Volvo houttransport
Geplaatst: 16.10.2010 - 14:56
Dikke FH16 met 660pk, 30m lang, 90 ton zwaar en.... een zweedse schone aan het stuur!
11:37 Extra zware houtauto goed voor milieu 12-10-2010
Na 18 maanden proefrijden met 'een stapel meer' zijn door de inzet van één roadtrain 210.000 vrachtwagenkilometers in Zweden bespaard.
De negentig-tons en dertig meter lange houtauto is daarom goed voor het milieu, zo concludeert het Zweedse truckblad Trailer. Het project heet En Trave Till, (ETT), ofwel 'Een Stapel Meer'.
Alleen maar positief
"De ETT-auto laat tot nu toe alleen maar positieve effecten zien op milieugebied", zegt Thomas Hedlund, de logistiekchef Noord van SCA Skog.
"De milieubesparing ligt nu op ruim twintig procent. We hebben bijvoorbeeld 56.000 liter bespaard en 140 ton CO2-uitstoot, aldus Hedlund.
Nog drie jaar
Het ETT-project begon in 2009 en loopt nu nog drie jaar. De auto rijdt tussen de houtterminal in Överkalix en SCA's zagerijen in Munksund, een rit van 160 kilometer enkele reis.
"Bovendien lijkt het erop dat de slijtage van het wegdek minder is omdat het gewicht beter verdeeld is op de ETT-auto, met een lagere asdruk als gevolg", zegt Hedlund.
Waarom nog langer wachten
"We zien nu een duidelijk milieuvoordeel, dus waarom nog langer wachten met de uitbreiding van dit project? Het zou bijvoorbeeld geweldig interessant zijn om een ETT-auto te testen tussen de Töva-terminal en SCA in Sundsvall. We hopen op een positief besluit van de Zweedse wegautoriteit en het transportmanagement", aldus Hedlund.
De onderstaande video is in het Zweeds, maar de mooie beelden geven je een prima idee van hoe de Zweden ook hiermee voorop lopen in Europa.
11:37 Extra zware houtauto goed voor milieu 12-10-2010
Na 18 maanden proefrijden met 'een stapel meer' zijn door de inzet van één roadtrain 210.000 vrachtwagenkilometers in Zweden bespaard.
De negentig-tons en dertig meter lange houtauto is daarom goed voor het milieu, zo concludeert het Zweedse truckblad Trailer. Het project heet En Trave Till, (ETT), ofwel 'Een Stapel Meer'.
Alleen maar positief
"De ETT-auto laat tot nu toe alleen maar positieve effecten zien op milieugebied", zegt Thomas Hedlund, de logistiekchef Noord van SCA Skog.
"De milieubesparing ligt nu op ruim twintig procent. We hebben bijvoorbeeld 56.000 liter bespaard en 140 ton CO2-uitstoot, aldus Hedlund.
Nog drie jaar
Het ETT-project begon in 2009 en loopt nu nog drie jaar. De auto rijdt tussen de houtterminal in Överkalix en SCA's zagerijen in Munksund, een rit van 160 kilometer enkele reis.
"Bovendien lijkt het erop dat de slijtage van het wegdek minder is omdat het gewicht beter verdeeld is op de ETT-auto, met een lagere asdruk als gevolg", zegt Hedlund.
Waarom nog langer wachten
"We zien nu een duidelijk milieuvoordeel, dus waarom nog langer wachten met de uitbreiding van dit project? Het zou bijvoorbeeld geweldig interessant zijn om een ETT-auto te testen tussen de Töva-terminal en SCA in Sundsvall. We hopen op een positief besluit van de Zweedse wegautoriteit en het transportmanagement", aldus Hedlund.
De onderstaande video is in het Zweeds, maar de mooie beelden geven je een prima idee van hoe de Zweden ook hiermee voorop lopen in Europa.