Pagina 1 van 3

Het nut van tunen?!?

Geplaatst: 23.10.2010 - 17:15
door jvacker1975
Ik begrijp iets niet misschien jullie wel;

Ik heb een v70 2.5t en een vriend van me een ford fiesta 2.0 ST(150pk)
Volgens de carbase gegevens zou zijn auto in 8.4s van 0-100 gaan en de volvo met geartronic in 7.8s (ongetuned)
Ik heb m`n volvo bij rica latentunen van 210 naar 240 pk , maar die st kan ik maar net bijhouden in een sprint vanaf stilstand tot bijv 190km/h......
Dit moet toch onmogelijk zijn, de volvo zou sowiezo ongetuned al sneller moeten zijn, om het dan maar niet over het koppel te hebben; volvo 380NM en het fordje 190NM.
Dat het verschil minimaal is in ongetunede toestand begrijp ik maar met 30 pk erbij zou je toch iets moeten merken?
Zouden ze me bij rica voor niks hebben laten betalen? Op deze manier lijkt het wel zo, het maakt uiteindelijk niets uit in topsnelheid of accelleratie, dat blijkt wel.
Ben benieuwd naar jullie reactie`s.

gr,

Joep.

Geplaatst: 23.10.2010 - 17:32
door steven460
De 0-100km/h tijden van volvo zijn altijd overmatig optimistisch , ook moet je nog eens euro98 in de tank hebben wil je het halen. (haal ook eens het overbodige uit de kofferbak :-) )


240pk vs 150pk zou voorbij de 160km/h toch het kaf van het koren moeten scheiden. (v70~ 1600kg vs fiesta 1200kg)

Is er niets stuk? De servo van de variabele kleptiming wat blijft hangen merk je niet snel.
En hoe weet je dat zijn ford fiesta wel origineel is?

Geplaatst: 23.10.2010 - 17:38
door jvacker1975
ik tank altijd euro 98 en mijn auto is volledig ongeladen , verder weet ik dat zijn auto origineel is omdat het een vriend van me is en hij de auto nieuw gekocht heeft.
Die servo zal ik eens laten nakijken bij de garage dan, maar ik ga toch sowiezo naar rica voor controle,ook al is volvo misschien optimistisch,als je standaard al sneller zou moeten zijn dan toch zeker met chiptuning(+30pk)! Dan blijft mijn opmerking; wat is het nut dan geweest om te laten tunen, ik heb er blijkbaar niks mee gewonnen.

Geplaatst: 23.10.2010 - 17:42
door jvacker1975
By the way; niks negatiefs naar rica hoor, de verkoper had mij gezegd toen ik de volvo kocht dat hij hem voor aflevering liet tunen bij rica, wie weet heeft hij dat niet gedaan, dit omdat ik natuurlijk toch het verschil niet kon voelen omdat de volvo nieuw voor me was!

Geplaatst: 23.10.2010 - 17:49
door steven460
Tjah, lastig lastig. Hecht je er veel waarde aan?
ALs je het wilt weten kun je er op meerdere manieren na zoeken.

1. bel rica,
2. ga naar een meetbank
3. reken het uit
4. vind iemand met een v70 van het zelfde jaar, zelfe accessoires & zelfde ongetunede motor en doe een testje.

Geplaatst: 23.10.2010 - 19:50
door Rodin
Heb je met de sprint 0-100 last van wielspin?
Bij mijn T4 is het al lastig om in de eeste drie
versnellingen het vermogen aan de grond te
krijgen.
Kost aardig wat tijd :-x

Geplaatst: 23.10.2010 - 20:00
door 945i
Ik snap niet dat je een V70 met GT koopt in de hoop dat het een sprinter is..
Zelfs al zou je die Fiesta in rechte lijn voorbijgaan, is hij bij de eerste de beste bocht weer weg.. :)
Die GT vreet vermogen.

Troost je met het feit dat jij bij Ikea veel meer mee kan nemen dan hij ;)

Geplaatst: 23.10.2010 - 20:02
door Ben
Even verplaatst naar het tuning board

Geplaatst: 23.10.2010 - 20:08
door liquid_force
kijk ook eens naar het gewichtsverschil tussen een Focus en een V70

Geplaatst: 23.10.2010 - 20:21
door 945i
Zeker, vooral als beseft dat het om een Fiesta gaat.. ;)

Geplaatst: 23.10.2010 - 21:55
door jvacker1975
7.8 is de opgave 0-100 met GT en z`n gewicht,dus maakt allemaal niets uit,tel er dan nog eens 30 pk bij op en je redt het nog niet tegen de fiesta. met z`n 8.4 sec en nee geen wielspin.
Ik ga inderdaad gewoon naar rica en laat alles checken en op de testbank zetten, dat is inderdaad de beste manier denk ik.
Ik vindt het belabberd als het zo is,zoveel vermogen wat er zo slecht uitkomt.
Zelfs de v70r gaat met z`n 300pk volgens de carbase in 7.7 sec van 0-100; 300 pk 70000 euro en dan ook in een sprintje met een fiestatje van 19000 euro op de fles gaan als je pech hebt.
Er zal wel iets niet kloppen met de opgaven van de prestatie`s in de carbase waardoor mijn verwachtingen te hoog zijn.
Weet iemand de juiste specs van de v70r te vinden?
Bedankt voor de reactie`s

Geplaatst: 23.10.2010 - 22:23
door steven460
Wat je ook doet, raak niet gefrustreerd ! Het is maar een auto.

Automaten worden ook minder efficient met de jaren...
(Handbak wordt alleen luider en synchroniseert iets minder. )

Als je echt een snelle auto wil, zou ik gaan sparen voor een snelle elektrische. Ik ben aan het sparen voor iets zoals de Tesla - S . Die heeft wel iets weg van mijn droomauto Masaratti Quatroporte.

If I only had the money...... :roll:

Geplaatst: 24.10.2010 - 09:09
door Edgar
De 0-100 cijfers uit de boekjes moet je echt links laten liggen, is gemeten op de meest ideale omstandigheden.

Als je het verschil van je eigen Volvo wilt weten (wat nu niet meer kan natuurlijk) meet je in meerdere runs voor en na de tuning, dat is een eerlijke meting.

Bij deze de meting van mijn vorige Volvo 1.6D 3 jaar geleden:

Meer PK's zeggen zo weinig, meting van verschil in de acceleratie zegt meer... ik probeer de resultaten hier onder te laten zien.

van 0-100 voor tuning 11,8 sec Na tuning 9,2 sec
van 0-140 voor 25,4 sec Na tuning 19 sec (scheelt 6 sec!!!)
van 80-120 voor 10,1 sec na tuning 7,1 sec (en dat merk je )


http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ight=edgar

Geplaatst: 24.10.2010 - 09:40
door bart simpson
sommigen claimen zelfs dat tuning de levensduur niet beïnvloed

Geplaatst: 24.10.2010 - 10:04
door Edgar
bart simpson schreef:sommigen claimen zelfs dat tuning de levensduur niet beïnvloed
Uiteraard wel, daarom is maatwerk ook belangrijk, respect voor het materiaal.
En hoe gaat de berijder er mee om...
Ik zou nooit een gebruikte auto willen kopen die getuned is... Tenzij ik de berijder ken..

Geplaatst: 24.10.2010 - 10:07
door Edgar
Trouwens, de kans dat ik mijn bestelde D2 laat tunen is heel klein..
Ten eerste belasting ontduiking... alhoewel ik mij afvraag hoe ze dat willen controleren..
Ten tweede, al die software updates.. Er zijn dealers die standaard elke onderhoudsbeurt een update geven om tuning tegen te gaan..
Ten derde kan ik wel leven met het vermogen ;-) (wilde haren worden grijze haren)

Geplaatst: 24.10.2010 - 10:20
door t5power
Edgar schreef:Trouwens, de kans dat ik mijn bestelde D2 laat tunen is heel klein..
Ten tweede, al die software updates.. Er zijn dealers die standaard elke onderhoudsbeurt een update geven om tuning tegen te gaan..
Je kunt het ook bij polestar doen, dan heb je toch geen problemen met updates?

Geplaatst: 24.10.2010 - 10:23
door Edgar
Ik weet niet hoe dat precies zit, neem aan dat je dan wel de nodige updates krijgt.. Maar volgens mij hebben die nog geen tuning voor de D2, en vraag mij ook af of die er komt aangezien je waarschijnlijk na de tuning (officieel) geen recht hebt op 20% bijtelling..

Geplaatst: 24.10.2010 - 12:55
door bart simpson
t5power schreef:
Edgar schreef:Trouwens, de kans dat ik mijn bestelde D2 laat tunen is heel klein.. Ten tweede, al die software updates.. Er zijn dealers die standaard elke onderhoudsbeurt een update geven om tuning tegen te gaan..
Je kunt het ook bij polestar doen, dan heb je toch geen problemen met updates?
polestar heeft nog niets voor de 4 cilinders, deel Edgars idee tav mogelijke fiscale konsekwenties

Re: Het nut van tunen?!?

Geplaatst: 24.10.2010 - 18:00
door mad
jvacker1975 schreef:Ik begrijp iets niet misschien jullie wel;

Ik heb een v70 2.5t en een vriend van me een ford fiesta 2.0 ST(150pk)
Volgens de carbase gegevens zou zijn auto in 8.4s van 0-100 gaan en de volvo met geartronic in 7.8s (ongetuned)
Ik heb m`n volvo bij rica latentunen van 210 naar 240 pk , maar die st kan ik maar net bijhouden in een sprint vanaf stilstand tot bijv 190km/h......
Dit moet toch onmogelijk zijn, de volvo zou sowiezo ongetuned al sneller moeten zijn, om het dan maar niet over het koppel te hebben; volvo 380NM en het fordje 190NM.
Dat het verschil minimaal is in ongetunede toestand begrijp ik maar met 30 pk erbij zou je toch iets moeten merken?
Zouden ze me bij rica voor niks hebben laten betalen? Op deze manier lijkt het wel zo, het maakt uiteindelijk niets uit in topsnelheid of accelleratie, dat blijkt wel.
Ben benieuwd naar jullie reactie`s.

gr,

Joep.
Mijn suggestie: doe eens een gezamenlijke remtest.... :twisted: