Pagina 1 van 2
nieuwe einddemper
Geplaatst: 29.10.2010 - 16:41
door Carfreak
Vorige week een kleine beurt + APK die flink uit de klauwen liep bij de dealer. De rekening liep door ondermeer een nieuwe einddemper op tot over de 1000 euro.
Toen ik de auto terugkreeg meteen onder de auto naar de nieuwe einddemper gaan kijken. Tot mijn verbazing zag deze er absoluut niet nieuw uit. M.a.w. ik zag verkleuring bij bv het pijpje en op de demper zelf (vuil?)
Omdat op de rekening gewoon een nieuwe voor 296 euro ex BTW staat ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met een gloednieuwe einddemper.
Ik ging ervanuit dat een nieuwe er smetteloos uit zou moeten zien, geen verkleuringen etc. Heb ik gelijk? Of kan een gloednieuwe wel degelijk verkleuringen (zwart/bruin) vertonen?
Morgen ga ik naar de dealer. Ze konden nu niet achterhalen of er een gebruikte of een nieuwe ondergezet is. Ze willen morgen kijken.
Helaas heb ik (perfectionist als ik ben) de demper al een keurig nieuw zilverlaagje gegeven. Ik hoop dat nu nog een goed oordeel te vellen valt. Want hij oogt nu een stuk beter dan een week geleden. De dealer zei dat ze dit wel aan de bevestigingspunten konden zien???
HELP!!!
Geplaatst: 29.10.2010 - 18:23
door Rippie V70
Als een demper niet nieuw is zie je dat altijd aan de binnenzijde van het pijpje.
Kijk eens door er met je vinger in te voelen of er (veel) aanslag in zit?
Zou overigens wel heel slordig zijn!
Geplaatst: 29.10.2010 - 21:17
door Koosvm
Waren het een soort olie achtige vlekken op de demper? Dat heb ik wel eens gezien op een nieuwe demper. Maar je ziet best goed of het een nieuwe demper is, gewoon zonder oxidatie, en natuurlijk al helemaal geen roest.
Voor het idee even gegoogeld; misschien heb je er wat aan!

Geplaatst: 29.10.2010 - 21:58
door elianmars
296 euro ex. voor alleen een demper :shock:
Een beetje geld bijleggen en je hebt een mooi rvs catback systeem.....
Hebben ze niet van te voren gevraagd of ze een nieuwe (of andere) demper mochten monteren?
Ik vraag altijd of ze me willen bellen als er grotere kosten aan zitten.
Geplaatst: 29.10.2010 - 22:12
door V70/2.4D/2003
Voor de duidelijkheid:
Naar de dealer en aldaar de uitlaatdemper vervangen? Dan mag je verwachten dat daar een nieuwe originele demper gemonteerd wordt tenzij je zelve duidelijk hebt gemaakt genoegen te nemen met een immitatie....toch?
En dan hebben ze het lef er een 2e handsje onder te monteren???
Althans, zo lees ik het verhaal en trek daar deze conclusie uit. Beetje "dealeronwaardig" lijkt mij zo.
Maar ja, de eis is en blijft dat de uitlaat over de gehele lengte gasdicht en geluiddempend is. ::?
Ben wel heel erg benieuwd wat de finale oplossing van deze casus is.
Geplaatst: 30.10.2010 - 11:51
door Carfreak
Net terug van de dealer. De einddemper is toch nieuw. Volgens de monteur worden die dingen met een erg dunne laklaag geleverd waardoor ze niet al te florisant ogen. Aan de hand van de ophangpunten kon hij onmiskenbaar zien dat het om een nieuwe demper gaat.
Mijn auto ging op vrijdag voor de keuring. Ik ging afgelopen week op vakantie. Hierdoor geen gelegenheid om zelf iets te regelen want het had idd veel goedkoper gekunt. Ze belden me er over en gaven aan dat er geen APK gegeven kon worden zonder nwe demper. Ik had eea beter moeten timen is m'n conclusie nu.
Wel typisch dat m'n eerste onderhoudsbeurt bij de dealer meteen 1011,07 euro moet kosten. Dit jaar heb ik in totaal een dikke 2000 euro op hun rekening gestort. (nwe schokdempers achter, blokken/schijven voor, stabistang L/V, "kogelgewricht" L/V, 170.000km beurt, Motorophanging, uitlaatdemper, draagarmbussen, tankdop)
Hopelijk ben ik nu even van de kosten af. (afgezien van 2 nwe 225-45-17 Michelins komend jaar).
De auto bevalt verder nog altijd prima.
Geplaatst: 30.10.2010 - 12:54
door V70/2.4D/2003
Och....net 880 euri afgetikt voor een reguliere beurt met als extra twee nieuwe remslangen, verse remolie en twee ruitenwisserbladen.
En nu, een week later, staat hij er weer. Maar nu voor een nieuwe achterruit, op kosten van de verzekering, tengevolge van de kapotte ruit de boordcomputer in de warre, uitgevallen CC en geen waarschuwingspiepje meer voor het niet dragen van de gordel.
Sh.t happens zullen we maar zeggen.
Geplaatst: 30.10.2010 - 14:19
door BlackcurrantV70
Carfreak, als je een nieuwe V70 gekocht had, had je nog veeel meer kwijt geweest....
Ik heb mijn V70 in april een grote beurt (60.000km) laten geven bij de dealer en was ongeveer 400 euro kwijt, maar er waren ook geen extra kosten aan.
Dat vond ik dan wel erg meevallen
Geplaatst: 30.10.2010 - 15:14
door janpie
Wel typisch dat m'n eerste onderhoudsbeurt bij de dealer meteen 1011,07 euro moet kosten. Dit jaar heb ik in totaal een dikke 2000 euro op hun rekening gestort. (nwe schokdempers achter, blokken/schijven voor, stabistang L/V, "kogelgewricht" L/V, 170.000km beurt, Motorophanging, uitlaatdemper, draagarmbussen, tankdop)
Vind je het zelf niet vroeg??
Dat je na 170.000km al Motorophanging en een uitlaatdemper moet hebben??
Hoorde je niet dat de uitlaat lek was/is??
En de Motorophanging is dat de bovenste of onder??
vind het zelf wel vroeg allemaal, die van mij heeft nu 210.000 en een beetje gelopen maar mijn demper is nog perfect..de bovenste motorsteunrubber is idd met 170.000 vervangen.. Onder nog niet.
Geplaatst: 30.10.2010 - 22:26
door elianmars
De dempers zijn van niet al te beste kwaliteit. Waren die van de 850 en x70 classic (bijna) onverwoestbaar, de dempers onder onze wagens lekken al zeer snel.
Ook de demper die onder mijn wagen lag was lek. Stond 174K op de teller.
Ik heb de complete uitlaat vervangen door een rvs exemplaar.
Geplaatst: 31.10.2010 - 08:01
door VolvoRob
Ik kocht mijn Volvo 2e hands met 119 dkm op de teller. Bij de aankoopkeuring merkte de monteur op dat er een bijgeluid in mijn demper zat, waarschijnlijk los deel volgens hem, en dat ik er op moest rekenen dat ik die binnenkort wel zou moeten vervangen. Ben nu de 220 dkm gepasseerd, met nog steeds dezelfde demper.......
Geplaatst: 31.10.2010 - 09:57
door janpie
Dat de einddemper niet van goede kwaliteit is klopt, maar dat gaat alleen voor de velsrand die om de demper heen zit. En als de bevesteging's ophanging van de pijp los roest dan kan er een knik ontstaan bij de las van de demper. Er zit namelijk een mantel om de demper heen hebben ze mij vertelt.
Geplaatst: 31.10.2010 - 10:58
door Carfreak
Een poosje geleden (2 mnd) bleek de flensbout van de motorophanging (rechtsboven op het blok) verdwenen te zijn. Hierdoor zat er veel beweging in het blok. Hoelang ik zonder die bout gereden heb weet ik niet maar de draagarmbussen hebben hierdoor behoorlijk wat extra belasting gekregen. De motorophanging/ koppelarm bovenop het blok moest zelfs volledig vervangen worden omdat hier een scheur in was ontstaan.
De einddemper heb ikzelf nooit gehoord. Dit heb ik ook gezegd tegen de dealer. Die reageerde alleen met de opmerking dat er toch echt een lek in zat. Ik heb nog gevraagd of lassen een optie was maar dit heeft men niet geprobeert. Hier in Almelo zit Exclusive Tuning en die hadden me voor 75 euro extra een dubbel einddempersysteem (links/rechts) gemonteerd

Als ik niet op vakantie was gegaan en m'n APK later had gekunt had ik daar natuurlijk voor gekozen. Maar goed......... De auto is iig helemaal origineel.
Geplaatst: 31.10.2010 - 11:01
door Carfreak
PS: wat gaat er trouwens veel olie in zo'n 2.4! 5.8 liter 0W30 a 95 euro :shock:
Geplaatst: 31.10.2010 - 12:52
door Gast
Carfreak schreef:PS: wat gaat er trouwens veel olie in zo'n 2.4! 5.8 liter 0W30 a 95 euro :shock:
Tja en als ze daar dan ook nog € 20,- de liter voor vragen ben je echt aan de beurt.
Geplaatst: 31.10.2010 - 14:11
door janpie
Zal toch wel met oliefilter en de nodige uurloon BTW zijn zeker?
Geplaatst: 01.11.2010 - 09:02
door Donic
Carfreak schreef:Net terug van de dealer. De einddemper is toch nieuw. Volgens de monteur worden die dingen met een erg dunne laklaag geleverd waardoor ze niet al te florisant ogen. Aan de hand van de ophangpunten kon hij onmiskenbaar zien dat het om een nieuwe demper gaat.
Enkele weken geleden ook een nieuwe demper laten monteren. Zag er echt wel "blinkend" nieuw uit. Idem zoals op de foto's in dit item.
Gr.
Donic
Geplaatst: 04.11.2010 - 15:51
door Carfreak
janpie schreef:Zal toch wel met oliefilter en de nodige uurloon BTW zijn zeker?
Excl. BTW!!!
Geplaatst: 04.11.2010 - 16:15
door janpie
Pfff tja vol synthetische olie..
Maar is 0w30 niet te dun??
Geplaatst: 04.11.2010 - 19:47
door Carfreak
Volgens de dealer de juiste olie. Ook omdat ik veel korte stukken rijd.