Pagina 1 van 1

Onbalans remschijven vóór

Geplaatst: 25.10.2010 - 16:45
door VolvoRob
Beste forummers,
Ik word binnen 18 maanden tijd voor de 2e keer geconfronteerd met onbalans in de remschijven (origineel Volvo). Mijn specialist adviseert om ze ''af te draaien''. Heeft iemand ervaring met onbalans, mogelijke oorzaken, lange termijn oplossingen?

Bij voorbaat dank
VolvoRob

Geplaatst: 25.10.2010 - 19:41
door Oceanracer
Heb je een handbak?

Geplaatst: 25.10.2010 - 19:59
door V70/2.4D/2003
@ Oceanracer, handbak en af te draaien remschijven, een combi die ik niet helemaal kan rijmen zeg maar. Kun je die eens uitleggen?

Geplaatst: 25.10.2010 - 20:03
door Oceanracer
Ik wacht eerst het antwoord van VolvoRob even af. :-)

Geplaatst: 25.10.2010 - 23:24
door VolvoRob
@Oceandriver: inderdaad handgeschakeld. Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Geplaatst: 25.10.2010 - 23:25
door VolvoRob
Ten overvloede: ik heb het eerder aan de hand gehad, daarbij zijn de schijven eerst afgedraaid, en toen dat niet leek te helpen zijn ze vervangen voor nieuwe. Nu speelt het weer op, en de symptomen zijn exact gelijk.

Geplaatst: 25.10.2010 - 23:31
door Oceanracer
Dan gaat ook nu het afdraaien natuurlijk niet helpen, zeker? Vage materie, temeer omdat je een handbak hebt. Bij een automaat is een kromme schijf nog enigszins verklaarbaar, maar uit je verhaal begrijp ik dat afdraaien niet hielp. Dan waren ze dus ook niet krom.

Blijft de vraag wat dan wel de oorzaak zou kunnen zijn. Ik zal er mijn gedachten eens over laten gaan...

Geplaatst: 26.10.2010 - 00:44
door elianmars
Zuiger van de remklauw die niet helemaal lekker meer terug gaat? Als er nieuwe (lees dikkere) schijven worden gemonteerd, hoeft de zuiger niet zo ver naar buiten te komen.
Naarmate de schijven slijten, komt de zuiger verder naar buiten. Als deze niet lekker gangbaar meer is, kan het trillingen veroorzaken.

Re: Onbalans remschijven vóór

Geplaatst: 26.10.2010 - 00:45
door gsx750r
VolvoRob schreef:Beste forummers,
Ik word binnen 18 maanden tijd voor de 2e keer geconfronteerd met onbalans in de remschijven (origineel Volvo). Mijn specialist adviseert om ze ''af te draaien''. Heeft iemand ervaring met onbalans, mogelijke oorzaken, lange termijn oplossingen?

Bij voorbaat dank
VolvoRob
In remschijven zit altijd wel iets onbalans en naarmate ze vaker hun werk hebben moeten doen is de kans dat deze toeneemt natuurlijk groter.

Je geeft aan 2x binnen 18 maanden maar helaas zegt dat erg weinig.

Het totaal aantal gereden kilometers en bij welke kilometerstanden het probleem optrad zegt iets meer.
Ook hoe de auto gebruikt wordt kan enig inzicht verschaffen in de mate van slijtage van de remschijven.

Een pasklare oplossing heb ik op dit moment niet (en misschien wel helemaal niet) maar als je nu ná het evt. opnieuw afdraaien én een gedegen controle van het gehele remsysteem en wielophanging, de wielen eens laat uitbalanceren met een zgn. finishbalancer dan heb je een grote kans dat de onbalans weg is.

Rob

Geplaatst: 26.10.2010 - 09:29
door VolvoRob
@Oceanracer: na het afdraaien was het euvel plm. 10dkm niet aanwezig, toen het terug kwam zijn er nieuwe schijven op gelegd. Nu na 30dkm speelt het weer op.

@elianmars: dat van die zuiger had ik zo nog niet bedacht, ik zal dit even doorspelen aan de specialist (die dit wellicht ook zelf zou moeten kunnen bedenken, maar dat is een ander verhaal).

@gsx750r: het hierboven beschrevene speelde zich af binnen plm 40 dkm, ik hoop dat dat wat meer zegt. Ik heb een normale rijstijl, niet ''sportief'' als je dat bedoelt, en er hangt zelden een kar achter de Volvo.

Ik zal bij mijn volgende bezoek aan de specialist het remsysteem laten analyseren, en vragen om balanceren met finishbalancer. Dit natuurlijk na grondige inspectie van de remzuigers.

Hartelijk dank allemaal voor de tips!!

Geplaatst: 26.10.2010 - 10:05
door 945i
Eerst zeg je dat afdraaien niet geholpen had, nu zeg je dat het 10dkm wel geholpen had... :roll:

Dan waren ze dus wel krom, maar door te warm worden werden ze weer krom.
Ik zeg ook een zuiger blijft hangen.

Geplaatst: 26.10.2010 - 11:47
door wim de jong
@gsx750r:
Je geeft aan 2x binnen 18 maanden maar helaas zegt dat erg weinig.

Het totaal aantal gereden kilometers en bij welke kilometerstanden het probleem optrad zegt iets meer.
Ook hoe de auto gebruikt wordt kan enig inzicht verschaffen in de mate van slijtage van de remschijven.
Je eerste opmerking is niet helemaal juist, volgens mij.
Als je alleen op de snelweg rijdt naar Rome, is 2150 km, hebben je remmen eigenlijk geen slijtage.
Rijdt je een middagje in de stad, hebben je remmen vele malen meer slijtage, veel remmen voor stoplichten, voet op de rem bij stoplichten, remmen voor bochten, etc. En daarbij, amper voldoende rijwind om de schijven af te laten koelen.

De laatste opmerking is wel juist, hoe benader je het rode stoplicht, kijk je vooruit, laat je eerder het gas los, en later remmen etc.

Ik rijd veel snelweg km, ook naar buitenland, en heb bij mijn classic nog nooit de schijven hoeven wisselen, de 940 maar 1 keertje rond de 400k, en mijn huidige originele schijven zijn nog tussen min en max specificatie dikte, de km staat op iets meer dan 230k.
MAW: ligt duidelijk eraan welke km je rijdt: snelweg of stadkilometers.

Geplaatst: 26.10.2010 - 12:11
door gsx750r
@ Wim de Jong,

Je hebt helemaal gelijk en ................. ik bedoelde hetzelfde te zeggen !

Misschien niet duidelijk genoeg beschreven maar je moet beide zinnen/opmerkingen in relatie tot elkaar zien.

Hoeveel kilometers onder welke omstandigheden, waarbij dan alle door jou genoemde aspecten meegewogen moeten worden.

Ik ben het slechts met één ding niet met je eens: Je zegt naar Rome 2150 km. Helaas niet juist, voor mij is het naar Rome 2445 km ! :drinking:

Rob

Geplaatst: 26.10.2010 - 12:34
door Thijs
Gaat het over onbalans of kromme schijven? Onbalans in de schijven kan net zoals bij de losse wielen gebalanceerd worden, kromme schijven is denk ik domme pech, wellicht een klein beetje aan rijstijl te wijten, maar dan moet afdraaien wel helpen.

Kan je verduidelijken of het om onbalans gaat of om een trillend rempedaal tijdens remmen?

Geplaatst: 26.10.2010 - 12:58
door Oceanracer
Ik had kromme schijven ook eerst uitgesloten, maar zoals ik het nu lees waren ze dus gewoon krom. Afgedraaide schijven zijn dunner en zullen om die reden sneller weer kromtrekken. Daar zijn twee redenen voor te geven.

- Het vast blijven zitten van de rem
- Niet het gewenste gebruik van de rem

Nader onderzoek zal nodig zijn om de eerste reden uit te sluiten.

Geplaatst: 26.10.2010 - 13:30
door VolvoRob
@ Tarman T: ik heb last van een trillend pedaal bij het remmen, en over tijd wordt dat trillen steeds erger.

Geplaatst: 26.10.2010 - 14:05
door Ramon&Ramon
Misschien een keer overnieuw uitlijnen..

Geplaatst: 26.10.2010 - 14:13
door Thijs
Het kan dan ook in de banden zitten. Een vlak op de band met een iets andere rubbersamenstelling en je krijgt ook dit fenomeen. Vooral bij de wat minder bekende bandenmerken krijg je dit wel eens. (ervaring helaas...)
Overigens verdenk ik toch de schijven in dit verhaal. Nu nog achterhalen waardoor het komt. Wellicht rij je wel eens door een diepere plas water bij het aanremmen op een stoplicht?

Overigens kan het trillen van het pedaal nog in twee mogelijkheden worden opgesplitst. Een is dat de schijf een slag heeft, net als een fietswiel, en twee kan zijn dat er een dikteverschil zit in het schijf oppervlak. Dit is net als bij de (goedkopere) banden te wijten aan een verschillende materiaalsamenstelling over het oppervlak van de schijf of een gietfout.

Geplaatst: 27.10.2010 - 09:54
door VolvoRob
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt. Volvo-specialist gaat het meteen maar grondig aanpakken, ik denk dat ik er wijs aan doe om gewoon de schijven te vernieuwen en de banden zijn sowieso aan de beurt (Michelin Premacy 225/45/17). Ik houd jullie op de hoogte, en nogmaals dank voor alle tips!

Geplaatst: 27.10.2010 - 12:33
door Thijs
Hmm, die premacy's zou het niet aan moeten liggen, dat zijn gewoon in de regel goede banden. Ik hoor graag of en wat ze vinden!

(Je kan ook aan de auto de wielen laten balanceren, heb je meteen onbalans in de aandrijving en schijven mee gebalanceerd.)