Voor en achter een wielmoer verdwenen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Bij mijn S40 viel bij het maken van foto's op dat er opeens twee wielmoeren worden vermist, een rechtsvoor en een rechtsachter. Hoe is dat mogelijk?!

Afbeelding

Ik rijd er nu natuurlijk alleen nog mee naar de garage, want het zal niet bepaald veilig zijn zo... Wat kan ik het beste doen, alle vier de moeren en/of bouten per wiel laten vervangen of alleen twee nieuwe moeren laten plaatsen?

Kan dit trouwens een bonkend/knakkend geluid veroorzaken bij verkeersdrempels en kuilen?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat er een één of andere oetl.. die moeren harder nodig had dan jij maar, het kan ook zijn dat ze er, om wat voor reden dan ook, uitgelopen/getrild/geweetikveelwat zijn

Check de draad, zet er twee nieuwe in, markeer die en blijf ze controleren. Aanhaalmoment is 110 Nm.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Dank voor je antwoord. Ik heb nog een keer goed gekeken vandaag en ik zag opeens dat er gewone platte moeren op zitten. Zeg maar zo een:

Afbeelding

Is dat ook goed?

Ik ga sowieso wel even naar de garage anders, omdat ik geen momentsleutel heb.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Er moet uiteraard een moer met een conische centreerrand op.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

een S/V40 heeft toch wielbouten ipv. moeren?
of zit ik er nou helemaal naast?
geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Toch kan je moeren bestellen voor dat type -'04 :wink:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... =1400_1411
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

idd, heb het even opgezocht, en de S/V40 heeft dus wielmoeren
ipv bouten.
http://vccs.volvocars.se/accessoriesLeg ... 214200.htm
geen glans zonder wrijving
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

en een moer zoals je op de foto laat zien mag absoluut niet gemonteerd worden...... schande dat iemand dat ooit gemonteerd heeft.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ehm, zijn die moeren op wieldop echt? Anders zou ik ook de velg ff checken op schade.
v0lv0freak
4th Gear member
Berichten: 607
Lid geworden op: 17.04.2009 - 09:44
Locatie: Zuid-Limburg

Volgens mij zijn de wielmoeren voor de stalen velgen, en de wielbouten voor de lichtmetalen velgen. Wij hebben in elk geval wielbouten op de V40 ;)
Volvo C70 t-5 1998 saffron
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Staal en alu kunnen dezelfde wielmoeren gebruiken. Het zou erg arbeidsintensief zijn om wielbouten en moeren te wisselen bij verandering van alu naar staal.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Het is in elk geval duidelijk dat dit niet mag en dat er iets aan gedaan moet worden. Ik zal het zo snel mogelijk regelen, maar goed, m'n S80 is ook het slachtoffer geworden van een vandaal, dus daar moet ik ook mee aan de slag.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Kraken zijn veelal de stabilisatiestangen OF de stabilisatiestang rubbers (de stang die tegen je schutbord zit en van links naar rechts loopt.
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Bart Giesen schreef:Kraken zijn veelal de stabilisatiestangen OF de stabilisatiestang rubbers (de stang die tegen je schutbord zit en van links naar rechts loopt.
Aan die diagnose twijfel ik niet, maar wie heeft er hier last van kraken???? :?:
v0lv0freak
4th Gear member
Berichten: 607
Lid geworden op: 17.04.2009 - 09:44
Locatie: Zuid-Limburg

iksee90 schreef:Staal en alu kunnen dezelfde wielmoeren gebruiken. Het zou erg arbeidsintensief zijn om wielbouten en moeren te wisselen bij verandering van alu naar staal.
waarom zou dit arbeidsintensief zijn? Je kunt niet wisselen van alu naar stalen velgen zonder de wielbouten / moeren los te draaien......
Volvo C70 t-5 1998 saffron
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
peentje
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2010 - 17:20
Locatie: Ermelo

iksee90 bedoelt waarschijnlijk het wisselen van wielbouten naar wielmoeren en andersom. Lijkt mij ook lastig trouwens, de wielbouten eruit halen, schroefdraad erin tappen en bouten monteren.

Vast draaien is niet meer dan stevig handvast draaien, vastvast is veel te vast. Dus niet natrappen met je voet of zo. Je staat er versteld van hoe weinig 110 nm is.
Volvo V70, D5, geartronic, bouwjaar 2004
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Stevig handvast, een wielmoer, een stalen velg...
Neem jij de verantwoording voor die onzin?

Gewoon zo vast als je kan, kruislings vastzetten. (dat gel*l over die NM's)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
peentje
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2010 - 17:20
Locatie: Ermelo

945i schreef:Stevig handvast, een wielmoer, een stalen velg...
Neem jij de verantwoording voor die onzin? :?:

Gewoon zo vast als je kan, kruislings vastzetten. (dat gel*l over die NM's)
Ik bedoel dan ook niet gewoon met je vingers een moer of bout vastdraaien! Gewoon met een kruissleutel en dan met je handen, niet je voeten. Je hoeft echt niet je gewicht in de strijd te gooien bij het vastzetten.

Ik ben gewend vrachtwagenwielen na te draaien met een pijp van 2 meter, dat raad ik dan niet aan met autowielen.
Gewoon met een kruissleutel vastdraaien, even goed krachtzetten, als de moer of bout gaat kraken, ben je ver zat. ALtijd een keer nalopen na een lange rit of een paar dagen.

110 Nm is ongeveer 11 kg op één meter afstand aan kracht.
Volvo V70, D5, geartronic, bouwjaar 2004
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

945i schreef:Stevig handvast, een wielmoer, een stalen velg...
Neem jij de verantwoording voor die onzin?

Gewoon zo vast als je kan, kruislings vastzetten. (dat gel*l over die NM's)
Dit is echt onzin wat je zegt.

110 Nm word voorgeschreven. Doe dat dan ook. Met alle respect, de mensen die dit hebben bepaald, zullen er net ff wat meer verstand van hebben dan jij hebt. 110 Nm kruislings aandraaien.

Anyway, ik zie jou nog wel een keer langs de snelweg staan vloeken als je met een lekke tit staat en je wiel niet los krijgt omdat je 'm vastgepeerd heb.
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Waar gaat deze discussie over, heren. Een voorgeschreven aanhaalmoment is niet voor niets voorgeschreven. Te los loopt los en te vast kan schade aan de velg/schroefdraad veroorzaken. Neem inderdaad je eigen verantwoording en doe het zoals je wilt. Maar ik adviseer het aanhaalmoment te hanteren. (zeker met alu velgen!!!)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”