Pagina 1 van 2

V40 problemen / vragen

Geplaatst: 22.10.2010 - 12:19
door Voskewarez
Ik heb een V40 1.8i uit 10-1999 op lpg.
Loop al een tijdje met een aantal vragen / problemen.

Heb vaak witte rook uit de uitlaat, meer als de gemiddelde auto die naast me staat te "roken". Is dit normaal voor een v40 op lpg ?

Als ik knipper lichten aan zet, dan knippert heel flauw mijn dashboard verlichting mee.

Heel af en toe, als ik plots hard moet afremmen en ik trap de koppeling in, dan slaat de motor bijna af, heel incidenteel zelfs echt af.

In de tijd dat ik hem nu heb, bijna 2 jaar, heb ik ook al 3 a 4 keer mee gemaakt dat hij ineens begint te "trillen" als ik voor stoplicht sta, en dan reageert hij zeer slecht op gas geven.... paar seconden later is het weer over.

Ook heb ik het gevoel dat hij steeds onzuiniger wordt.
Voorheen reed ik gemiddeld 1 op 10, maar als ik nu de 1 op 8 a 9 haal, dan is het al veel. Gister toevallig weer aan de tank gestaan, 370 km gereden, 42 liter gas erin (1:8,8 ).

Accu is voor een half jaar geleden al vervangen samen met bougies, wil binnenkort de bobines + bougiekabels nog vervangen.

Geplaatst: 22.10.2010 - 12:49
door Ramon&Ramon
Misschien de klepspeling te strak?????
Is het modeljaar 2000 je Volvo?
Dat zal ongetwijfeld,kijk even op het distributiedeksel welke motorcode er op staat.

Geplaatst: 22.10.2010 - 14:10
door Voskewarez
Ik zal kijken als ik weer bij de auto ben ... als ik het althans kan vinden.
Staat dit niet toevallig niet ook op kenteken bewijs of zo ?

Geplaatst: 22.10.2010 - 14:29
door Morgenstond
Voskewarez schreef:Ik zal kijken als ik weer bij de auto ben ... als ik het althans kan vinden.
Staat dit niet toevallig niet ook op kenteken bewijs of zo ?
Nee, daar staat het niet op. Je moet zoeken naar de code B4184.. Daar komt nog iets achter.

Dat probleem van de flikkerende dashboardverlichting bij het gebruik van de richtingaanwijzers herken ik van mijn S40. Ik heb er nooit naar laten kijken, maar ik vermoed dat het wordt veroorzaakt door een slechte massa. Ik hoor graag van de kenners of dat juist is :wink:

Geplaatst: 22.10.2010 - 18:27
door Voskewarez
Nou.... was even zoeken.... keek er 10 keer overheen, staat gewoon keurig op witte sticker aan de zijkant...dom dom dom

B4184S2

Re: V40 problemen / vragen

Geplaatst: 22.10.2010 - 21:15
door Bart Giesen
Voskewarez schreef:Ik heb een V40 1.8i uit 10-1999 op lpg.
Loop al een tijdje met een aantal vragen / problemen.

Heb vaak witte rook uit de uitlaat, meer als de gemiddelde auto die naast me staat te "roken". Is dit normaal voor een v40 op lpg ?

Als ik knipper lichten aan zet, dan knippert heel flauw mijn dashboard verlichting mee.

Heel af en toe, als ik plots hard moet afremmen en ik trap de koppeling in, dan slaat de motor bijna af, heel incidenteel zelfs echt af.

In de tijd dat ik hem nu heb, bijna 2 jaar, heb ik ook al 3 a 4 keer mee gemaakt dat hij ineens begint te "trillen" als ik voor stoplicht sta, en dan reageert hij zeer slecht op gas geven.... paar seconden later is het weer over.

Ook heb ik het gevoel dat hij steeds onzuiniger wordt.
Voorheen reed ik gemiddeld 1 op 10, maar als ik nu de 1 op 8 a 9 haal, dan is het al veel. Gister toevallig weer aan de tank gestaan, 370 km gereden, 42 liter gas erin (1:8,8 ).

Accu is voor een half jaar geleden al vervangen samen met bougies, wil binnenkort de bobines + bougiekabels nog vervangen.
-Witte rook is normaal. Had ik ook met mijn S40 LPi
-Flauwe verlichting -> Massaprobleempje lijk mij hoogstwaarschijnlijk
-Slecht lopen, geen idee. Uitlezen een keer bij de dealer?
-1 op 9 , 1 op 10 is netjes voor LPi...

Geplaatst: 22.10.2010 - 21:19
door Voskewarez
Witte rook is dus relatief normaal, geen paniek dus :-)

Het is geen flauwe verlichting, het is mee knipperende verlichting met knipperlicht.

Heeft men wel eens gedaan, maar er gaan geen lampjes branden o.i.d. en er wordt blijkbaar ook geen storing opgeslagen, anders hadden ze die wel uit gelezen.

1 op 9 / 1 op 10 is netjes, maar als ik eerst gemiddeld 1 op 10 haalde en nu blij mag zijn met een 1 op 8 / 1 op 9, dat scheelt toch weer een beetje.

Geplaatst: 22.10.2010 - 22:25
door devnullT4
Rij ook op LPG en de witte rook herken ik wel, vooral bij vochtig weer
Het lijkt iets meer dan bij andere auto's inderdaad.

Wat betreft het minder zuinig rijden, hoe staat het met je olie? Van mij was behoorlijk vervuild en na een motor flush (bedankt Ramon;) liep ie stukken beter,stiller maar ook zuiniger

nu alleen last van stotteren, er moeten nieuwe bougies + kabels in wellicht

Geplaatst: 22.10.2010 - 23:42
door Ramon&Ramon
Voskewarez schreef:Nou.... was even zoeken.... keek er 10 keer overheen, staat gewoon keurig op witte sticker aan de zijkant...dom dom dom

B4184S2

Dan zou ik eerst de klepspeling laten controleren,die zouden wel is te strak kunnen staan bij die km stand!

Geplaatst: 22.10.2010 - 23:43
door Ramon&Ramon
devnullT4 schreef:Rij ook op LPG en de witte rook herken ik wel, vooral bij vochtig weer
Het lijkt iets meer dan bij andere auto's inderdaad.

Wat betreft het minder zuinig rijden, hoe staat het met je olie? Van mij was behoorlijk vervuild en na een motor flush (bedankt Ramon;) liep ie stukken beter,stiller maar ook zuiniger

nu alleen last van stotteren, er moeten nieuwe bougies + kabels in wellicht
Ik denk bij jou een defecte bobine!

Geplaatst: 23.10.2010 - 09:53
door Voskewarez
Ramon&Ramon schreef:
Voskewarez schreef:Nou.... was even zoeken.... keek er 10 keer overheen, staat gewoon keurig op witte sticker aan de zijkant...dom dom dom

B4184S2

Dan zou ik eerst de klepspeling laten controleren,die zouden wel is te strak kunnen staan bij die km stand!
Hoe weet je mijn km stand, die heb ik nog niet eens opgegeven. :P
Olie zag er nog schoon uit een paar maanden geleden, maa kan natuurlijk nooit kwaad om deze te verversen.

Geplaatst: 23.10.2010 - 12:27
door Ramon&Ramon
Als hij van 1999 is en op LPG.zal hij al aardig wat kilometers gelopen hebben,daar ga ik van uit en anders is het voor mij simpel op te zoeken wat hij gelopen heeft.
Ik denk dat olie verversen weinig zal helpen met betrekking tot je klachten!

Geplaatst: 23.10.2010 - 12:30
door Voskewarez
Mijn auto heeft nog geen 2 ton gelopen, volgens mij is dat zeker niet veel voor deze auto. Sommige hoor ik zelfs zeggen dat hij nu pas is ingereden :)

Geplaatst: 23.10.2010 - 12:35
door Ramon&Ramon
Bij die km stand staan dus vaak de kleppen te strak,dus controleren is een eerste vereiste,staan ze te strak,dan krijg je dus allerlei andere storingen.

Geplaatst: 23.10.2010 - 12:36
door Voskewarez
Jammer, dat is niet iets wat ik zelf kan... moet ik toch naar een garage toe.
v.w.b. dat massa verhaal, kan dat ook een oorzaak zijn, daar heb ik een vriend van me ook eens over horen praten m.b.t. mijn "problemen".

Geplaatst: 23.10.2010 - 12:43
door Ramon&Ramon
Er zijn hier techneuten die je daar wel mee kunnen helpen denk ik met het checken van de klepspeling of andere problemen.
Klepspeling controleren en stellen kost bij de dealer rond de 1000 euro.

Geplaatst: 23.10.2010 - 12:48
door Voskewarez
Ok....dat zijn geen leuke geintjes meer... dat gaat hem niet worden voor 1000 euro.
Heb een bevriende auto-monteur, wellicht kan hij checken of er iets met mijn kleppen is..??

Geplaatst: 23.10.2010 - 12:49
door Ramon&Ramon
Als hij er verstand van heeft van deze materie is dat altijd makkelijk natuurlijk.

Geplaatst: 23.10.2010 - 12:56
door Voskewarez
Niet specifiek van Volvo voor zover ik weet.
Mijn zwager vertelde me wel eens, als ik problemen had waar men niet uitkwam, dan moest ik maar naar de "volvo-dokter". Iemand die ergens achter Nijmegen woont geloof ik.

Geplaatst: 23.10.2010 - 13:03
door Ramon&Ramon
Voskewarez schreef:Niet specifiek van Volvo voor zover ik weet.
Mijn zwager vertelde me wel eens, als ik problemen had waar men niet uitkwam, dan moest ik maar naar de "volvo-dokter". Iemand die ergens achter Nijmegen woont geloof ik.

Alleen die naam al.:)