Pagina 1 van 1

Volvo houttransport

Geplaatst: 16.10.2010 - 14:56
door crosskabouter
Dikke FH16 met 660pk, 30m lang, 90 ton zwaar en.... een zweedse schone aan het stuur!

11:37 Extra zware houtauto goed voor milieu 12-10-2010

Na 18 maanden proefrijden met 'een stapel meer' zijn door de inzet van één roadtrain 210.000 vrachtwagenkilometers in Zweden bespaard.
De negentig-tons en dertig meter lange houtauto is daarom goed voor het milieu, zo concludeert het Zweedse truckblad Trailer. Het project heet En Trave Till, (ETT), ofwel 'Een Stapel Meer'.
Alleen maar positief
"De ETT-auto laat tot nu toe alleen maar positieve effecten zien op milieugebied", zegt Thomas Hedlund, de logistiekchef Noord van SCA Skog.
"De milieubesparing ligt nu op ruim twintig procent. We hebben bijvoorbeeld 56.000 liter bespaard en 140 ton CO2-uitstoot, aldus Hedlund.
Nog drie jaar
Het ETT-project begon in 2009 en loopt nu nog drie jaar. De auto rijdt tussen de houtterminal in Överkalix en SCA's zagerijen in Munksund, een rit van 160 kilometer enkele reis.
"Bovendien lijkt het erop dat de slijtage van het wegdek minder is omdat het gewicht beter verdeeld is op de ETT-auto, met een lagere asdruk als gevolg", zegt Hedlund.
Waarom nog langer wachten
"We zien nu een duidelijk milieuvoordeel, dus waarom nog langer wachten met de uitbreiding van dit project? Het zou bijvoorbeeld geweldig interessant zijn om een ETT-auto te testen tussen de Töva-terminal en SCA in Sundsvall. We hopen op een positief besluit van de Zweedse wegautoriteit en het transportmanagement", aldus Hedlund.
De onderstaande video is in het Zweeds, maar de mooie beelden geven je een prima idee van hoe de Zweden ook hiermee voorop lopen in Europa.


Geplaatst: 16.10.2010 - 15:09
door robinupc
Leuk filmpje, mooie auto, en een leuke dame achter het stuur

Geplaatst: 16.10.2010 - 15:28
door 945i
Helemaal eens met bovenstaande, maar is het niet nog milieuvriendelijker die bomen te laten staan? ;)

Geplaatst: 16.10.2010 - 15:57
door robinupc
U heeft kunststof kozijnen, en een glazen eettafel met 4 stalen stoelen, en een natuurstenen vloer :P . De houtbedrijven in Zweden hebben een herplantingsplicht (zie Volvo Liv laatste editie). Die bomen kappen ze dan weer. Hoe het in andere landen gaat weet ik natuurlijk niet, maar zolang de consument hout wil blijven kopen...

Geplaatst: 16.10.2010 - 19:08
door Ben
Zweden is een hout produktie land. Dus maak je om die bomen maar geen zorgen. Die zijn er om gekapt te worden. (net als een deel van de Nederlandse bossen :-))

Geplaatst: 16.10.2010 - 19:16
door 945i
Ik ben gerustgesteld 8) als ze "mijn" bos hierachter maar met rust laten.. ::twisted:

Geplaatst: 16.10.2010 - 20:52
door Msuidgeest
Die houtkap-programma's zijn er toch ook in Finland en Canada?

Geplaatst: 17.10.2010 - 11:27
door Volvoman
Duurzaam gebruik heet dat: alles wordt weer opnieuw ingeplant. De hele Veluwe gaat eens in de 30 jaar plat, dus je kunt in Drenthe ook gewoon gaan staan wachten op de houthakker!

Geplaatst: 17.10.2010 - 11:51
door 945i
Ik betwijfel of ze hier ooit komen..... :?

Geplaatst: 17.10.2010 - 19:55
door crosskabouter
Nee, deze niet. De kortere versie, dus met 1 oplegger wel en maximaal 60ton en 25,25m lang. Daar rijden ze hier ook alweer een paar jaar mee rond.
Alleen daar rijden ze alleen met de bakwagen met oplegger variant. Hier rijden ze ook met een truck met oplegger en een middenasaanhanger (wipkar) erachter. Of een truck met 2 opleggers (b-double), of een bakwagen met 2 wipkarren.
De denen zijn er ondertussen ook mee begonnen en nu willen zelfs de belgen en de duitsers eraan. En vooral met die laatste erbij wordt het pas echt interessant.

Geplaatst: 17.10.2010 - 23:55
door robinupc
De denen zijn er ondertussen ook mee begonnen en nu willen zelfs de belgen en de duitsers eraan. En vooral met die laatste erbij wordt het pas echt interessant.
Als je het dan over kostenbesparing en CO2 uitstoot hebt.... 2 ipv 3 trekkende voertuigen, 2 ipv 3 chauffeurs, etc.etc.

Geplaatst: 18.10.2010 - 21:10
door crosskabouter
Klopt. Het wegtransport blijft groeien en er is nauwelijks nog aan chauffeurs te komen, plus dat het wegennet dichtslibt met de bijbehorende uitstoot van oa CO2.
En op deze manier kun je groei in de meeste takken van transport redelijk opvangen.
Maar ik bedoelde eigenlijk, dat je nu dus met zo'n LZV (Lang Zwaar Voertuig) ook internationaal kunt gaan rijden, waardoor ie nog interessanter wordt.

Geplaatst: 18.10.2010 - 22:24
door robinupc
Maar ik bedoelde eigenlijk, dat je nu dus met zo'n LZV (Lang Zwaar Voertuig) ook internationaal kunt gaan rijden, waardoor ie nog interessanter wordt.
Dat snapte ik. Werk zelf ook in transportsector, en wij hebben ook 2 LZV´s rijden. We kunnen niet wachten op het moment dat we in DLD kunnen gaan rijden. Op dit moment is er een proef op handen in Belgie waar onze dochteronderneming ook aan gaat mee doen.

Geplaatst: 19.10.2010 - 16:21
door patricks80
wij hadden ook 2 lzv lopen maar die zijn nu de deur uit ivm de 50 ton regeling
dus niet meer gewicht dan 50 ton dus voertuig en lading
zo'n lzv is mooi voor bloem en lichtgewicht transport dus dat je 150 kuub kan laden die niet meer weegt dan 25 ton

Geplaatst: 23.10.2010 - 13:57
door crosskabouter
robinupc schreef:Werk zelf ook in transportsector, en wij hebben ook 2 LZV´s rijden. We kunnen niet wachten op het moment dat we in DLD kunnen gaan rijden.
Wim Bosman? Die rijdt toch (een klein stukje) internationaal :wink: .
wij hadden ook 2 lzv lopen maar die zijn nu de deur uit ivm de 50 ton regeling
Ja, da's inderdaad jammer ja. (off-topic: Bij wie zit jij dan?)
Voor de volledigheid, ik werk zelf bij Koopman Autotransport.

Geplaatst: 23.10.2010 - 16:24
door patricks80
ik zit bij den ouden recycling
niet op de vrachtwagen maar op de shovel op de locatie in zegge

ik doe al die grote mannen walking floors ne container-combi's laden

Geplaatst: 31.10.2010 - 20:22
door newfh
crosskabouter schreef:
robinupc schreef:Werk zelf ook in transportsector, en wij hebben ook 2 LZV´s rijden. We kunnen niet wachten op het moment dat we in DLD kunnen gaan rijden.
Wim Bosman? Die rijdt toch (een klein stukje) internationaal :wink: .





En Maut-frei.... :)