Pagina 1 van 1
Verwarming word niet echt warm
Geplaatst: 03.11.2010 - 22:25
door 440td
Sinds dit weekend mijn misere S40 vervangen voor een V40 1.8
Nu merk ik dat de climate bij de S40 op 22 graden genoeg warmte gaf en bij het warm worden van de motor ging de climate duidelijk harder blazen tot de temperatuur bereikt was, goed dus!
Mijn V40 heeft ook climate, alleen blaast het systeem niet zo duidelijk bij het warm worden van de motor, tot een instelling van 24 graden gebeurt er weinig en is de temperatuur "behaaglijk", stel je de temp. nog warmer in dan begint het systeem tot leven te komen en word het merkbaar warmer.
Temp. meter loopt bij de V40 iets hoger op dan bij de S40 ( was een 2.0).
1. merk je behoorlijk verschil tussen beide auto's en hun temp.
2. De climate werkte naar mijn mening in de S40 directer en beter.
Wat zou dit kunnen zijn?
Geplaatst: 03.11.2010 - 22:59
door Renkel
Kan zijn dat de temperatuursensor in één van de auto's bedekt is met een laagje stof, deze ptc/ntc zit achter een klein roostertje, een ventilatortje zuigt lucht langs deze ptc/ntc, deze weerstand regelt de temp. in je auto. Schoonmaken doet wonderen.
Geplaatst: 04.11.2010 - 07:26
door Bart Giesen
Heb precies hetzelfde probleem.
Geplaatst: 04.11.2010 - 10:36
door Morgenstond
Komt de motor wel op bedrijfstemperatuur? De meter moet echt precies in het midden staan, ook op de snelweg. Zo nee, dan is je thermostaat kaduuk.
Geplaatst: 04.11.2010 - 14:29
door 440td
Sterker nog, de temp. meter komt zelfs over het midden heen... ik rij dagelijks 130 km, voornamelijk snelweg.
Een thermostaat die kapot is, heeft met deze snelheden en afstanden denk ik geen invloed op de kachel.
De motor word immers goed warm.
Wel had mijn S40 een stuk kunstof afgebroken in dat roostertje, misschien dat er dan minder lucht doorheen kwam en de climate "dacht" dat de temp. warmer zou moeten.
Ik ga iig eens dat roostertje schoonmaken door de stofzuiger er op te zetten, of moet het hele paneel los om het goed te kunnen reinigen?
Bedankt voor de info!
Geplaatst: 04.11.2010 - 14:33
door Ramon&Ramon
Heb je AC of ECC?
Geplaatst: 04.11.2010 - 16:02
door Morgenstond
440td schreef:Een thermostaat die kapot is, heeft met deze snelheden en afstanden denk ik geen invloed op de kachel.
De motor word immers goed warm.
Dat betwist ik. Ik had een tijdje terug een kapotte thermostaat in de S40. Verwarming deed het nauwelijks hoor, ook niet na 100 km., alleen op maximale stand en dan zag je direct de temperatuur dalen. Nieuwe thermostaat erin en al bij de laagste stand wordt hij al lekker warm. Temperatuurmeter blijft uiteraard strak in het midden.
Het lijkt mij dus ook niet goed dat jouw meter over het midden heen staat.
Geplaatst: 09.11.2010 - 22:31
door 440td
Het gaat hier om een ECC.
Ok, dan ga ik het binnenkort eens proberen met de thermostaat, de kachel geeft wel warmte maar idd vanaf 24 graden is het behaaglijk op de snelweg.
De temperatuurmeter zie ik niet zakken als ik de kachel vol open zet.
Geplaatst: 10.11.2010 - 00:45
door Bart Giesen
Mijn temp. naald staat altijd in het midden, maar voorts precies hetzelfde probleem! Pas op / vanaf 24 graden warme lucht
Geplaatst: 10.11.2010 - 09:04
door Ripley
Ik rijd mij V40 al bijna 7 jaar en vanaf nieuw. Ik heb in die 7 jaar gemerkt dat ik de temperatuur van de ECC steeds wat hoger moet zetten voor hetzelfde effect. Kennelijk verloopt er iets. Misschien vuil op de sensor achter het roostertje, misschien de calibratie van de elektronica. Moet ik nog eens uitzoeken.
Geplaatst: 10.11.2010 - 09:41
door eouwehand
Bart Giesen schreef:Mijn temp. naald staat altijd in het midden, maar voorts precies hetzelfde probleem! Pas op / vanaf 24 graden warme lucht
Exact hetzelfde hier. Betreft ook ECC
Geplaatst: 11.11.2010 - 12:28
door tjaarts
Heb zelfde probleem.
Vorig jaar was 20 a 21 graden goed genoeg en nu staat ie tussen 22 en 23.
Ga schoonmaken zeker proberen.
Schijnt dat je hem ook kan laten resetten of afstellen bij de dealer.
Zou dat ook eens bekijken
Geplaatst: 11.11.2010 - 12:48
door Ripley
tjaarts schreef:Schijnt dat je hem ook kan laten resetten of afstellen bij de dealer.
Heb ik weleens gevraagd, maar men vertelde dat dat niet mogelijk was. De hele unit moet worden vervangen. Beetje schieten met een kanon op een mug, als je bedenkt dat het om een NTC weerstandje gaat
en er waarschijnlijk een calibratie potmetertje op de print zal zitten. Scratch that, net een fotootje gevonden van de print en er zit geen instelpot op.
Geplaatst: 11.11.2010 - 13:03
door Ramon&Ramon
Buitentemp sensor niet suk per ongeluk?
Geplaatst: 11.11.2010 - 14:20
door Bart Giesen
Hoi Ramon,
Als deze defect is, hoe constateer je dit dan? Ik bedoel, als ze op de radio het nieuws voorlezen en de temperatuur noemen, zit de melding in de auto daar altijd dicht in de buurt (ok, niet echt een valide meting, maar toch)...
Geplaatst: 11.11.2010 - 18:46
door Renkel
Zorg dat je erachter komt wat voor type thermistor NTC (binnen/buitentemp.sensor) er gebruikt wordt (staat er meestal op) in jouw type Volvo, zoek de technische gegevens op, bijvoorbeeld via
http://www.alldatasheet.com/ . Kun je eventueel zelf wat metingen verrichten met een multimeter en meten of de juiste ohmse weerstand bij een bepaalde temperatuur verschijnt, vergelijken in tabel/grafiek.
Geplaatst: 13.11.2010 - 12:25
door seaconsort
Als ik jou was zou ik even contact opnemen met Erich Technical Support:
http://www.ets1.nl/pageID_6924111.html
Geplaatst: 15.11.2010 - 12:14
door tjaarts
Een NTC zal waarschijnlijk niet stuk gaan door ineens een verkeerde weerstand te geven maar door direct een extreem hoge of lage weerstand. Lijkt me ongebruikelijk dat ie langzaam "wegloopt".
Geplaatst: 15.11.2010 - 19:52
door ziepej
Gezien het bovenstaande: mag ik ervan uitgaan dat de climate control ook de nodige beurten heeft gehad ?
De airco vloeistof loop over de jaren geleidelijk weg en moet dus op regelmatig tijden worden bijgevuld.
Vr.Volvo groet,
John
Geplaatst: 16.11.2010 - 12:18
door tjaarts
Nope.
airco is zover ik weet nog niet onderhouden. Maar heb daar geen enkel probleem mee. Airco koelt als een dolle. Beter dan die van 3.3l chrysler.
Echter toevoegen van koudemiddel staat los van warmtewisselaar die voor warmte zorgt. Het zijn 2 losse systemen als het goed is.