Motorstoring V40 phase II diesel 115pk van 2002
Geplaatst: 02.11.2010 - 22:49
Graag ontvang ik je advies bij een vervelende storing aan mijn Volvo V40 phase II diesel 115pk van september 2002.
Sinds een half jaar is het brandstofverbruik van mijn auto flink toegenomen. Waar ik voorheen gemiddeld 1:17,5 reed is dit nu 1:15 als gevolg van een storing in de elektronica?
Mijn auto is sterk gaan roeten, zowel tijdens stationair, het wegrijden als het doortrekken in de hoge toeren. Met mijn airco aan neemt dit roeten fors toe. Ook schokt / stotert de motor als ik doortrek van zijn 3e naar de 4e versnelling en van 4e naar 5e versnelling en heeft de motor duidelijk een tekort aan vermogen. Bij het wegrijden vanuit stilstand met airco aan, moet ik eerst de motor flink toeren laten draaien voordat ik de koppeling laat opkomen. Doe ik dit niet dan slaat de motor af. Het lijkt dan dat de motor op 3 of 3 ½ cylinder loopt. Ook merkte ik afgelopen zomer met de caravan achter de auto dat ik de auto niet meer in zijn vijfde versnelling kan rijden waar dit voorheen wel kon. De motor heeft dus duidelijk minder vermogen als gevolg van de storing.
Ik heb de auto in 2005 bij een Volvo-dealer gekocht met 75.000 km op de teller. Inmiddels heeft de auto 220.000km gereden. De auto is alle jaren onderhouden door een Volvo-specialist (geen dealer) maar deze komt niet uit de storing. Inmiddels zijn wel de 4 injectoren vervangen door nieuwe Bosch-injectoren en is ook de luchthoeveelheidsmeter vervangen. De EGR- en gasklep zijn gereinigd en alle slangen gecontroleerd op scheuren en lekkages. Ook de zuigerklepspelingen zijn gecontroleerd en opnieuw afgesteld. Inmiddels is de auto door mijn garage naar drie verschillende Volvo-dealers gebracht en bij geen van de dealers is deze storing bekend. Tijdens het uitlezen (VST/VCT) door de Volvo-dealer worden de volgende ECM-storingscodes en storingen aangetroffen met de melding 'aanwezig met een onbekende status':
• 1802 Inlaatsensor voor inlaatluchttemperatuur –signaal te hoog
• 1806 Luchtmassameter - signaal te laag
• 180C Standsensor uitlaatgasrecirculatie -signaal te laag
• 1814 Uitlaatgas uitlaatgasrecirculatie - signaal te laag
• 181A AC-druksensor - onjuist signaal
• 1826 Gloeibougierelais, status - onjuistsignaal
• 182E Injector 1 - onjuist signaal
• 182F Injector 2 - onjuist signaal
• 1830 Injector 3 - onjuist signaal
• 1831 Injector 4 - onjuist signaal
Na reset en rijden worden dezelfde de storingen opnieuw uitgelezen.
Wel is vastgesteld waarom de motor meer gaat roeten nadat de airco is ingeschakeld. Namelijk, door de inschakeling van de airco vindt er meer stroomafname plaats en wordt er extra brandstof naar de motor toegevoerd om deze meer toeren te laten maken. De motor gaat echter niet meer toeren maken waardoor de extra toegevoerde onverbrande brandstof voor een toename van het roeten zorgt.
De motor is door Renault gebouwd en schijnt ook in de Laguna’s te zijn ingebouwd. Mogelijk dat iemand met specifieke Renault-kennis mij ook raad kan geven.
Wie kan mij adviseren hoe ik deze storing kan laten verhelpen.
Groet, Chris
Sinds een half jaar is het brandstofverbruik van mijn auto flink toegenomen. Waar ik voorheen gemiddeld 1:17,5 reed is dit nu 1:15 als gevolg van een storing in de elektronica?
Mijn auto is sterk gaan roeten, zowel tijdens stationair, het wegrijden als het doortrekken in de hoge toeren. Met mijn airco aan neemt dit roeten fors toe. Ook schokt / stotert de motor als ik doortrek van zijn 3e naar de 4e versnelling en van 4e naar 5e versnelling en heeft de motor duidelijk een tekort aan vermogen. Bij het wegrijden vanuit stilstand met airco aan, moet ik eerst de motor flink toeren laten draaien voordat ik de koppeling laat opkomen. Doe ik dit niet dan slaat de motor af. Het lijkt dan dat de motor op 3 of 3 ½ cylinder loopt. Ook merkte ik afgelopen zomer met de caravan achter de auto dat ik de auto niet meer in zijn vijfde versnelling kan rijden waar dit voorheen wel kon. De motor heeft dus duidelijk minder vermogen als gevolg van de storing.
Ik heb de auto in 2005 bij een Volvo-dealer gekocht met 75.000 km op de teller. Inmiddels heeft de auto 220.000km gereden. De auto is alle jaren onderhouden door een Volvo-specialist (geen dealer) maar deze komt niet uit de storing. Inmiddels zijn wel de 4 injectoren vervangen door nieuwe Bosch-injectoren en is ook de luchthoeveelheidsmeter vervangen. De EGR- en gasklep zijn gereinigd en alle slangen gecontroleerd op scheuren en lekkages. Ook de zuigerklepspelingen zijn gecontroleerd en opnieuw afgesteld. Inmiddels is de auto door mijn garage naar drie verschillende Volvo-dealers gebracht en bij geen van de dealers is deze storing bekend. Tijdens het uitlezen (VST/VCT) door de Volvo-dealer worden de volgende ECM-storingscodes en storingen aangetroffen met de melding 'aanwezig met een onbekende status':
• 1802 Inlaatsensor voor inlaatluchttemperatuur –signaal te hoog
• 1806 Luchtmassameter - signaal te laag
• 180C Standsensor uitlaatgasrecirculatie -signaal te laag
• 1814 Uitlaatgas uitlaatgasrecirculatie - signaal te laag
• 181A AC-druksensor - onjuist signaal
• 1826 Gloeibougierelais, status - onjuistsignaal
• 182E Injector 1 - onjuist signaal
• 182F Injector 2 - onjuist signaal
• 1830 Injector 3 - onjuist signaal
• 1831 Injector 4 - onjuist signaal
Na reset en rijden worden dezelfde de storingen opnieuw uitgelezen.
Wel is vastgesteld waarom de motor meer gaat roeten nadat de airco is ingeschakeld. Namelijk, door de inschakeling van de airco vindt er meer stroomafname plaats en wordt er extra brandstof naar de motor toegevoerd om deze meer toeren te laten maken. De motor gaat echter niet meer toeren maken waardoor de extra toegevoerde onverbrande brandstof voor een toename van het roeten zorgt.
De motor is door Renault gebouwd en schijnt ook in de Laguna’s te zijn ingebouwd. Mogelijk dat iemand met specifieke Renault-kennis mij ook raad kan geven.
Wie kan mij adviseren hoe ik deze storing kan laten verhelpen.
Groet, Chris