Pagina 1 van 1

Volvo roept auto's terug. Ook in NL?

Geplaatst: 21.10.2010 - 18:14
door V70/2.4D/2003
Volvo tilbagekalder 19.000 biler i Norden på grund af risiko for kortslutning af airbags.

En fejl, der i værste fald betyder, at bilens airbags ikke udløses ved en ulykke, har fået Volvo til at tilbagekalde 19.000 biler i Norden.

De berørte biler er modellerne S60, V70, XC60, XC70 og S80 - alle fra 2010-2011

"Hvis en bil har den pågældende fejl, vil der være en rød lampe, der lyser i bilens display," siger Jan Larsen, pressechef for Volvo i Danmark.

I Danmark drejer det sig om 145 biler, og alle de berørte bilejere vil blive kontaktet via SKAT.

Dat was in het Deens, nu in het ABN:

Volvo roept 19.000 auto's terug in het Noorden vanwege het risico van kortsluiting in de airbags.
Een fout die, in het ergste geval kan betekenen dat, in geval van een aanrijding, de airbag niet in werking zal treden.

Het gaat om de modellen S60, V70, XC60, XC70 en S80 - alle van de bouwjaren 2010-2011.

Als een auto de bedoelde fout heeft zal een rode waarschuwingslamp op het dashboard gaan branden zegt Jan Larssen, perschef van Volvo in Denemarken.

In Denemarken gaat het om 145 auto's waarvan de eigenaren door de belastingdienst in kennis zullen worden gesteld.

(Mogen ze waarschijnlijk gelijk even vertellen waar ze de centen vandaan hadden om die auto te betalen, maar dat terzijde als vrolijke noot bij deze toch wel serieuze kwestie. :P )

Bron: WWW.FPN.DK

Geplaatst: 22.10.2010 - 08:54
door Walter
Ik denk dat, net als in NL, de belastingdienst de enige is die echt weet wie de eigenaar is van die auto's. maar NL is het geen terugroepactie bij mijn weten. Wel is er een modificatie voor als het probleem zich voordoet (het lampje dat gaat branden) Maar wereldschokkend is het niet, als jouw auto in de gevarenzone zit, gaat het lampje branden. En dan is het een kwestie van naar de dealer en het wordt opgelost.

Geplaatst: 07.11.2010 - 18:32
door Volvoman
Kunnen ze er gelijk winterbanden onder zetten!

Geplaatst: 07.11.2010 - 21:26
door den toerist
Het zijn er al een pak meer intussen:

Autocontructeur Volvo roept 113.600 wagens terug wegens een mogelijk defect aan de airbags en de stuurbekrachtiging. Nog nooit eerder moest de Zweedse constructeur zoveel auto's voor controle terugroepen.

Volvo Cars roept wereldwijd 100.100 auto's terug voor een controle van de bedrading van de airbags. Het gaat de sedans S60 en S80, de break V70 en de SUV's XC60 en XC70. 'De auto's moeten worden teruggeroepen omdat we de aansluiting van de elektrische bedrading naar de airbag moeten controleren. Er bestaat een kleine kans dat de airbag niet functioneert bij een aanrijding', zegt Per-Åke Fröberg, de woordvoerder van de Zweedse constructeur.

Van de betrokken modellen zijn er twee types bij Volvo Cars in Gent gebouwd. Het grote breakmodel V70 werd tot anderhalf jaar geleden ook bij ons geassembleerd. De Sports Utility Vehicle XC60 wordt uitsluitend in de Gentse fabriek geproduceerd.

'De terugroepactie betreft vooral de grotere modellen die in Zweden worden gebouwd. Het gaat om onderdelen van toeleveranciers. We nemen uiteraard geen enkel risico, en zeker niet met airbags. Ook tijdens het productieproces gebeuren er constant aanpassingen om de veiligheid en de kwaliteit van onze wagens te verbeteren', zegt Mark De Mey, woordvoerder van Volvo Cars Gent.

Groter dan gedacht

Daarnaast moeten ook 13.500 wagens van het type S80L dat uitsluitend in China wordt verkocht, voor een herstelling naar de garagist. Bij die wagens kan er een olielek ontstaan in een slang van de stuurbekrachtiging.

De terugroepactie heeft blijkbaar een grotere vorm aangenomen dan aanvankelijk verwacht. Volvo riep in de Verenigde Staten al op 20 oktober zowat 10.000 wagens terug van het type S80 sedan en XC70 SUV, modeljaar 2010 en 2011, en de V70 break, modeljaar 2010, allemaal voor problemen met de bedrading van de frontale airbag

Over hoeveel wagens het in België gaat, is nog niet geweten. De importeur zal de klanten aanschrijven voor een controle bij de dealer. De inspectie duurt een half uur.

De vorige omvangrijke terugroepactie van Volvo dateert van december 2007 toen 37.000 wagens van het model XC90 moesten worden gecontroleerd voor een mogelijk defect aan de airconditioning en het ontwasemen van de ruiten.

bron: www.nieuwsblad.be

Geplaatst: 07.11.2010 - 21:35
door den toerist
Oeps! zie nu pas dat dit een dubbele topic is....

Geplaatst: 08.11.2010 - 09:08
door jan weemering
VolvoMafia schreef:Ik denk dat, net als in NL, de belastingdienst de enige is die echt weet wie de eigenaar is van die auto's. maar NL is het geen terugroepactie bij mijn weten. Wel is er een modificatie voor als het probleem zich voordoet (het lampje dat gaat branden) Maar wereldschokkend is het niet, als jouw auto in de gevarenzone zit, gaat het lampje branden. En dan is het een kwestie van naar de dealer en het wordt opgelost.
Wij hebben hier de RDW die dat ook precies weet wie de eigenaar van een motorvoertuig is.

Geplaatst: 08.11.2010 - 09:13
door jan weemering
den toerist schreef:Het zijn er al een pak meer intussen:

Daarnaast moeten ook 13.500 wagens van het type S80L dat uitsluitend in China wordt verkocht, voor een herstelling naar de garagist. Bij die wagens kan er een olielek ontstaan in een slang van de stuurbekrachtiging.

bron: www.nieuwsblad.be
Ik kan me niet voorstellen dat er voor de S80L andere slangen voor de stuurbekrachtiging worden gbruikt dan voor de (gewone) S80 , volgens mij zit hem dat in dat de S80L in china gebouwd wordt, en dus ook daar verkocht wordt.

Geplaatst: 08.11.2010 - 12:51
door Ben
Dubbel is 1x te veel