Pagina 1 van 2
Stijgen van oliepeil volvo s60
Geplaatst: 01.11.2010 - 10:33
door cagiva
Beste ,
na de software update en een onderhoud stijgt mijn oliepeil weer.
Ik heb enkele maanden geleden dus die bewuste brief van volvo gekregen en heb dus mijn software laten updaten en het oliepeil laten controleren. Enkele maanden later heb ik een onderhoud laten doen bij een specialist en gevraagd om een half litertje olie minder ivm het stijgen. Vandaag anderhalve maand later staat het peil terug op max!!!
Dus een halve liter in anderhalve maand, tuurlijk zal ik het peil in het oog houden en niet boven max laten komen maar zal die smering wel nog voldoende zijn na verloop van tijd? Ik denk dat ik elke 10 000 km nu een klein onderhoud zal laten doen, hopelijk is dit voldoende want ik wil nog vele jaren met deze sterke diesel rijden.
Geplaatst: 01.11.2010 - 20:39
door dieselpower
Uhhhhhhh? :? Stijgen van oliepeil?
Dat is een nieuwe voor me. Hoe kan dat dan? Als ik je verhaal een beetje tussen de regels door lees dan begrijp ik dat dat zou komen van diesel die langs de zuigerveren lekt? Klopt dat of heeft het een andere oorzaak? Geldt dat dan voor alle diesels of alleen voor bepaalde typen en/of bouwjaren? Ik rijdt zo'n 22000km per jaar, eigenlijk van beurt naar beurt zonder dat ik ook maar aan het niveau kan zien dat er iets bijkomt of uitgaat (verbruikt).
Geplaatst: 01.11.2010 - 20:55
door DeNNiS_
Dit klinkt idd als diesel in de olie
maar dan vraag ik me even af hoe
dit is namelijk common rail
zijn er verstuivers die dan toch lekken
of lekt op een of andere manier de rail pomp dan brandstof in de motor?
Geplaatst: 01.11.2010 - 21:09
door Msuidgeest
Ergens anders op dit forum is daar een topic over geschreven. En ook behoorlijk op gereageerd.
Geplaatst: 01.11.2010 - 22:07
door rjb
Ik heb ooit hetzelfde gehad met mijn Saab.
Ik heb alles laten onderzoeken. Injectors, hele kop eraf gehad om een lekkage op te sporen.
Wat bleek (1000 euro verder) dat het oliefilter leegloopt na 10 minuten en zodoende ongeveer 1/2 liter olie teveel aan de peilstok.
Klinkt idioot maar toch.
Nu weet ik wel dat een volvo geen saab is, maar ik wil maar zeggen dat het niet perse een defect hoeft te zijn. Houd het oliepijl gewoon goed in de gaten dat het niet verder stijgt.
Geplaatst: 01.11.2010 - 23:10
door Ramon&Ramon
Ik heb er ook nog nooit van gehoord bij een D5 diesel.
Geplaatst: 02.11.2010 - 05:47
door dieselpower
Ik vind het maar een gek verhaal. Even zomaar een beetje hardop nadenkend; als er zoveel diesel (halve liter) langs je zuigerveren weglekt het carter in, dan zou ik bijna zeggen dat je toch een stuk minder compressie moet hebben omdat de zaak niet meer dicht is. Dat moet je toch merken aan de prestaties. Als de zuigerveren niet meer goed zijn zou het ook andersom moeten zijn lijkt me; olie die onder de zuiger aan de cilinderwand komt zal niet onder de zuiger blijven als die weer naar beneden gaat en dus zal die verbranden (blauwe rook).
Ik dacht dat die 2.4 diesels (en ook de D5, want dat zijn toch dezelfde blokken?) praktisch onverwoestbaar waren.
Geplaatst: 02.11.2010 - 10:57
door D5R-Design
Fabrieks Rot(roet) filter...
Regenereren is het probleem.
Niet op te lossen.
Mijn volgende wordt weer gewoon een Benzine en geen diesel met dat K*tfilter.(nu al 2 auto,s met problemen gehad)
Dan maar wat duurder rijden met 60.000km per jaar.
Fijn stof laat me niet lachen.
0,5% is het aandeel wat wij met onze diesels veroorzaken.
En die vulkaaan in ijsland spuugde er even een paar tonnentjes meer uit,
kunnen wij nog duizenden jaren van rond rijden, met de diesels zonder filter.
Geplaatst: 02.11.2010 - 14:08
door edraket
Ramon&Ramon schreef:Ik heb er ook nog nooit van gehoord bij een D5 diesel.
Is toch echt een gekend probleem en zorgt bij Volvo momenteel voor heel wat hoofdbrekens. Er is zelfs een software aanpassing voor geschreven, maar dit schijnt het probleem niet op te lossen.
Geplaatst: 02.11.2010 - 14:43
door Ramon&Ramon
Vreemd,heb ze vanochtend aan de tel gehad en ze herkennen het probleem niet.
Ik zou ook niet weten wat een software update of aanpassing aan dat probleem kan doen..
Geplaatst: 02.11.2010 - 15:04
door edraket
Geplaatst: 02.11.2010 - 15:13
door Ramon&Ramon
Ok,gelezen!
Geplaatst: 03.11.2010 - 06:13
door dieselpower
Zo, ik heb dat topic ook eens doorgelezen. Fraai is dat. Mijn S60 wordt volgend jaar 9 jaar oud en ik heb zitten denken of dan eens te gaan inruilen (ik wil toch weer wat jongers rijden :roll: ) en ik zou dan gaan omlijken naar een D5 2006-2007. Mijn auto nu is probleemloos, compleet en in zeer goede staat, inruilen is dus echt alleen voor de heb.
Als ik zo lees ga ik misschien van een probleemloze diesel echter overstappen naar eentje die wel blok problemen kan geven met een stijgend olieniveau. Het is me nu alleen niet duidelijk of volvo een definitieve oplossing heeft of dat het een kwestie is van heel veel je peilstok controleren en/of ieder 10k naar de dealer voor een oliewissel. Pappen en nathouden dus. In dat geval zal dat niet mijn ding gaan worden.
Kijk, je kan natuurlijk altijd wat aan je auto krijgen maar als je vooraf al gaat kiezen voor iets waar problemen van bekend zijn, mmwahh, dat weet ik nu ook niet of dat verstandig is.
Hoe zit het dan met levensduur van zo'n blok. Een diesel 5 cylinder moet toch eigenlijk 40k makkelijk aankunnen met regulier onderhoud. De problemen waarover het nu gaat zijn te recent zodat er nog weinig of geen diesels met dit euvel zulke hoge km standen hebben, maar als het inderdaad zo serieus is dan zullen die misschien niet gehaald gaan worden zonder hoge kosten en/of reparaties. Als de smering niet goed of onvoldoende is dan wordt de levensduur toch beperkt.
Geplaatst: 03.11.2010 - 12:47
door Rippie V70
Het kan van mij natuurlijk een niet zo slimme vraag zijn, maar,
Kan je dat filter niet erafhalen, omzeilen, vervangen door een half-open of en andere creatieve oplossing bedenken?
Je EGR is ook softwarematig af te doppen, dus wellicht dat er in die hoek wat te halen valt?
Geplaatst: 03.11.2010 - 17:31
door rjb
Wordt deze roetfilter ge-regenereert na een bepaalde tijd?
Zou dat dan de oorzaak zijn dat bij een bepaald rijgedrag(korte stukken) er een probleem ontstaat?
Kan me herinneren dat sommige auto's zo'n regeneratie systeem hebben.
Geplaatst: 10.11.2010 - 19:08
door Rippie V70
OK, beetje raar.
Maar is het filter dan echt niet te foppen, of te omzeilen of te saboteren om je motor te sparen/redden?
Geplaatst: 10.11.2010 - 19:09
door Rippie V70
OK, beetje raar.
Maar is het filter dan echt niet te foppen, of te omzeilen of te saboteren om je motor te sparen/redden?
Geplaatst: 10.11.2010 - 20:17
door Gast
Rippie V70 schreef:OK, beetje raar.
Maar is het filter dan echt niet te foppen, of te omzeilen of te saboteren om je motor te sparen/redden?
Dan moet je weten wanneer het roetfilter wordt geregenereerd?
Als dit regenereren bijvoorbeeld plaats vindt omdat een sensor een "verstopping" signaleert, dan zou je hem bijvoorbeeld "leeg" kunnen slaan?
Geplaatst: 14.01.2011 - 20:52
door Hans2
Heb dit onderwerp met belangstelling gelezen omdat ik nu ook enkele maanden een S60 D5 van 2008 heb. Na ca. 8000 km heb ik nog geen enkele melding gezien die op regeneratie van het roetfilter wijst. Is dat goed of slecht ? Het oliepeil blijft overigens gelijk.
Groeten, Hans
Geplaatst: 16.01.2011 - 20:01
door kuupertie
Ik ben het spoor ook bijster.
In eerste instantie staat de S60 niet in de lijst van problemcases.
Nu blijkt het toch ook bij de S60D5 het geval te zijn ?!
Ik heb de 136KW D5 en ben me van geen probleem of regeneratie bewust.
GJK