Pagina 1 van 1

Motormanagement lampje

Geplaatst: 30.10.2010 - 20:47
door EnjoyV70
Ik heb sinds een jaar een probleem(pje) met mijn auto. Met enige regelmaat gaat het motormanagementlampje branden. De melding van de computer in de garage geeft (de laatste keren dat ik meekeek) de melding van Valse lucht.
Nu is er al het een en ander vervangen (lambda sonde, sensor in de turboslang, luchtmassameter), maar het probleem blijft terugkomen.

Het vreemde is, zodra de computer gereset is, kan ik weer enige tijd rijden. De problemen zijn er alleen, als het lampje brandt (afslaan, slechter starten). Naar de garage > reset uitvoeren = alles OK.

We, ik en de garage, worden er gek van. Iemand een idee?

Geplaatst: 30.10.2010 - 23:53
door iksee90
Inwendig vervuilde motor?? Te hoge carterdruk??
DTC 130A??

Geplaatst: 31.10.2010 - 19:26
door mattijsw
ik had een half jaar terug hetzelfde probleem, maar misschien iets drastischer. Slecht starten, vreselijk bokkig, geen power, lampje motormanagement enz. ANWB naar laten kijken: 'dat kon wel eens het gasklephuis wezen....' Hier het forum bestudeerd. Bekend euvel en niet goedkoop. Ik naar mn (algemene) garage. Kwartiertje zoeken, bingo: er lag ergens een luchtslang los. Gewoon de klem eraf getrild. Dus verkeerd mengsel enz. Voor 2 tientjes klaar.

Dus misschien heb je mazzel!

Geplaatst: 31.10.2010 - 20:20
door EnjoyV70
iksee90 schreef:Inwendig vervuilde motor?? Te hoge carterdruk??
DTC 130A??
Hij komt inderdaad met de 130A melding.
Maar als ik de reactie van MattijsW lees, kan het van alles en overal zijn...

Geplaatst: 31.10.2010 - 21:57
door iksee90
130a is een foutcode met veel verschillende oorzaken die te maken hebben met valse lucht. Maar vaak is de oorzaak een vervuilde carterventilatie en motor.
Ik hoop voor je dat het een kleinigheid is, maar ervaring leert.....

Geplaatst: 02.11.2010 - 21:29
door Akkoord
Valse lucht is eenvoudig op te sporen door op verdachte plekken (stationair draaiend) een klein beetje rem-reiniger te spuiten ; reageert de motor dan heb je beet.

Zelf had ik last van bokkig rijgedrag , zonder lampje motormanagement overigens , en bleken 4 van de 5 O-ringen rondom de benzine-injectoren kapot te zijn (joost mag weten waarom , ze hebben niks te houden ; Volvo product-eigenschap waarschijnlijk.....)

Voor €25,00 onderdelen en een uurtje leuk knutselen was het gemaakt.

Geplaatst: 16.11.2010 - 21:46
door EnjoyV70
Vandaag brandde het lampje weer en nu 's naar een andere garage gereden.
Daar kwam de volgende melding uit: P2188 en P2178 (ODBII).
Nu heb ik alleen de Duitse versie van de melding:
Kraftstoffbemessungssystem System zu fett ab Leerlaufdrehzahl

Het is in ieder geval iets met brandstof en stationair lopen...

Bij de garage wisten ze het ook niet direct en ik word hierover teruggebeld.
Iemand alvast een idee?

Geplaatst: 17.11.2010 - 19:29
door Black 2.4T awd
EnjoyV70 schreef:Vandaag brandde het lampje weer en nu 's naar een andere garage gereden.
Daar kwam de volgende melding uit: P2188 en P2178 (ODBII).
Nu heb ik alleen de Duitse versie van de melding:
Kraftstoffbemessungssystem System zu fett ab Leerlaufdrehzahl

Het is in ieder geval iets met brandstof en stationair lopen...

Bij de garage wisten ze het ook niet direct en ik word hierover teruggebeld.
Iemand alvast een idee?
Letterlijk vertaald: Brandstofbelasting systeem van het systeem te rijk bij stationair toerental. Ik denk dat het mengsel te rijk is, teveel brandstof en te weinig lucht. Maar er zullen vast wel techneuten zijn die je meer kunnen vertellen.

Geplaatst: 17.11.2010 - 19:33
door Ramon&Ramon
Het meest erge bij deze storing is het feit dat de inlaatkleppen niet goed meer sluiten,dat heb ik een aantal keren meegemaakt.
Daardoor krijg je een verkeerde verbranding met als gevolg een storing.
Dat was toen ook even zoeken en onderdelen vervangen,maar na even speuren kwamen we erachter dat de kleppen niet goed afsloten.
Na de kop gerepareerd te hebben,was de storing weg..