Tevredenheidstrofee 2010 in Autoweek
Geplaatst: 21.10.2010 - 19:48
In de Autoweek die vandaag is gepubliceerd staat de uitslag van de Tevredenheidstrofee 2010, gebaseerd op de response van circa 20.000 lezers van het blad. Er is de tevredenheid over het merk en de dealerorganisatie vastgesteld, telkens door enkele gerichte vragen.
In de tevredenheid over Volvo als dealerorganisatie staat Volvo op de 2e plaats, gedeeld met Lexus, Toyota en Honda. 86% van de respondenten geeft aan positief te zijn over zijn of haar Volvo dealer. In 2001 was dit 62% en in 2005 79%.
Op de 1e plaats staat Subaru; ik heb daar persoonlijk verder geen beeld bij waarom dat zo is. Op de 3e plaats staan Mercedes-Benz en Saab.
De importeur in Beesd en de dealers zullen hier blij mee zijn.
Als ik kijk naar de totale lijst dan valt het zo'n beetje in drie categorieën uiteen:
- een kopgroep, waaronder dus Volvo. Dan komt er een tijdje niets en vervolgens...
- een middengroep met onder meer BMW: 62%, Rover/MG, Mazda, Fiat, Renault: 34%, Peugeot: 34%, Citroen: 24%, Ford: 24%;
- een staartgroep, met soms dramatisch slechte scores: Audi: 7%, Lancia: 3%, Opel: 10%, VW: 10%.
In de Tevredenheidstrofee 2010 wordt naast de tevredenheid over de dealer ook die over het merk vastgesteld. Ook daar loopt het sterk uiteen: 66% voor Volvo, 59% voor Audi, 78% voor BMW en bijvoorbeeld 39% voor VW. Hoogste score is voor Mini met 100%; laagste score is voor Kia met 7%.
Ik verbaas me toch altijd weer over een aantal van die slechte scores, zoals bij Audi met name. Wat betekent dit nou eigenlijk: het is een erg gewild merk, alleen maar meer lijkt het, maar vrijwel niemand is tevreden over de dealer waar men klant is, maar men blijft wel klant.
Hoe moeten we dit vanuit het consumentengedrag nu allemaal verklaren?
In de tevredenheid over Volvo als dealerorganisatie staat Volvo op de 2e plaats, gedeeld met Lexus, Toyota en Honda. 86% van de respondenten geeft aan positief te zijn over zijn of haar Volvo dealer. In 2001 was dit 62% en in 2005 79%.
Op de 1e plaats staat Subaru; ik heb daar persoonlijk verder geen beeld bij waarom dat zo is. Op de 3e plaats staan Mercedes-Benz en Saab.
De importeur in Beesd en de dealers zullen hier blij mee zijn.
Als ik kijk naar de totale lijst dan valt het zo'n beetje in drie categorieën uiteen:
- een kopgroep, waaronder dus Volvo. Dan komt er een tijdje niets en vervolgens...
- een middengroep met onder meer BMW: 62%, Rover/MG, Mazda, Fiat, Renault: 34%, Peugeot: 34%, Citroen: 24%, Ford: 24%;
- een staartgroep, met soms dramatisch slechte scores: Audi: 7%, Lancia: 3%, Opel: 10%, VW: 10%.
In de Tevredenheidstrofee 2010 wordt naast de tevredenheid over de dealer ook die over het merk vastgesteld. Ook daar loopt het sterk uiteen: 66% voor Volvo, 59% voor Audi, 78% voor BMW en bijvoorbeeld 39% voor VW. Hoogste score is voor Mini met 100%; laagste score is voor Kia met 7%.
Ik verbaas me toch altijd weer over een aantal van die slechte scores, zoals bij Audi met name. Wat betekent dit nou eigenlijk: het is een erg gewild merk, alleen maar meer lijkt het, maar vrijwel niemand is tevreden over de dealer waar men klant is, maar men blijft wel klant.
Hoe moeten we dit vanuit het consumentengedrag nu allemaal verklaren?