaatst: 15.10.2010 - 17:19
door MichelR
En ook ik heb een splinternieuwe (4 weken oud) R-Edition en kan beamen dat de verlichting heel goed is.
Het nog verbeterd door Philips X-treme Power er in te monteren. 80% meer licht.
Meer licht op de weg, witter en lichtbundel schijnt verder.
Geplaatst: 15.10.2010 - 18:15
door Reader
MichelR,
Heb je de X-Treme powers erin gezet nadat je de oude hebt getest? zo ja, is er een grote verbetering waarneembaar? En heb je er foto's van?
Geplaatst: 15.10.2010 - 18:19
door MichelR
Inderdaad eerst met standaard lampen er in gereden en dat gaf al mooi helder licht.
X-treme power hebben best aardig verschil veel witter, grotere lichtbundel (schijnt verder). Kan je mooi zien als je naast andere auto staat bij stoplicht.
Geen foto's.
Geplaatst: 15.10.2010 - 18:37
door Thamar
Zou moeten lukken met die Pilot sets.
Heb een pilot in de s40, my06. Lampen zitten er bijna 1.5j en 40k km's in, nergens last van.
Geplaatst: 15.10.2010 - 20:38
door Martinvh
Het is een zwarte geworden, met de volgende opties:
- R-Edition. Zwart metallic
- Offblack/offblack interieur
- Parkeersensoren achter
- Volvo portable navi
- Sunblinds achterramen en klep
- Parrot MKi9200 carkit (met Ipod-, USB- en aux aansluiting) ipv de veel duurdere volvo carkit + volvo ipod-interface.
Begrijp ik overigens dat ik:
1. niet moet zeuren over de lichtopbrengst en er eventueel die krachtigere Philips lampen in moet zetten? (Hebben die overigens ook een hoger wattage?)
2. een Pilot-xenonset inbouwen gewoon veilig is en geen gevolgen heeft voor de boordelektronica?
Marvaa schreef:Allereerst gefeliciteerd met je aankoop! Goede keuze!
Welke kleur is het geworden?
Als je xenon wilt en bang bent voor storingen zou ik naar een bedrijf gaan die gespecialiseerd is in achteraf inbouwen.
Als je met google zoekt zijn er genoeg bedrijven die dat doen inclusief garantie.
Succes ermee!
Geplaatst: 15.10.2010 - 20:48
door MichelR
Benzine of Diesel..
Zag dat de 1.6 benzine R-Edition niet meer worden verkocht. (uit verkocht).
Staan niet meer op de Volvo website of in de Configurator.
Philips hebben zelfde wattage maar dus 80% meer licht.
Moet je anders maar even op de Philips website kijken.
Het beste is om er eerst gewoon mee te rijden kijk hoe het bevalt en dan kan je altijd nog andere dingen doen.
Geplaatst: 15.10.2010 - 21:30
door Martinvh
Ik heb een diesel genomen (D2 - 115 pk) gezien het feit dat ik ergens rond de 60.000 a 70.000 km per jaar rij.
Helaas heb ik alleen een proefrit kunnen maken in een V50 D2 om te kunnen ervaren hoe de motor klinkt bij kruissnelheid van 130 km/ in z'n 6. En heb ik met een C30 1.6d (5 bak, minder vermogen) gereden voor de C30-rijervaring.
Ik ben dus erg benieuwd hoe het straks rijdt als het 'beste van twee werelden' straks verenigd worden in mijn auto.
Ik zie dat jij gekozen hebt voor de 'accent-lijsten' om de mistlampen in de voorbumper? Ziet er goed uit bij het mooie rood. Bij zwart vond ik het daarentegen net iets teveel contrasteren.
Geplaatst: 17.10.2010 - 11:25
door Martinvh
En vergeten te vermelden:
Er wordt ook (achteraf) een automatisch dimmende binnenspiegel ingebouwd.
Met kompas...
Geplaatst: 21.10.2010 - 19:51
door t5r
Heb je koplampsproeiers?? Anders word ie later afgekeurd bij de apk-keuring of krijg je evt. problemen bij een grote technische controle van onze blauwe vrienden
Geplaatst: 26.01.2011 - 17:06
door jw c30 momentum
politie doet niet zo moeilijk over dat je geen koplamp sproeiers hebt alleen bij de apk er ff uithalen en gewone lampen erin zetten
Geplaatst: 26.01.2011 - 17:10
door bart simpson
het is wettelijk verboden
Geplaatst: 26.01.2011 - 19:48
door Hans
Het is echt compleet flauwekul. Zet er nou maar gewoon die Philips lampen in en bespaar je de hele Xenon ellende.
Je hebt echt licht zat met die auto.
Geplaatst: 26.01.2011 - 20:54
door Martinvh
Daar is het al te laat voor
Ik vertrek iedere ochtend om 06.30u van huis en rij dan 1,5 uur naar mijn werk. 's middag ga ik op 17.30u weg van kantoor en rij ik weer 1,5-2u
Totaal zit ik dus 3,5 uur, de hele winter lang op een stikdonkere weg. In één winter dus circa 30.000km in het donker.
Ik begrijp dat er mensen zijn (lees: benzine-rijders) die 2x per week een blokje omrijden om de accu te laden en dus geen behoefte hebben aan wat meer licht (die hebben er immers korter mee te maken).
Dat het verboden is, zal me een zorg zijn. Zeker omdat dat gebaseerd is op de leeftijd van de auto. Nu is hij van 2010 met lenslampen en mag het niet. Al was het een oud gebakje met van die doffe grote vergeelde koplampen van vóór 2007, dan had het wel gemogen (met strooilicht alle kanten op, ook omhoog).
Wat is nog meer verboden (en doen mensen toch):
- 81 km/u rijden waar 80 km/u toegestaan
- 121 km/u rijden waar 120 toegestaan
Geplaatst: 26.01.2011 - 23:32
door T4Freak
Momenteel is het zelfs zo dat het verbod ingetrokken is.
Echt waar het verbod is ingetrokken.
Ik heb zelf een S40 my2004 en daar zat pilot xenon in LET OP er moeten ontstoorfilters tussen a 35 euro.
Anders gaan ze het niet doen.
Er bestaat nogal wat verwarring over het soort koplampen waar je xenonverlichting in mag voeren. Er waren eerst strengere regels (wetgeving was ingegaan op 01-05-2009) maar deze zijn komen te vervallen. Xenonverlichting mag weer in alle koplampen gevoerd worden ongeacht de codes HC, HR, HCR, DC, DR of DCR. Tijdens een APK keuring wordt alleen het lichtbeeld getest. Goedkope xenon kits willen nog wel eens een slecht lichtbeeld (strooilicht) geven, je kunt daarom beter iets meer betalen en voor een goed merk als bv Pilot kiezen, dan weet je zeker dat je lichtbeeld goed is.
Met het verbod zaten teveel haken en ogen aan.
Je mag ze nu wel hebben en voeren.
Wel is het zo dat je ze professioneel moet laten inbouwen maar ben je echt handig doe het lekker zelf.
HEEL BELENGRIJK....... en dit is waar de politie wel over valt zorg ervoor dat je de lampen erna laat afstellen zodat je niet de hemel inschijnt maar gewoon over de weg.
Men bekeurd nog wel voor verblinding van tegenliggers.
Als je niet teveel aandacht wil trekken let dan op welke kleur je kiest.
3000K = geel licht
4300K = wit licht met een gele gloed
5000K = wit licht
6000K = wit licht met een minimale blauwe gloed
8000K = wit licht met een blauwe gloed
10000K = blauw licht
12000K = blauw/violet licht
Uit onderzoek blijkt dat 6000K de populairste kleurtemperatuur is. 4300, 5000 en 6000K geven het meeste licht. Het is dus niet zo dat hoe hoger het aantal Kelvin is, hoe meer licht je krijgt. Daar verandert alleen de kleur van.
Doe hier je ding mee.
Als je een adres wilt die tegen zeer aantrekkelijke prijzen met garantie een xenon set van Pilot slimline levert stuur dan even een PM.
Geplaatst: 27.01.2011 - 08:04
door bart simpson
Martinvh schreef:Dat het verboden is, zal me een zorg zijn. Zeker omdat dat gebaseerd is op de leeftijd van de auto. Nu is hij van 2010 met lenslampen en mag het niet. Al was het een oud gebakje met van die doffe grote vergeelde koplampen van vóór 2007, dan had het wel gemogen (met strooilicht alle kanten op, ook omhoog).
Wat is nog meer verboden (en doen mensen toch):
- 81 km/u rijden waar 80 km/u toegestaan
- 121 km/u rijden waar 120 toegestaan
Xenon levert (hier ook leesbaar) te regelmatig veel hinder op voor anderen, daar was het verbod ook op gebaseerd een snelheidsovertreding doet dat niet (of veel minder)
De stilaan duidelijk zichtbare trend is dat die "hinder voor een ander" de xenonkoper doorgaans niet echt wat uitmaakt, ik blijf die groep ook daarom dus asociaal vinden, ook gij dus martinvh....
Geplaatst: 27.01.2011 - 09:42
door v70bio
De mensen die beweren dat er licht zat zit in een C30 met de standaard koplampen nodig ik graag uit om in een auto te rijden met Xenon licht. Met Xenon heb je veel meer licht. Dit in diverse auto's al meegemaakt. Met name de eerste meters voor je auto scheelt dat heel veel. Daarom zijn mistlampen in een Xenon auto eigenlijk een overbodige accessoire. In mijn C30 heb ik geen Xenon en gebruik zeer veel de mistlampen. Maar aftermarkte Xenon zou ik niet snel doen. Heb daar slechte ervaringen mee (lampen die na 1-2 jaar al kapot gaan).....
Geplaatst: 27.01.2011 - 10:21
door Iroll
Maar aftermarkte Xenon zou ik niet snel doen. Heb daar slechte ervaringen mee (lampen die na 1-2 jaar al kapot gaan).....
Eigenlijk de verkeerde reden om geen aftermarket ruknon intebouwen, zou moeten zijn mijn medeweggebruikers hebben er last van. Zo zie je maar weer de eigen portemonnee is weer eens belangrijker dan de overlast voor anderen. Maar goed, aan de andere kant blijft het eindresultaat hetzelfde, dat dan weer wel!