Pagina 1 van 2
Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 25.10.2010 - 12:29
door tjaarts
Mijn Volvo v40 ('97) heeft sinds kort last van stotteren bij een koude motor. Als de motor warm is loopt ie prima.
Ik hoorde al maand een ploppend geluid dat m.i. zou duiden op een gaatje in de uitlaat. De garage vertelde toen dat 't leek op versleten spruitstuk pakking en dat het nog zeker niet gerepareerd hoefde te worden. Tot vanochtend dus. Staat nu bij de garage maar ben heel benieuwd wat het zou kunnen zijn.
Geplaatst: 25.10.2010 - 21:41
door Buurtje
Mijn volvo v40 ('02) 1.9D doet ook moeilijk bij het starten/de eerste km's.
Hij start moeilijk en het lijkt alsof ie bij het wegrijden al zijn power kwijt is in de eerste en de tweede versnelling. Dit is echt beangstigend (vooral als je invoegt en snelheid nodig hebt).
Na 1 km rijden heb je nergens meer last van.
Hij maakt verder geen ploppende geluiden, maar de motor trilt wel nogal.
Iemand een idee?
Geplaatst: 05.11.2010 - 12:35
door tjaarts
Garage heeft inmiddels bougies vervangen, die waren én vet én niet vervangen bij kleine beurt. Ook een klein gaatje in uitlaat gedicht.
Toch gisteren weer last gehad van inhoudende motor.
En inderdaad enkel bij extra gas geven houd de motor nog steeds soms in.
Mijn mogelijke zelf bedachte oorzaken:
- Spruitstuk pakking lekt
- Blokkade in lucht toevoer
- Blokkade in brandstof toevoer (oude brandstof pomp)
- Blokkade in uitvoer (heb enkel katalysator vervangen zonder einddemper nieuw te nemen)
Graag jullie reactie en dan vooral uitsluitsel van mijn theorieen.
Geplaatst: 05.11.2010 - 13:01
door tjaarts
Net even gezocht bij Phase 1 benzine motoren en komen drie zaken vaak voorbij:
- Brandstof filter
- Bobine
- Bougie kabels
Brandstof filter zit volgens mij in de tank en is dus lastig te vervangen.
Bobine is dubbel uitgevoerd en samen ongeveer 150e.
Bougie kabels ga ik wel vervangen, die zijn bij mij nu 14 jaar oud.
Als dat niet lukt ga ik bobines laten vervangen.
Geplaatst: 05.11.2010 - 13:10
door Ramon&Ramon
Brandstoffilter zit onder de auto.
Je kunt hem beter eerst is uit laten lezen alvorens van alles te laten vervangen.
Geplaatst: 05.11.2010 - 13:12
door Ramon&Ramon
Buurtje schreef:Mijn volvo v40 ('02) 1.9D doet ook moeilijk bij het starten/de eerste km's.
Hij start moeilijk en het lijkt alsof ie bij het wegrijden al zijn power kwijt is in de eerste en de tweede versnelling. Dit is echt beangstigend (vooral als je invoegt en snelheid nodig hebt).
Na 1 km rijden heb je nergens meer last van.
Hij maakt verder geen ploppende geluiden, maar de motor trilt wel nogal.
Iemand een idee?
Meestal de klepspling te strak ,dat is een veel voorkomend probleem bij deze diesel motoren,wordt bij een beurt geen aandacht aan besteed,wat eigenlijk wel zou moeten..
Geplaatst: 08.11.2010 - 12:18
door tjaarts
Goed punt.
Raar dat dat eigenlijk niet gebeurd is de laatste keer.
Geplaatst: 11.11.2010 - 12:07
door tjaarts
Uitlezen lukt niet bij dergelijke fout.
Als engine lampje gaat branden schrijft hij pas iets weg.
Gisteren bougiekabels vervangen en lijkt nu opgelost.
Daarvoor waren trouwens bougies vervangen van 1 punts ontsteking naar 3 punts. Dat was vereist voor dit type auto zo heb ik me laten vertellen. Weet iemand wat inderdaad de standaard is voor V40?
Geplaatst: 11.11.2010 - 12:12
door Ramon&Ramon
tjaarts schreef:Uitlezen lukt niet bij dergelijke fout.
Als engine lampje gaat branden schrijft hij pas iets weg.
Gisteren bougiekabels vervangen en lijkt nu opgelost.
Daarvoor waren trouwens bougies vervangen van 1 punts ontsteking naar 3 punts. Dat was vereist voor dit type auto zo heb ik me laten vertellen. Weet iemand wat inderdaad de standaard is voor V40?
Uitlezen kan altijd natuurlijk,je kunt de lambda-waarden uitlezen,luchtmassa meter- waarden,enz enz,wat je maar wilt.
Geplaatst: 11.11.2010 - 14:21
door Bart Giesen
Moet inderdaad 3-punt in.
Geplaatst: 15.11.2010 - 12:17
door tjaarts
Kan ik dat ook zelf met usb kabel adapter waar vaak in forum over wordt gesproken? Of krijg ik dan rare meldingen en onbuikbare codes?
Geplaatst: 15.11.2010 - 19:47
door ziepej
Ik heb ook een mogelijke oorzaak.
Even een vraagje: Heb je airco ?
Als dat zo is , kan de motor een stotterend effect geven als de airco inkomt.
De motor moet extra inspanning leveren.
Als je de airco dan uitzet, zul je merken dat het stotteren over is.
Heb je geen airco, zie dan de bovenstaande berichten.
Vr.Volvo groet,
John
Geplaatst: 16.11.2010 - 09:42
door Buurtje
Mijn auto staat as we speak ook bij de garage voor het stotteren bij een koude motor. Mijn eigen garage was het niet gelukt de motor uit te lezen, de turbo bouwt gewoon druk op, de EGR-klep was niet vervuild (en nu schoongemaakt). Kortom, ze kwamen er niet uit.
Hij staat daarom nu bij de garage waar ik em gekocht heb, zodat ze het onder garantie mogen repareren. Ben benieuwd.
@ziepej: Was het maar zo'n feest dat het de airco was. Die staat iig gewoon uit bij mij. Maar thnx anyway voor het meedenken
Geplaatst: 16.11.2010 - 12:21
door tjaarts
Airco is bij mij ook probleem niet.
Zelfs stotteren waar je over spreekt is bij mij niet het geval.
Motor kiest bij mij netjes een iets hoger toerental.
Overigens heb ik een 1.8 benzine en dus geen turbo.
Neem aan dat je "landbouwversie" van de V40 bedoelt.
Haha.
Geplaatst: 16.11.2010 - 12:26
door Buurtje
'landbouwversie'? Haha
Er zit dan nog net geen aftakas op, maar verder is mijn dieseltje inderdaad een werkpaard

Geplaatst: 16.11.2010 - 16:14
door Buurtje
Beetje moeilijk verhaal (voor mij als leek), maar er waren nogal wat storingen in het motor management die ze gereset hebben. Daardoor loopt ie nu zonder te stotteren/inhouden bij koude start.
Daarnaast is er een klep vuil, waardoor hij niet lekker loopt. Er wordt nu een toevoeging aan de brandstof gedaan, waardoor die gereinigd wordt.
Morgen mag ik em ophalen gelukkig. Hopelijk zijn dan de problemen uit de wereld.
Geplaatst: 16.11.2010 - 16:28
door ziepej
Hartelijk dank voor je verhaal.
Veel succes met je auto.
Geplaatst: 15.12.2010 - 09:54
door Buurtje
Nog even een update:
Alle acties tot nu toe hebben niet echt geholpen. Hij loopt bij het starten nog steeds onregelmatig en hij stinkt. Daar is nog bijgekomen dat het Service lampjes gaat branden bij het starten en pas tijdens de rit uitgaat (soms eerder, soms wat later).
Hij staat vandaag nogmaals bij de garage waar ik em gekocht heb en ze gaan de/een nokkenas vervangen. Nou ben ik een behoorlijke leek, maar heb twee gedachten hierbij:
- Als er idd iets met de nokken is, dan kan dat ervoor zorgen dat ie niet lekker loopt
- Aangezien de nokkenas altijd zijn werk doet zodra de motor loopt, verwacht ik dat hij dan ook te allen tijde voor problemen zorgt. En dat laatste klopt nou eenmaal niet met mijn waarnemingen.
Nou ben ik ervan overtuigd dat een nieuwe nokkenas (valt onder de garantie) mijn motor er niet slechter van maakt, maar kan iemand iets zeggen over of het vervangen ervan mijn problemen op kan lossen?
BvD
Geplaatst: 16.12.2010 - 14:12
door Buurtje
Even weer een update:
Werd net gebeld door de garage. De nokkenas was vervangen, maar de motor leek nu nog slechter te lopen. Was daarna een expert bijgehaald en ze hebben met een cameraatje in de motor gekeken. Het vermoeden is dat er iets in de derde cilinder zit (is er dan iets ingevallen of afgebroken oid?). Ze gaan morgen de kop eraf halen om bij de cilinders te kijken.
Toen ik vroeg wanneer het klaar zou zijn, werd mij verteld dat het wel eens langer kon gaan duren, omdat er mogelijk iets goed fout was, waardoor er een nieuwe motor in zou moeten.
Vind het een doemscenario, maar ben heel blij dat alles onder garantie valt.
Geplaatst: 16.12.2010 - 14:17
door Ramon&Ramon
Buurtje schreef:Even weer een update:
Werd net gebeld door de garage. De nokkenas was vervangen, maar de motor leek nu nog slechter te lopen. Was daarna een expert bijgehaald en ze hebben met een cameraatje in de motor gekeken. Het vermoeden is dat er iets in de derde cilinder zit (is er dan iets ingevallen of afgebroken oid?). Ze gaan morgen de kop eraf halen om bij de cilinders te kijken.
Toen ik vroeg wanneer het klaar zou zijn, werd mij verteld dat het wel eens langer kon gaan duren, omdat er mogelijk iets goed fout was, waardoor er een nieuwe motor in zou moeten.
Vind het een doemscenario, maar ben heel blij dat alles onder garantie valt.
Ze gaan dus eerst de nokkenas vervangen en daarna weer is verder kijken wat er mis kan zijn,is het niet beter eerst een goeie diagnose te stellen alvorens van alles te gaan vervangen?
Compressie meten,cilinderlektest eventueel enz enz?
Is het een dealer of universeel?
Veel sterkte gewenst..