Pagina 1 van 1

Stromberg Zenith caburateur

Geplaatst: 31.10.2010 - 18:04
door Remon
Velen van jullie zullen een Stromberg caburateur onder de kap hebben. In mijn geval gaat het om een enkele, maar er zullen ongetwijfeld forummers zijn met een dubbele caburateur. Omdat er op dit forum weinig informatie over het onderhoud van deze caburateur te vinden is open ik daarom dit topic.
Aller eerst een foto van mijn motor met Stromberg:
Afbeelding

In deze caburateur zit een olie peilstok. Deze zit aan de zwarte dop (op foto). Aan deze peilstok zit een klein vlottertje. Deze moet tot de bovenkant nat zijn. Bijvullen kan met een speciale SU olie. Onder andere van Miller verkrijgbaar.
Bij het peilen van de olie duw je de peilstok terug in de caburateur maar draait deze niet dicht. Alleen in dompelen is voldoende.

Mochten jullie nog meer onderhoud tips hebben.... brand dan los;-)

Geplaatst: 31.10.2010 - 19:21
door Grijze144
Er zijn denk wel 50 websites over het onderhoud vd Stromberg, tot in de allerkleinste frakkeltjes.
De olie (je mag zelf weten hoe dik of dun) moet tot 6 mm onder de rand. Het stokje is dan ook geen peilstok, maar een bewegingsdemper voor de luchtschuif.

Geplaatst: 31.10.2010 - 23:20
door ferdy
Je kunt er gewoon ATF olie ingieten

Geplaatst: 01.11.2010 - 19:25
door Rubicon
Is inderdaad al wel voldoende info over te vinden. Eén van de betere websites, vind ik persoonlijk:

http://web.archive.org/web/200209111555 ... CarbsI.htm

Mijn eigen vaste handleiding is de greenbook terzake (TP11740-2), te vinden op http://www.k-jet.org (even zoeken onder 'greenbooks').

Bijvullen van de olie kan trouwens prima met ATF, hoef je geen speciale olie voor te hebben, als ie maar dun genoeg is. Na het bijvullen de zuiger eens met de hand helemaal omhoog drukken en terug laten zakken, zodat het teveel aan olie weggedrukt wordt.

Geplaatst: 06.11.2010 - 17:39
door Remon
Wel heel veel in het Engels. In het Nederlands is er niet heel veel over te vinden.