Pagina 1 van 1

Wat is het verschil tussen sommige tuners ?

Geplaatst: 16.10.2010 - 10:51
door jpdc91
Hallo,

ik zit met en vraag en waar ik geen oplossing op gevonden hebt.. lol
Is er een verschil van software tussen de (firma) tuners?
Ik wil daarmee zeggen,als je het voorbeeld neemt van de tuners ( in Brussel ) die mijn volvo ge-upgrade hebben van 195 pk op de rollenbank ( 185 pk origineel ),ze zijn er in geraakt om maar een goede 20 pk uit te trekken ( tot 214 pk dus ).
Hoe komt dat in feite? is dat door hun software die niet goed ontwikkeld is of is er een probleem met mijn wagen?
M.A.W. de rica software gaat die dezelfde pk ( een 20 tal ) als upgrade leveren dan die andere tuners?
Ik weet niet goed hoe dat te werk gaat,maar verondersteld dat als rica er 240 pk ( 55 pk meer ) willen injecteren dat de wagen dat toch moet aannemen ?
Mijn wagen is van 2008 met 74000 km aan de teller,awd D5 2.4-195 pk ( op rollen getest ).

Geplaatst: 16.10.2010 - 11:51
door FrankS60
Dat heeft voornamelijk te maken met de manier waarop de tuner omgaat met de reserves en de limieten van de motor, en of hij zo veel mogelijk vermogen over het hele toerenbereik wil halen of alleen een piekvermogen zodat het stoer klinkt om meer pk's te leveren/hebben. Aan meer oppervlak onder de grafiek (zie je rollenbankuitdraai) heb je meer want je hebt onder alle omstandigheden meer power. Aan een hoge piek bij 5000rpm heb je niks in de praktijk maar het klinkt wel leuk in de kroeg.

Geplaatst: 16.10.2010 - 14:42
door jpdc91
Bedankt voor de uitleg 8)
Als ik het goed versta,zou rica meer risico's nemen en boven de limiet gaan tegenover de vorige firma die er maar 20 pk bij heeft kunnen steken? :?:
Als ik het voorbeeld neem van mijn vorige s80 die van 2007 was ( origineel 163 pk ),had ik minder pk voor het tunen ( met 143 pk aan de wielen ) na het tunen hebben ze 217 pk ( meer dan 60 pk ) aan de wielen gehaald,de wagen had meer km en was iets ouder en hetzelfde model.
Hoe kan men dat uitleggen? :lol:
Ps: ik gaat telkens met dezelfde firma tuners :wink:

Geplaatst: 16.10.2010 - 20:35
door toedeledoki
@FrankS60

Hoe zit het dan met jouw reserves en limieten, want er wordt wel even
61 bhp meer uit dat blokje geperst. Ik zit namelijk ook al een tijdje te dubben over zo'n zelfde update, maar dan van BSR (PPC).

Geplaatst: 19.10.2010 - 10:35
door FrankS60
jpdc91,

Ik zeg zeker niet dat Rica boven de limieten gaat zitten. Dat kunnen ze nooit doen met de naam die ze hebben in de volvo liefhebbers kring. Ze kunnen wel andere normen aanhouden en een ander doel voor ogen hebben.

Als je het "maximale" uit een blok wilt halen kan het zijn dat de souplesse en rijdbaarheid van de auto er minder toe doen dan wanneer je over alle toerengebieden een mooie vermogensopbouw en toename van het vermogen wilt hebben. De goede tuners vragen dit aan je, wat je er van verwacht en wat je er mee van plan bent en zullen hun software daar in meer of minder mate op aanpassen. Rica lijkt met de sports tune (als je klakkeloos de cijfers op de website zou aannemen) te gaan voor een maximale tuning. Of dat dan rekening houdt met een mooie vermogenskromme durf ik niet te zeggen (geen persoonlijke ervaring met Rica), maar hard gaat het wel. Verder is het ook de vraag hoeveel geld een tuner wil investeren in onderzoek naar het maximaal haalbare. Rica zal meer specifiek onderzoek doen naar de D5 als bekende volvo tuner dan de gemiddelde chiptuner. Ze kunnen daarmee mogelijkerwijs meer vermogen chippen dan een ander, maar tegen een hogere prijs. Alle waar naar z'n geld!

Ander voorbeeld, gemiddeld genomen zijn automaten ook niet zo dol op tuning, en de ene tuner zegt dat het wel kan en de volgende begint er niet aan. Vertel mij maar wie er gelijk heeft, er zijn zo veel verhalen... Ik geloof zelf dat je met een automaat wat meer moet oppassen dan met een handbak maar dat is ook bestuurder afhankelijk. Als je maximaal gaat trappen dan zal de automaat ook evenredig meer slijtage en problemen vertonen.

Verder is het ene blok het andere niet. Verschillen tussen bouwjaren kunnen optisch nihil zijn en ook amper terug te vinden in de brochures maar ze kunnen technisch behoorlijk verschillen. Zo kan het zijn dat de turbo op 2 motoren compleet verschillend is terwijl ze allebei T5/D5 heten. De ene T5 haalt maximaal 285pk, de andere 320. Je kunt alleen maar auto's (of hun motoren) vergelijken als ze exact hetzelfde blok hebben. Meer of minder kilometers maakt daarin weinig uit, het zal hooguit een pk of 10 zijn.


Als je een eerlijke vergelijking wilt hebben zou je voor dezelfde auto de beide tuners moeten vragen hoeveel ze erbij kunnen chippen, en of ze een vermogensuitdraai voor je hebben van een vergelijkbare auto die ze hebben getuned. Puur vergelijken op piek-pk's en Nm's is zinloos. Bedenk je ook dat 250pk leuk klinkt met een diesel, maar je daarvoor wel >4400rpm moet draaien. Daarbij zijn sommige tuners nogal optimistisch, en anderen juist heel conservatief in hun opgaves. Fasttech bijvoorbeeld zit vaak aan de lage kant met wat ze beloven, ze halen vaak flink wat meer. Ik wil liever geen andere tuners waar ik geen persoonlijke ervaring mee heb noemen maar er zijn er voldoende die hun opgegeven vermogens gewoon niet halen.

Bedenk je hoe dan ook dat een serieuze tuning altijd ten koste gaat van de levensduur van de onderdelen. Mensen die zeggen dat dat niet zo is kunnen beter een basiscursus techniek gaan volgen. Hoe groot de invloed is op de levensduur hangt heel erg af van het onderdeel en de rijstijl van de bestuurder. Als je eens per maand het pedaal vloert zal het allemaal wel meevallen, als je ieder stoplicht vol wegtrekt dan slijt het harder. Als je de auto toch weg doet voor dat slijtage een probleem wordt dan is dat minder van belang. Als je er langer mee wilt doen moet je misschien wat conservatiever zijn. Een turbowissel kost je bij een benzine grofweg 1200 tot 1600 euro en dat zal voor de diesels niet veel anders zijn gok ik. Aandrijving heeft er ook onder te lijden, 500+ Nm is gewoon heel veel, zeker voor eventuele automaten danwel AWD systemen.

toedeledoki,

Mijn reserves en limieten zijn voor wat betreft de turbo redelijk opgesoupeerd, de turbo draait min of meer maximaal aangezien deze vrij klein is voor de 2.4 liter. Het blok zelf is niet zo geschikt voor drukken boven de 1,0 bar ivm dunne wanden dus de truc is om een zo hoog mogelijke vullingsgraad te krijgen (max hoeveelheid optimaal mengsel) bij een zo laag mogelijke druk (<1,0 bar). Een grotere turbo geeft de mogelijkheid om meer lucht erin te pompen op het moment dat dit kan, zonder de druk te veel te laten stijgen. Verder merk je met de 13G turbo van de 2.4T dat hij in de hogere toerentallen ook niet voldoende druk meer kan leveren om in de buurt van die 1,0 bar te komen. Een beetje terugval heb je meestal wel bovenin, maar deze zakken echt behoorlijk omdat ze op maximaal draaien. Een 16T heeft dus meer adem bovenin en daardoor kun je een hoger piekvermogen behalen en de hele grafiek iets omhoog trekken.

Het heeft dus tot gevolg dat de turbo redelijk staat te blazen en dat brengt meer slijtage met zich mee. Dat neem ik op de koop toe omdat ik toch alles zelf kan versleutelen, en een versleten turbo een goede reden is voor een grotere. Als je echter niet zit te wachten op dat soort reparaties dan moet je OF minder tunen OF er niet continue hard mee rijden. Mijn auto heeft inmiddels 175dkm erop, waarvan de laatste 60.000 door mij waarvan 35.000 getuned. Mijn turbo is nog prima, maar zal geen 50.000 meer mee gaan zonder al te veel speling op de as. Ik gebruik het vermogen echter regelmatig (dagelijks) en dat heeft uiteraard zijn weerslag op de slijtage. Hij heeft me echter nooit in de steek gelaten en met goed onderhoud durf ik wel te stellen dat deze tuning zeker niet over de limieten gaat.

Mocht je de BSR versie gaan installeren dan ben ik wel heel benieuwd naar het vermogen op de rollenbank voor en na de tuning.

Geplaatst: 19.10.2010 - 21:54
door jpdc91
Wat ik me toch afvraag is gaat rica mij dezelfde pk in stoppen als mijn vorige tuner?
als ik het voorbeeld neem van mijn vorige tuner,die mij beloofde om een goede 50 pk erbij te stoppen,hij is er maar geraakt om 20 pk te upgraden.
hij vroeg me 500€,rica het dubbel,als ze dezelfde beloften houden als als volg ook een 20 tal pk bij stoppen,dan is dat de moeite niet lol en zekers niet aan het dubbel van de prijs :oops:
Het jammerste van het verhaal is dat het niet mogelijk is om de wagen op de rollen te plaatsen na de upgrade,rica brussel zou er geen hebben... :(
om eerlijk te zeggen ben ik een beetje verloren :cry:

Geplaatst: 20.10.2010 - 10:48
door FrankS60
Nou ik ken jouw vorige tuner niet, maar dat bedoel ik met beloftes over vermogens en het daadwerkelijk behalen ervan.

Als je niet krijgt wat ze beloven dan kun je natuurlijk altijd stennis maken over de te betalen prijs. Als ze 50 beloven moeten ze het ook min of meer waarmaken. Als het er dan 45 worden mag je nog niet klagen IMHO maar 20 is wel heel weinig. Rica NL heeft bij mijn weten wel een bank, als je toch 1000 euro gaat uitgeven aan een tuning dan is dat ritje naar NL ook zo gemaakt lijkt me. Kunnen ze gelijk bewijzen wat ze aan winst menen te halen. Probeer dus 2 runs te regelen, 1 voor tuning en 1 na tuning.

Geplaatst: 20.10.2010 - 11:34
door edraket
Ik hoor hier toch wel een aantal zaken waar ik graag even op wil reageren.

Alle tuners kunnen de pk's opvoeren tot (te) grote hoogten. Dat is het probleem niet. Waar het verschil in zit is de mate waarin een tuner meer doet dan alleen maar de turbodruk en inspuit hoeveelheid te veranderen. Deze 2 parameters zorgen namelijk in de grootste mate voor de pk groei. Maar het is veel belangrijker wat er daarnaast nog meer gebeurt. Ik merk zelf behoorlijk grote verschillen tussen de verschillende tuners. Fasttech bijvoorbeeld levert maatwerk en je kunt de vermogens curve precies zo laten maken als dat jij wilt. Ik heb mijn S60 daar laten doen, en de auto reageerde precies zoals ik had gewild. Deze auto (D5) was onvoorstelbaar snel voor een diesel, net zo snel als mijn voormalige V70R (niet de gevoels snelheid, maar werkelijk getimed).
Met mijn huidige V70 ben ik naar Rica geweest (beter bereikbaar voor mij en zij konden de EGR dicht zetten). Het viel me direct op dat de motor heel anders loopt, veel rustiger. Ik hoor dat van vele anderen ook terug. Ik heb daar eens wat vragen over gesteld aan Rica, maar zij doen dus veel meer dan alleen maar de turbodruk en inspuithoeveelheid aanpassen. Andere tuners zullen dit ook roepen denk ik, maar ik merk gewoon dat de Rica tuning veel soepeler is dan anderen. Er zijn minder trillingen en motorgeluid.
Wel is het zo dat Rica de nadruk voornamelijk op het middengebied legt en niet zozeer op het topvermogen. Dat voelt heel suf aan, je hebt niet het idee dat de auto echt veel sneller is geworden. Maar ook Rica kan van alles in maatwerk doen, dus mogelijkheden genoeg.

Alleen maar het motorvermogen opkrikken is dus niet het hele verhaal. Een beter lopende motor is minstens zo prettig.

Geplaatst: 20.10.2010 - 12:29
door FrankS60
edraket,

Kan me hier alleen maar bij aansluiten, ik heb geprobeerd dit eerder ook enigszins duidelijk te maken maar na die mega lange post had ik eigenlijk niet zoveel fut meer om dat er ook nog bij te typen :wink:

Chippen is echt niet iets dat licht opgevat moet worden! Het kan makkelijk lijken maar dat is het zeker niet!

Geplaatst: 23.10.2010 - 08:02
door Edgar
Onderstaand heb ik van de site van een forum sponsor gehaald, niet om reclame te maken, want die geldt voor meerdere (goede) tuners die maatwerk leveren.

De gedachte overheerst helaas dat de hoogste getalletjes een indicatie zijn dat de tuner die ze publiceert de beste tuner is, zeker in combinatie met een lage prijs.....
Wij tunen atijd op maat, wat we ook neerzetten het klopt waarschijnlijk niet, omdat er geen standaard is, wij tunen elke auto individueel.


Juist om die getallen zo min mogelijk waarde te geven plaatsen we ook geen gemiddelde.

Het is puur voor mensen om te vergelijken, "die tuner haalt er 5pk meer uit daar gaan we naartoe!", die tuner weet niet welke brandstof je tankt, hoe de staat/kilometerstand is, enz.enz. allemaal variabelen... schept alleen maar onduidelijkheid.

Stel dat wij neerzetten dat een VW Golf 2.0TFSI 35pk en 60Nm krijgt en de concurrent zegt 40pk en 70Nm (maar gaat ervanuit dat elke 2.0TFSI nieuw is, met schakelbak, op ron 98benzine rijdt en alle motoren 100% identiek zijn....) dan zijn er veel mensen die niet lang nadenken en naar de laatste gaan en niet naar ...........Tuning, dat willen wij voorkomen, dus zetten wij zoiets niet neer.
Dat de laatste waarde misschien overdreven is, nooit gehaald gaat worden en dat wij er mogelijk meer uithalen (maattuning loont altijd, of het nou meer vermogen of langere levensduur van onderdelen met minder koppel is) kun je niet aan de hand van die getallen bepalen.

Wij hopen dat mensen bij ons komen voor een kwalitatief hoogstaand product, dito service en het vertrouwen hebben dat wij tunen zoals u dat wilt en met respect voor de auto ongeacht de uiteindelijke getallen.......(en gelooft u ons; soms is het verstandiger een paar pk of Nm minder te accepteren en waarderen, terwijl dit voor ons geen enkele moeite (of meer zelfs) is dan er meer uit te halen.

Bron: een forum sponsor