Pagina 1 van 1
Powerbox / Tuningbox voor D2 1.6 diesel
Geplaatst: 26.10.2010 - 20:32
door Martinvh
Voor mijn C30 D2 (1.6 diesel - 115pk) ben ik opzoek naar wat extra vermogen. Van belang hierbij is, dat het ook weer te verwijderen is binnen circa 10 minuten.
Chiptuning valt derhalve per defenitie af.
Nu vind ik op internet allerhande powerboxen/tuningboxen in de prijsklasse 100 euro (ebay, marktplaats) t/m een 'wat duurdere' van VTune (
www.vtune.nl).
Echter zijn de meeste (met uitzondering VTune) gericht op de 1.6d motor met 109 pk en niet voor de D2 diesel met 115 pk.
Hieruit ontstaan derhalve 2 vragen:
1.
Zijn de 1.6d en de D2 identiek? (het geluid dat ze produceren is wel een verschil tussen dag en nacht. Daarmee zou je zeggen dat ze significant anders zijn). En komt dit blok (D2) bijvoorbeeld ook voor, in auto's van andere merken?
2.
Is een powerbox van 400 euro echt beter dan één van 100 euro? Of doen ze allebei precies hetzelfde, namelijk de inspuitdruk foppen?
Alvast bedankt
Geplaatst: 26.10.2010 - 20:39
door bart simpson
1=nee
de D2 komt straks ook voor in de S60 en V60
Geplaatst: 26.10.2010 - 20:40
door Richard
Ik zou dus echt nooit een powerbox in mijn auto hangen. Als je je motor naar de knoppen wilt hebben moet je het doen. Ik zou wat meer geld uitgeven voor Chiptuning. Je hebt ook een module om zelf de chiptuning te laten en bij werkplaatsbezoek er weer af te halen. Kost iets meer maar is een stuk beter dan een tuningbox. Die houdt alleen je motor voor de gek en past niet alle parameters aan die wenselijk zijn voor een goede tuning en een motor die langer meegaat
Geplaatst: 26.10.2010 - 20:52
door Martinvh
Beste Richard,
Maar wat ik dan weer begrijp van het inlezen van nieuwe software in de ECU, is dat de ECU bijhoud hoeveel keer deze is overschreven.
De dealer kan dus zien hoevaak het erop/eraf is gehaald en daaruit een conclusie trekken?!
Het kan zijn dat ik het mis heb?!
Geplaatst: 26.10.2010 - 21:47
door Richard
Op marktplaats adverteert een bedrijf dat handeld in dergelijke apparaten. je zou de vraag daar neer kunnen leggen. Maar ik zou echt niet voor een tuningbox gaan. Gebruik de zoekoptie op het forum maar wat er over geschreven wordt.
Geplaatst: 29.10.2010 - 18:01
door ewing
Martinvh schreef:Beste Richard,
Maar wat ik dan weer begrijp van het inlezen van nieuwe software in de ECU, is dat de ECU bijhoud hoeveel keer deze is overschreven.
De dealer kan dus zien hoevaak het erop/eraf is gehaald en daaruit een conclusie trekken?!
Het kan zijn dat ik het mis heb?!
Mijn V50 2.0D is gechipped door Fasttech. Zij hebben mij toentertijd (nu al weer bijna 2 jaar geleden) verzekerd dat de dealer dit niet zou kunnen zien. Tot nu toe heb ik van de dealer ook nog niets gehoord na/bij de reguliere beurten. Maar bij de proefrit na de beurt zullen ze vast wel enig vermogensverschil gemerkt hebben
Ik zou zeggen, bel eens met de jongens Fasttech!
Geplaatst: 29.10.2010 - 21:03
door Ben
Mods break
Topic verplaatst naar het tuning-board waar al heel veel over dit onderwerp is geschreven.
Geplaatst: 29.10.2010 - 21:14
door Edgar
Powerbox=rommel
En JA, de dealer kan het wel zien, maar bij gewoon onderhoud zullen
Ze dat niet snel controleren.
Mocht je motor in de soep lopen, Powerbox of chiptuning, kunnen ze precies nalezen
bij hoeveel toeren en met welk koppel dit gebeurt.
Als dit hoger is dan standaard heb je een probleem... Ook al is je Powerbox verwijderd.
Een goede Powerbox is duurder dan chiptuning maar minder goed als maatwerk chiptuning.
Geplaatst: 04.11.2010 - 01:29
door newfh
Een zgn. powerbox is leuk als je tijdelijk met die auto rijdt, maar wil je kwaliteit ga dan voor chiptuning op maat. Heb in het verleden slechte ervaringen met een S60 D5 van 2002 gehad, 200.000 km met een boxje. Continue in een noodloopprogramma, allerlei meldingen op het display en tot overmaat van ramp een gat in de zuiger....

Die ellendige powerboxen zorgen ervoor dat een feedbacksignaal (LMM-inlaattemperatuur, hoeveelheid ingespoten diesel,...) naar de ECM wordt afgezwakt zodat de computer denkt dat er te weinig diesel is ingespoten en dit corrigeert door iets meer diesel in te spuiten wat eventueel wat meer vermogen geeft.
In de "Powerboxen" zit dus gewoon een simpele diode of weerstand van een eurootje of 0,5 men betaald hier dan voor 10-tallen of honderden euro's . Rotzooi is het, maar ja, je moet het zelf weten.
Geplaatst: 04.11.2010 - 01:55
door Frederik Welvaert
Spreek eens met Rica over een iSoftloader of met BSR over een PPC boxje.
Chiptuning die je zelf kan doen, en zelf kan verwijderen
