Pagina 1 van 2
Wereldprimeur: draadloos herladen elektrische voertuigen
Geplaatst: 17.10.2010 - 11:33
door den toerist
In Lommel is een proefproject van Flanders Drive gestart waarbij elektrische voertuigen draadloos kunnen worden opgeladen. Het gaat om een wereldprimeur. Ingrid Lieten en Peter Vanvelthoven gaven het startschot.
Aan de Balendijk is een tijdelijk testparcours aangelegd. Via een lus in het wegdek op de N769 kan een elektrische bus geladen worden tijdens het rijden. Bij stilstaan - op een parkeerplaats of thuis in de garage - werkt het systeem ook.
"Als dit lukt, lopen we op wereldvlak voorop in de introductie van elektrische voertuigen", aldus een enthousiaste Lieten.
filmpje via deze link
http://www.zita.be/nieuws/auto/1042861_ ... uigen.html
Geplaatst: 17.10.2010 - 11:41
door Volvoman
Draadloos opladen... Ik loop gigantisch achter, of is het in Belgie al bijna 1 april?
Geplaatst: 17.10.2010 - 11:46
door Msuidgeest
Volgens mij kan dat inderdaad niet. Energie moet ook "vervoerd" worden en dat gaat niet echt door de lucht. Wel door een kabel, slang of buis.
Geplaatst: 17.10.2010 - 12:47
door Johann
Inductie heren..
Geplaatst: 17.10.2010 - 12:51
door Ben
Maar kan dat zo snel? Als je over één lus rijdt?
Geplaatst: 17.10.2010 - 12:54
door Paul
Mooi zeg! Leek overigens een normale DrivE C30, niet die Elektrische uit Zweden.
Geplaatst: 17.10.2010 - 12:54
door 945i
Als die lus maar lang genoeg is wel... Mooi concept hoor.
Elektrische tandenborstel, wordt op dezelfde manier opgeladen bijvoorbeeld.
Geplaatst: 17.10.2010 - 13:05
door Volvoman
Johann schreef:Inductie heren..
Ik geef graag toe dat ik ver achterloop! En a-technisch ben...
Zou een mooi systeem zijn. Overal aanleggen, wegenbelasting omhoog en nooit meer tanken!
Geplaatst: 17.10.2010 - 15:00
door Msuidgeest
Inductie kan inderdaad Ben. Maar dan is er erg veel inductie nodig en de ontvanger moet ongeveer op de spoel liggen om die inductie op te vangen.
Voorlopig is deze techniek nieuw en zeker nog niet rendabel.
Overigens een aardig onderwerp. Vroeger op school vond ik natuurkunde en scheikunde de twee leukste vakken die er waren.
Geplaatst: 17.10.2010 - 15:06
door Ben
Dat bedoel ik. M'n tandenborstel heeft een hele nacht nodig om weer op adem te komen. En daar zit maar een heel klein batterijtje in.
Om een auto voort te bewegen heb je nogal wat stroom nodig en om zo'n accu op te laden heb je naar mijn idee (maar ik was heel slecht in natuurkunde) toch wat meer stroom nodig dan je in een fractie van een seconde met een langsrijdende ontvanger uit een lus in de grond kunt halen.
Geplaatst: 17.10.2010 - 15:10
door 945i
Dan toch maar back to the future...

Geplaatst: 17.10.2010 - 15:12
door Ben
Die rijden in Arhem e.o. nog steeds.
Maar wel een béétje lastig voor gewone auto's
Dan liever de MagLev
Geplaatst: 17.10.2010 - 15:36
door Johann
Ben schreef:Dat bedoel ik. M'n tandenborstel heeft een hele nacht nodig om weer op adem te komen. En daar zit maar een heel klein batterijtje in.
Om een auto voort te bewegen heb je nogal wat stroom nodig en om zo'n accu op te laden heb je naar mijn idee (maar ik was heel slecht in natuurkunde) toch wat meer stroom nodig dan je in een fractie van een seconde met een langsrijdende ontvanger uit een lus in de grond kunt halen.
We hebben bij ons in de productie een aantal AGV's rijden die palletten uit de productie halen en in het magazijn rijden en wegzetten. Het zijn eigenlijk onbemande heftruck's.dus. De palletten kunnen ze op de vloer of op een andere pallet met een maximum hoogte van 1.80 mtr wegzetten. Ze draaien in een 3 ploegen dienst 24/5. Elke AGV doet ongeveer 1.5 uur op een acculading en heeft een minuut of 7 nodig om van ongeveer 25-30% naar 100% te laden. In het weekeinde doorlopen ze een soort van conditioneringsprogramma waarbij ze langer aan de lader staan. Dit schijnt beter voor de accu te zijn.
Je zou eens een keer een testje kunnen doen en klokken hoe lang je bij bijvoorbeeld een stoplicht of stop teken bij een kruising stil staat. Denk dat het je nog zal verbazen hoeveel tijd hier in gaat zitten. Je zou misschien met elke 30 seconden laden wel weer een minuut of 10 kunnen rijden.
Geplaatst: 17.10.2010 - 23:00
door den toerist
Toen we indertijd in de eindasamblage nog in een 2 ploegen stelsel zaten werkte ik op de motorlijn. Die motoren werden op carriers geplaatst, die een vastgelegd traject volgden ( LOOP genaamd) In de vloer zat een draad verwerkt die het traject aangaf waar deze carrier heen moest rijden. In de carrier zat een module die steeds registreerde waar de carrier zich op dat ogenblik bevind ten opzichte van het vastgelegde traject door middel van 2 sensoren (atennes) die kort over de vloer zaten. We moesten wel telkens op het einde van de dag de carriers aansluiten op het net. (laagspanning) Toen er sprake was van het oprichten van een nachtploeg werd bekeken of het mogelijk was om die carriers om te bouwen en tevens in de vloer oplaadpunten te voorzien, zodat deze carriers 24 u op 24 konden blijven meedraaien zonder nog aan de stekker te moeten opgeladen worden.
Geplaatst: 18.10.2010 - 14:25
door edraket
Johann schreef:Ben schreef:Dat bedoel ik. M'n tandenborstel heeft een hele nacht nodig om weer op adem te komen. En daar zit maar een heel klein batterijtje in.
Om een auto voort te bewegen heb je nogal wat stroom nodig en om zo'n accu op te laden heb je naar mijn idee (maar ik was heel slecht in natuurkunde) toch wat meer stroom nodig dan je in een fractie van een seconde met een langsrijdende ontvanger uit een lus in de grond kunt halen.
We hebben bij ons in de productie een aantal AGV's rijden die palletten uit de productie halen en in het magazijn rijden en wegzetten. Het zijn eigenlijk onbemande heftruck's.dus. De palletten kunnen ze op de vloer of op een andere pallet met een maximum hoogte van 1.80 mtr wegzetten. Ze draaien in een 3 ploegen dienst 24/5. Elke AGV doet ongeveer 1.5 uur op een acculading en heeft een minuut of 7 nodig om van ongeveer 25-30% naar 100% te laden. In het weekeinde doorlopen ze een soort van conditioneringsprogramma waarbij ze langer aan de lader staan. Dit schijnt beter voor de accu te zijn.
Je zou eens een keer een testje kunnen doen en klokken hoe lang je bij bijvoorbeeld een stoplicht of stop teken bij een kruising stil staat. Denk dat het je nog zal verbazen hoeveel tijd hier in gaat zitten. Je zou misschien met elke 30 seconden laden wel weer een minuut of 10 kunnen rijden.
Ik neem aan dat die AGV's aan de stekker gaan om op te laden, en niet via een lus in de vloer.
Het grootste probleem met opladen via inductie is dat er geen grote hoeveelheden stroom kunnen worden getransporteerd. En dat is wel nodig voor het herladen van een accu. Zie dit voorlopig nog niet in de praktijk toegepast.
Geplaatst: 18.10.2010 - 16:36
door Johann
Soort van stekker ja. AGV gaat naast een paal staan waar twee contacten uit komen die tegen contacten op de AGV drukken.
Geplaatst: 18.10.2010 - 18:12
door Richo
Rendement werd inderdaad niks over gezegd, wat mij meteen doet vermoeden dat deze zeer slecht is. Eenerzijds ook wel te verwachten aangezien dit project in de kinderschoenen staat. Hoewel dit met beetje ontwikkeling nog altijd beter zal zijn dan de huidige verbrandingsmotoren. Technisch zou ik hier wel wat meer informatie van willen puur uit interesse.
De invoering van zo'n systeem gaat lang duren zeker omdat dit meteen op europeese dan wel niet wereld vlak moet worden gedaan, dergelijke aanpassing aan de weg brengt kosten met zich mee en we zullen toch nog jaren op "hybrides" moet leven die op ouderwetse fossiele brandstof rijd en elektrisch opgeladen wordt (niet de Hybrid van nu das gewoon rotzooi)
wat me opvalt is dat mensen zich meteen druk maken over de kosten en wat de staat erdoor misloopt. hiervoor zijn simpele oplossingen die nu al bestaat namelijk km belasting (niet ingevoerd) die accijns en wegenbelasting doen vervangen. Gewicht van de auto hoeft geen probleem enkel een kleine aanpassing in de formule voor de berekening tbv het te betalen belasting.
Zo'n systeem zou qua belasting etc een hoop kunnen schelen en er kan niet meer "gesjoemeld" worden in het binnenland door in het buitenland te tanken.
Geplaatst: 18.10.2010 - 18:51
door menjo
Hoeft er in elk geval geen zout meer gestrooid te worden in de winter. Inductief laden genereert behoorlijk hitte (en is dus ook extreem inefficient).
Geplaatst: 19.10.2010 - 21:08
door den toerist
Vlaanderen maakt 30 miljoen euro vrij ter ondersteuning van de invoering van elektrische voertuigen. Voogdijminister Ingrid Lieten lanceert bovenop een oproep om te komen tot een Vlaams Actieplan Elektrische Mobiliteit om zo de vele inspanningen die reeds worden geleverd, te coördineren.
Eerder al maakte de Vlaamse regering 12 miljoen euro vrij voor de Proeftuin Elektrische Voertuigen. Doelstelling hiervan is te onderzoeken hoe de invoering van elektrische en hybride voertuigen kan worden ondersteund.
Lieten trok ook al 1,7 miljoen euro uit voor steun aan een samenwerking tussen Volvo Cars Gent en Flanders’DRIVE om het productieproces van hybride en elektrische wagens in een traditionele autofabriek te vereenvoudigen. Nu worden bovenop nog eens zowat 17,25 miljoen euro vrijgemaakt.
Zo zal, gelijklopend met de Proeftuin, het IWT projecten steunen die inzetten op elektrische voertuigen. Het IWT krijgt hiervoor 5 miljoen euro subisidies ter beschikking.
Tot slot trekt Flanders’DRIVE 12,25 miljoen euro uit om te investeren in projecten die de technologie achter de elektrische wagens op punt moet stellen.
Geplaatst: 22.10.2010 - 15:46
door Volvoman
Er zijn meer kapers op de kust voor de wereldprimeur:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/15244 ... V-op-komst