Pagina 1 van 2
V50 / S40 aanschaffen
Geplaatst: 26.10.2010 - 09:29
door Soekzoekie
Hallo, ik ben nieuw hier..
Ik ben van plan een V50 of een S40 (nieuwe type) aan te schaffen.
Geen nieuwe, maar 2ehandse. Waar moet je opletten bij deze auto's?
Ga er vanuit dat het een auto wordt met de km-stand vanaf de 100.000 km.
Natuurlijk let ik er dan op of de dist.riem vervangen is geweest en recentelijk (grote) beurt heeft gehad.
Het hoeft ook niet perse de 2.4T / T5 te zijn. Een 1.8/2.0 voldoet ook prima.
Maar verdere aandachtspunten bij deze auto's? Kunnen jullie mij helpen?
B.v.d. dank Brian
Geplaatst: 26.10.2010 - 09:37
door 945i
Welkom.
Lijkt mij eerst handig uit te zoeken wat je precies wil, een stationcar (V50) of een sedan (S40).
Dan is het budget belangrijk, dan kan je kijken welk bouwjaar tot de mogelijkheden behoort.
Dan waar je de auto voor wil gebruiken, moet hij een caravan trekken of zit je er alleen in altijd, rij je veel rij je weinig..
Van die dingen...
Geplaatst: 26.10.2010 - 09:43
door Soekzoekie
945i schreef:Welkom.
Lijkt mij eerst handig uit te zoeken wat je precies wil, een stationcar (V50) of een sedan (S40).
Dan is het budget belangrijk, dan kan je kijken welk bouwjaar tot de mogelijkheden behoort.
Dan waar je de auto voor wil gebruiken, moet hij een caravan trekken of zit je er alleen in altijd, rij je veel rij je weinig..
Van die dingen...
Stiekem vind ik de V50 mooier (stations in het algemeen dus).
Dus V50 gaan we vanuit, bouwjaar 04/05, km rond de 100.000+.
Eventueel trekhaak, maar dan komt er slechts een motoraanhanger achter.
Ik zit meestal met max 2 personen, rij zo'n 8 tot 10 k per jaar.
Diverse dealers/garages hebben zulke auto's staan voor zo'n 10 tot 12,5 k. Is dit nog wat of raden jullie mij echt wat nieuwers aan met minder km's?
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:35
door Summum
V50 lijkt mij de betere keuze inderdaad, zeker als je iets meer praktisch gebruik wilt. Met het geringe aantal kilometers dat je verwacht te maken lijkt mij brandstofverbruik geen doorslaggevende factor. Ik zou dan ook adviseren om te kiezen voor een van de vijfcilinders (2.4, 2.4i of T5). Deze motoren lopen boterzacht, er zit een heerlijke roffel in en qua verbruik zijn ze niet veel duurder dan een 1.8 of 2.0 viercilinder. Met mijn 2.4 automaat haal ik gemiddeld 1 op 10,5 tot 1 op 11. Automaat is natuurlijk persoonlijke keuze, maar het verhoogt het comfort enorm. Ik zou niet meer zonder willen. De eerste bouwjaren is de automaat uitsluitend geleverd op de vijfcilindermotoren.
Qua uitvoering zou ik (mits budget het toelaat) proberen een Momentum of Summum te scoren. Dan heb je zaken als meegespoten stootstrips, regensensor, boodschappenhouder in de kofferbak en radiobediening op het stuur. Summum voegt daar nog lederen bekleding, xenon en electrisch verstelbare bestuurdersstoel aan toe.
Die audio is een verhaal apart: je bent eigenlijk gebonden aan het systeem wat er af fabriek inzit, uitbreiden is nagenoeg onmogelijk. Zorg dus dat er een High Performance Audio of zelfs Premium Audio inzit.
Ik weet trouwens nog een hele mooie T5 Summum met alle opties te koop...zit met 14.950 vraagprijs wel iets boven de door jou genoemde prijzen.
Succes!
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:41
door Walter
en als je gaat kijken zorg dan dat je test of de airco het doet. Die is wel gevoelig voor steenslag op de condensor
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:41
door Soekzoekie
Summum schreef:V50 lijkt mij de betere keuze inderdaad, zeker als je iets meer praktisch gebruik wilt. Met het geringe aantal kilometers dat je verwacht te maken lijkt mij brandstofverbruik geen doorslaggevende factor. Ik zou dan ook adviseren om te kiezen voor een van de vijfcilinders (2.4, 2.4i of T5). Deze motoren lopen boterzacht, er zit een heerlijke roffel in en qua verbruik zijn ze niet veel duurder dan een 1.8 of 2.0 viercilinder. Met mijn 2.4 automaat haal ik gemiddeld 1 op 10,5 tot 1 op 11. Automaat is natuurlijk persoonlijke keuze, maar het verhoogt het comfort enorm. Ik zou niet meer zonder willen. De eerste bouwjaren is de automaat uitsluitend geleverd op de vijfcilindermotoren.
Qua uitvoering zou ik (mits budget het toelaat) proberen een Momentum of Summum te scoren. Dan heb je zaken als meegespoten stootstrips, regensensor, boodschappenhouder in de kofferbak en radiobediening op het stuur. Die audio is een verhaal apart: je bent eigenlijk gebonden aan het systeem wat er af fabriek inzit, uitbreiden is nagenoeg onmogelijk. Zorg dus dat er een High Performance Audio of zelfs Premium Audio inzit.
Ik weet trouwens nog een hele mooie T5 Summum met alle opties te koop...zit met 14.950 vraagprijs wel iets boven de door jou genoemde prijzen.
Succes!
Oke dankjewel voor de interessante weetjes. Mijn keuze gaat vooral uit naar een handgeschakelde benzine.
Die prijzen die ik noemde zijn enkel richtprijzen. Mocht ik echt een overcomplete V50 tegenkomen voor "wat" meer, kan ik altijd over nadenken.
Maar over de kilometers, 100.000 km is niet gek veel voor een V50. Als die een nieuwe riem + beurt heeft gehad, kan ik nog wel een tonnetje of wat door.
Maar zijn er andere problemen die je op langere termijn kan verwachten, die ook prijziger kunnen worden? Of is het gewoon ; goed onderhoud is lang plezier..
(edit: heb je toevallig een link of iets van die Volvo die jij noemde?)
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:46
door 945i
Jazeker, ik zou de 2004 modellen laten staan (die waren iets minder..) en concentreren op alles vanaf 2005.
Een goed onderhouden exemplaar is natuurlijk aan te bevelen.
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:47
door Summum
De distributieriem is volgens mij pas bij 180.000 km aan de beurt, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Hierbij het gevraagde linkje (de ex van mijn broer):
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=l3x4rgg1vqmb
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:48
door Fredhead
Je moet net geluk hebben.
Ik heb een 2004 model met 247.xxx op de teller staan en buiten wat dingen die bij deze kilometerstand horen om heb ik weinig rare dingen gehad.
Ondanks dat ik wel eens de oorlog aan mijn auto heb verklaard omdat er wat stuk ging ben ik er nog altijd zeer tevreden mee
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:50
door Soekzoekie
Bij 180.000 voor het eerst?! Of de eerste bij 100.000 en de volgende om de 80.000 km.
Bedankt voor de link, dat is inderdaad een interessante.
(staat ook een mooie S40 op de achtergrond op foto 7

)
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:54
door Soekzoekie
945i schreef:Jazeker, ik zou de 2004 modellen laten staan (die waren iets minder..) en concentreren op alles vanaf 2005.
Een goed onderhouden exemplaar is natuurlijk aan te bevelen.
fredhead schreef:Je moet net geluk hebben.
Ik heb een 2004 model met 247.xxx op de teller staan en buiten wat dingen die bij deze kilometerstand horen om heb ik weinig rare dingen gehad.
Ondanks dat ik wel eens de oorlog aan mijn auto heb verklaard omdat er wat stuk ging ben ik er nog altijd zeer tevreden mee
Oke, dus de ene zegt ; 2004 modellen, niet doen. De ander zegt en heeft een 2004 model en vrijwel geen gekke dingen meegemaakt, maar je moet wel geluk hebben. En indd hoe hoger de km-stand, hoe meer je tegen kan komen.
Met hoeveel km. heb jij de V50 gekocht Fredhead?
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:55
door Summum
Ja, de vijfcilinders zijn pas bij 180.000 km (of 10 jaar) aan een nieuwe distributieriem toe.
Ik heb nog nooit gehoord dat de 2004 modellen structureel minder betrouwbaar zouden zijn dan 2005 of later.
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:58
door Soekzoekie
Summum schreef:Ja, de vijfcilinders zijn pas bij 180.000 km (of 10 jaar) aan een nieuwe distributieriem toe.
Ik heb nog nooit gehoord dat de 2004 modellen structureel minder betrouwbaar zouden zijn dan 2005 of later.
Ik weet het niet, daarom vraag ik hier
Maar hoe zit het met de 4-cil en hun riemen? Die wel gewoon om de 100.000?
Geplaatst: 26.10.2010 - 11:59
door Fredhead
Soekzoekie schreef:Met hoeveel km. heb jij de V50 gekocht Fredhead?
Ik heb die van mij met 178.000 kilometer op de teller gekocht.
Rijd alleen wel diesel omdat ik een hoop kilometers per jaar maak
Geplaatst: 26.10.2010 - 12:03
door Summum
Kijk even hier:
http://www.volvocars.com/nl/Documents/O ... 0%2004.pdf
Volgens mij de viercilinders zelfs pas bij 240.000 km.
Met jouw kilometers ga je de 10 jaar eerder tegenkomen!
Geplaatst: 26.10.2010 - 12:12
door Soekzoekie
Ik vind dat die riemen wel redelijk lang meekunnen, is bij sommige andere auto's wel anders..
Gunstig, moet ik misschien zelfs 1malig een riem laten doen, zoveel km maak ik nooit niet.
Goed, is dus het verhaal dist.riem me nu duidelijk. Dat schema'tje van Summum sla ik op.
Verder nog noemenswaardigheden, of zeggen jullie gewoon ; gaan voor die V50!
Geplaatst: 26.10.2010 - 12:15
door Fredhead
Summum schreef:Volgens mij de viercilinders zelfs pas bij 240.000 km.
Die 240.000 km is voor de 2.0D, oftewel de 2 liter 4 cilinder diesel.
De benzine versies zijn eerder aan de beurt
Geplaatst: 26.10.2010 - 12:20
door Summum
fredhead schreef:Summum schreef:Volgens mij de viercilinders zelfs pas bij 240.000 km.
Die 240.000 km is voor de 2.0D, oftewel de 2 liter 4 cilinder diesel.
De benzine versies zijn eerder aan de beurt
Volgens het onderhoudsschema niet hoor, daar staat ook bij de 1.8 pas bij 240.000 een distributieriem. En hoewel bij de 2.0 benzine niet aangegeven, lijkt de prijs van de beurt bij 240.000 er op te wijzen dat ook die pas dan aan de beurt is.
Maar overall mening: Zeker doen zo'n V50! Heerlijke auto.
Geplaatst: 26.10.2010 - 12:23
door Soekzoekie
fredhead schreef:Summum schreef:Volgens mij de viercilinders zelfs pas bij 240.000 km.
Die 240.000 km is voor de 2.0D, oftewel de 2 liter 4 cilinder diesel.
De benzine versies zijn eerder aan de beurt
Toch niet, volgens dat schema is een 4cil 1.8 benz na 240.000 km / 12 jaar aan de beurt en een 5cil benz na 180.000 / 9 jaar.
Zijn de V50 van 2004-2006.
Geplaatst: 26.10.2010 - 12:53
door Elveka
even off topic : op het schema staan géén ** voor het roetfilter bij de diesels vanaf 2007 ... maar als je naar de prijzen kijkt lijkt het wel anders ! Tikfoutje ?