Pagina 1 van 5
2.4d (2007): (on)verwoestbaar?
Geplaatst: 28.10.2010 - 20:41
door mehrzahl
Ik ben op zoek naar een V70 2.4d uit 2007. Ik ben op een mooi exemplaar gestuit, met alle opties die ik wil hebben en ook de juiste kleur. Echter, nu heb ik gehoord dat de nieuwe generatie dieselmotoren minder lang meegaat dan de eerste generatie (heb zelf een S60 met 332000 km).
Dit is de theorie:
Omdat het roetfilter geregenereerd moet worden, vindt er op gezette tijden een na-inspuiting plaats. Hierdoor komt er diesel in de motorolie. Gecombineerd met de lange onderhoudsintervallen van 30.000 km en de zeer dunne olie die Volvo voorschrijft (0W30, vanwege de lagere roetuitstoot), kan dit leiden tot voortijdige slijtage van de nokkenassen/tuimelaars/...
Zijn er forummers die hier ervaring mee hebben, en is dit een serieus probleem? Zijn er oplossingen voor (dikkere olie, kortere intervallen, software)?
BTW, de auto in kwestie heeft nog geen ton op de klok.
Geplaatst: 28.10.2010 - 21:21
door Thijs
Het is dus niet de nieuwe generatie motoren die minder lang meegaat, maar de extra brandstofinspuiting die dit veroorzaakt. En ik heb hier mijn twijfels bij hoor. En anders ververs je de olie toch een keer in de 15000 km? Probleem opgelost.
Is die 2007 trouwens in de basis niet het zelfde blok als je huidige 2002? (Ophet partikelfilter na dan?)
Geplaatst: 28.10.2010 - 21:21
door Msuidgeest
Hoe lang denk je met de gewenste auto te gaan rijden? dat kan een aankoopargument zijn ten aanzien van de levensduur.
Geplaatst: 13.11.2010 - 19:20
door witte480
Tarman T schreef:
Is die 2007 trouwens in de basis niet het zelfde blok als je huidige 2002? (Ophet partikelfilter na dan?)
Of het blok inderdaad anders is weet ik niet precies, maar mijn buurman wou zijn MY 2007 V70 D5 185pk AWD laten chippen, maar bij dat bedrijf kon dat toendertijd nog niet. Zijn vorige MY 2004 kon daar wel. Misschien dat er ander software in zit?? Het bovenste motorsteun is wel anders weet ik.
Heeft hem nu laten chippen bij een ander bedrijf naar 210 pk en 470 Nm (opgave)
Geplaatst: 13.11.2010 - 21:06
door VolvoRob
Ik vervang om de 15 dkm mijn olie. Minimale investering die m.i. zeker grotere problemen preventief elimineert.
Geplaatst: 14.11.2010 - 17:12
door jpwg001
Toch is het geen teken van kwaliteit dat dat moet... Zeker omdat olie niet goedkoop is. Uiteraard is vookomen beter dan genezen, maar het feit dat het moet, vind ik krom. Er komt meer afval in omloop, doordat er een milieumaatregel in je auto zit. Tel daarbij de extra diesel op en kijk dan eens naar de verlaging van de milieubelasting. Laat ze eens beginnen met scheepsdiesels en diesellocomotieven aan te pakken.
Geplaatst: 15.11.2010 - 13:58
door Tsjemp
Ja, dit is een serieus probleem!
Deze week verwacht ik mijn auto terug met een nieuwe motor.
Stukgelopen door te veel diesel in de olie.
Je moet dus heel goed opletten dat de onderhoudsintervallen niet te lang zijn geweest. En zelf om de 15k olie verversen.
Je mag ook de mijne kopen, ik ben er klaar mee.
Stuur maar een PM als je interesse hebt.
Geplaatst: 15.11.2010 - 14:05
door Ramon&Ramon
Als je de zoekfunctie gebruikt is er een topic over dit onderwerp.........
Geplaatst: 15.11.2010 - 14:09
door mehrzahl
Tsjemp, ik ben inmiddels voorzien, zoals in mijn handtekening te zien is. Ik zal nauwlettend het motoroliepeil in de gaten houden, en ook om de 15000 km verversen.
Ik kan me voorstellen dat je er klaar mee bent. Overigens is dit geen typisch Volvo-probleem, maar een probleem dat alle auto's met DPF in combinatie met dit regeneratiesysteem kan treffen... Ik denk dat het ook afhangt van de rijstijl (rustig is slechter) en de aard van de ritten (kort/lang).
Geplaatst: 15.11.2010 - 14:20
door diesel01
@mehrzahl hoe bevalt de auto?
A.s zaterdag ga ik de mogelijke opvolger voor onze S60 bekijken.
Geplaatst: 15.11.2010 - 15:01
door edraket
mehrzahl schreef:
Overigens is dit geen typisch Volvo-probleem, maar een probleem dat alle auto's met DPF in combinatie met dit regeneratiesysteem kan treffen... Ik denk dat het ook afhangt van de rijstijl (rustig is slechter) en de aard van de ritten (kort/lang).
Waarop baseer je dat rustiger rijden slechter is? Als je rustiger rijd wordt er minder roet geproduceerd, en zal het filter minder vaak worden geregenereerd. Daarnaast is het envoudiger om het roetfilter te reinigen.
Geplaatst: 15.11.2010 - 20:42
door jpwg001
@Ed, heb jij ook een ander speeltje? Of alleen een andere avatar?
Geplaatst: 16.11.2010 - 09:41
door edraket
Alleen een andere Avatar. Ik heb een fotootje eronder gezet met de nieuwe velgen en verlaging. De foto die ik gebruikte was nog van de verkoper
Wel scherp trouwens van je!
Ik heb daar wel een vraag over: hoe krijg jij je avatar zo scherp? Ik moet hem zo sterk verkleinen dat het erg wazig wordt allemaal. Het origineel is een high res foto.
Geplaatst: 16.11.2010 - 15:20
door Thijs
Hmm, dat zou toch beter moeten kunnen denk ik idd. Vreemd dat hij zo onscherp wordt..
Geplaatst: 18.11.2010 - 17:14
door Quota
Hallo heren,
Ook ik ga zaterdag bij een 2.4D kijken, standaard staat hij op 17" LM, maar ik heb in de garage nog stalen velgen met winterbanden liggen van de oude V70, maar die zijn in de maat 195-65-R15. Gaat dit passen op de auto, of moet ik naar nieuwe winterbanden kijken?
Geplaatst: 18.11.2010 - 20:05
door Hans oet Twent
@Quota;
Alles hangt af van de diameter van de remschijven en klauwen. Waarschijnlijk gaat het niet passen. Ik heb 16" eronder zitten en dat gaat oké.
Geplaatst: 18.11.2010 - 20:25
door Thijs
Ligt er idd aan of het de 130 of 163 pk variant is. Bij de 130 pk heb je kleinere remschijven en dan moet het lukken wat dat betreft. Ik weet alleen niet wat de steek van jouw velgen is en of dat overeen komt.
Geplaatst: 18.11.2010 - 21:50
door toppertje
mijn zwager had ooit een S60 D5 163pk
met 15" lichtmetaal!(2002)
Geplaatst: 18.11.2010 - 22:00
door edraket
Alle diesels hebben de kleine remschijven, dus moet passen. Let wel even op of de bandenmaat wel de juiste is!
Geplaatst: 18.11.2010 - 23:23
door VolvoRob
toppertje schreef:mijn zwager had ooit een S60 D5 163pk
met 15" lichtmetaal!(2002)
Dat moet dan qua wegligging aanvoelen als een Citroen DS.......