Pagina 1 van 6
Weinig motorvermogen en véél witte rook [opgelost]
Geplaatst: 31.10.2010 - 15:28
door Fredhead
Jawel, Ferdi gaat een dagje naar het buitenland met de V50 en komt uiteindelijk net een andere auto thuis...
Vanmorgenvroeg in Duitsland miste ik ineens veel vermogen.
Heb uiteindelijk met veel pijn en moeite de dichts bijzijnde parkeerplaats weten te halen en bij het opdraaien van de parkeerplaats kwam er ook ineens veel witte rook uit de uitlaat.
Als ik gas gaf kon ik geen meter meer achter de auto kijken en er hing ook een sterke brandlucht bij mijn V50.
Kon onder de kap niets vinden wat in mijn ogen raar of verkeerd zat en heb Volvo Assistance gebeld.
Deze hebben ADAC naar mij toegestuurd en de monteur ter plaatse vond het probleem "zeer interessant" en heeft het probleem niet op kunnen lossen.
Wel wees uitlezen 2 storingen aan, eentje in de aansturing van het voorgloeisysteem (wat hij erg raar vond aangezien de auto perfect start) en de andere was een lange technische term in het Duits en laat mijn Duits nu net niet zo goed zijn.
Uiteindelijk is mijn V50 afgesleept naar de dichts bijzijnde dealer en die gaan er hopelijk dinsdag naar kijken. Morgen is een feestdag in Duitsland en dan zit alles dicht.
Ikzelf ben met een taxi naar een auto verhuurbedrijf gebracht en ben thuisgekomen met een Citroën C3 Picasso met een dieseltorretje onder de kap.
Weet iemand wat de enorme rookpluimen en brandgeur kan verklaren?
De beste man van de ADAC wist het ook niet en ik weet het zo ondertussen ook niet meer...
Het gaat hier om een 2.0D.
Geplaatst: 31.10.2010 - 15:51
door gsx750r
Veel witte rook zou kunnen duiden op een lekke koppakking. Die witte rook ontstaat als er koelvloeistof in de cilinders komt en mee verbrand wordt.
Maar de vanzelfsprekendheid waarmee ik dit beweer slaat weer om in twijfels omdat de ADAC monteur niet wist wat de oorzaak was ............... :roll: :roll:
Rob
Geplaatst: 31.10.2010 - 16:02
door Fredhead
Heb hier zelf ook kort over na gedacht, maar dan zit ik weer met de brandgeur en het vermogensverlies in de knoei.
De auto verbruikt ook totaal geen koelvloeistof, meestal duid koelvloeistof verbruik er wel op dat er wat mis is met de koppakking.
Maar het is zo gek nog niet bedacht

Geplaatst: 31.10.2010 - 16:23
door Fredhead
Net nog even zitten discussiëren met een goede vriend, een lekkende koppakking lijkt ineens erg aannemelijk..
Geplaatst: 31.10.2010 - 16:29
door 945i
Goh, balen weer... Wel pech dit jaar met de V50 zeg.
Waar in Duitsland staat hij?
Geplaatst: 31.10.2010 - 16:36
door Fredhead
Behoorlijk veel pech ja
De auto staat momenteel in Wesel en hoop dinsdag meer te horen van de garage daar.
Zit er wel ernstig over te twijfelen om hem in te gaan ruilen op wat anders...
Geplaatst: 31.10.2010 - 17:13
door sanco
Ik hoop dat het meevalt, maar witte rook.... pfff dat doet zo vermoeden...
Sterkte ermee Ferdi!
Overigens: wat zou je terug willen? of ben je klaar met Volvo?
Geplaatst: 31.10.2010 - 17:16
door Fredhead
Ik neig een beetje richting een Audi A3.
Ben min of meer klaar met Volvo, de 2 modellen die ik het mooiste vind heb ik allebei gehad en de V50 begin ik nu wel steeds minder plezier aan te beleven.
Als ik dit jaar 3 maanden probleemloos heb gereden heb ik het denk ik wel gehad. (heb lang niet allemaal grote dingen gehad, maar gewoon alles bij elkaar opgeteld is het net even teveel van het goede)
En wil ik dan een keer Volvo rijden pak ik de S60 van mijn ouders wel
Eerst maar eens afwachten wat het oordeel vanuit Duitsland is, voorlopig houden we het nog op even doorrijden en afwachten.
Gaat er weer iets stuk is het exit, blijft de V50 zich netjes gedragen staat hij voorlopig nog voor de deur.
Geplaatst: 31.10.2010 - 19:04
door Bart
Balen man!
Geplaatst: 31.10.2010 - 19:37
door newfh
fredhead schreef:Heb hier zelf ook kort over na gedacht, maar dan zit ik weer met de brandgeur en het vermogensverlies in de knoei.
De auto verbruikt ook totaal geen koelvloeistof, meestal duid koelvloeistof verbruik er wel op dat er wat mis is met de koppakking.
Maar het is zo gek nog niet bedacht

Garant voor witte rook, maar ook met (beetje) koelvloeistof verbruik:
- lekkende EGR-koeler, EGR wordt met koelvloeistof gekoeld
- haarscheuren in cilinderkop
- koppakking lek
Witte rook en vermogensverlies had eigenlijk moeten duiden op een kapotte turbo, maar het rare is dat de ADAC monteur niet direct een diagnose heeft gesteld.
Ben dan toch benieuwd wat het zou kunnen zijn.....
Geplaatst: 31.10.2010 - 19:39
door D5R-Design
Niet doen die A3..
Als de auto in Wesel staat weet je ook wel het nummer van de snelweg.........
A3
Balen Ferdi
Hopen dat het mee valt...
Geplaatst: 31.10.2010 - 19:42
door Fredhead
Dat zijn 3 hele aannemelijke opties.
Zou die bovenste ook eventueel een flinke "brandgeur" kunnen veroorzaken?
Kan me voorstellen dat de EGR de motor ook flink af knijpt als deze niet goed meer gekoeld wordt.
Baal er echt van dat mijn Duits niet goed genoeg is om te kunnen volgen waar de ADAC monteur het over had.
Hij vond het "zeer interessant" en vervolgens kwam er dan een diagnose van zijn laptop af.
Wat ik trouwens nog vergeten was te vermelden, de problemen kwamen een aantal kilometer nadat de snelheid wat hoger was dan normaal.
Wellicht dat dit er ook iets mee te maken kan hebben.
Geplaatst: 31.10.2010 - 19:44
door Fredhead
D5R-Design schreef:Niet doen die A3..
Als de auto in Wesel staat weet je ook wel het nummer van de snelweg.........
A3
Balen Ferdi
Hopen dat het mee valt...
Vooralsnog weet ik het gewoon nog niet wat ik met de V50 ga doen.
Feit is wel dat ik de problemen spuugzat begin te worden, maar mocht hij eruit gaan dan zal ik toch voor zo'n model willen gaan. (of moet goede tegenargumenten horen)
Maar het klopt inderdaad dat ik over de A3 ben gekomen
Geplaatst: 31.10.2010 - 22:18
door Jolly Breeze Racing
Dat is balen, het kan de turbo zijn, gezien de kilometers.
Geplaatst: 31.10.2010 - 23:47
door newfh
fredhead schreef:Dat zijn 3 hele aannemelijke opties.
Zou die bovenste ook eventueel een flinke "brandgeur" kunnen veroorzaken?
Kan me voorstellen dat de EGR de motor ook flink af knijpt als deze niet goed meer gekoeld wordt.
Baal er echt van dat mijn Duits niet goed genoeg is om te kunnen volgen waar de ADAC monteur het over had.
Hij vond het "zeer interessant" en vervolgens kwam er dan een diagnose van zijn laptop af.
Wat ik trouwens nog vergeten was te vermelden, de problemen kwamen een aantal kilometer nadat de snelheid wat hoger was dan normaal.
Wellicht dat dit er ook iets mee te maken kan hebben.
Die zgn. brandlucht waar je over schrijft kan veroorzaakt worden door een defecte EGR, maar zeker ook door een kapotte turbo.
Laten we hopen voor je dat 't meevalt....

Geplaatst: 01.11.2010 - 10:08
door Fredhead
Ik hoop het ook.
Stationair en met weinig gas rookte de auto trouwens niet, pas vanaf zeg 1800 toeren begon de rook echt te komen.
De man van de ADAC wilde iets testen terwijl ik gas gaf en toen viel het echt op dat pas vanaf dat toerental de rook echt kwam.
Ga er morgen in ieder geval achteraan bellen hoe en wat de stand van zaken dan is.
Na een nachtje geslapen te hebben heb ik wel besloten dat de V50 in ieder geval nog een kans krijgt in de hoop dat we er nu weer een flinke tijd tegenaan kunnen.
Morgen dus hopelijk meer nieuws
Geplaatst: 01.11.2010 - 11:03
door Frederik Welvaert
fredhead schreef:Stationair en met weinig gas rookte de auto trouwens niet, pas vanaf zeg 1800 toeren begon de rook echt te komen.
Hmm, laat dat nu net het toerental zijn waar de turbo erin komt...
Dan blijft natuurlijk de mogelijk van lekke koppakking over ook... Misschien dat het probleem pas echt opduikt als de druk in de motor oploopt ofzo?
Mijn technische kennis reikt niet zover...
Geplaatst: 01.11.2010 - 11:10
door Fredhead
Inderdaad.
Dit schoot me vanmorgen eigenlijk pas te binnen toen ik er nog een keertje over na zat te denken dat hij stationair eigenlijk niet rookte.
Heb zelf ook weinig verstand van deze motoren, vrees dat er weinig anders op zit dan rustig af te wachten
Geplaatst: 01.11.2010 - 21:27
door Exeres
Dit is echt wel miserie! Hopelijk loopt het goed af. Heb zelf ook niet de technische kennis om je iets vooruit te helpen. Hopelijk staat hij snel weer voor de deur!
Geplaatst: 02.11.2010 - 18:54
door rsnhakan
Weten we al wat meer?