Pagina 1 van 2
verschil s40 en s80
Geplaatst: 04.11.2010 - 00:22
door Arie Visker
Hoi
Ik moet voor mijn opleiding elke maandag naar Utrecht rijden vanaf Groningen. Nu heb ik een 480 maar deze wil ik daar eigenlijk niet voor gebruiken. Ik zit erg te twijfelen tussen de S40 en de S80 (oudere modellen) Wat zijn eigenlijk de grote verschillen kwa rijeigenschappen tussen deze modellen.
Het liefst wil ik een model met armsteun puur voor rij comfort voor de bestuurder.
Groet, Arie
Geplaatst: 04.11.2010 - 00:24
door Ramon&Ramon
Dat is een wereld van verschil,dat is appels met peren vergelijken:)
Een S80 is een stuk meer auto dan een S40.
Geplaatst: 04.11.2010 - 07:14
door Paul
Zou in Utrecht gaan wonen

Nee zonder dollen, is inderdaad niet echt te vergelijken. Zou als het budget het toelaat een S80 nemen. Zeker voor veel kilometers lijkt mij dat wat meer auto.
Geplaatst: 04.11.2010 - 07:33
door Bart Giesen
Ik heb een S40 op gas gehad ('97er) waarmee ik 30.000 p/j mee reed. De fase 1 stoelen zitten voortreffelijk en diens armsteun is perfect. Heb nu een fase 2 S40 (diesel uit '02) en die stoelen zitten (vind ik) bij lange na zo lekker niet. Ook de armsteun is waardeloos.
Bij de S60 en S80 ook. Het is gewoon een hard onderdeel van een (vaak gammel, rammelend) middenconsole. Er zijn geen mogelijkheden deze te verstellen, waar dit bij de S40 fase 1 wel kan.
Echter een S80 lijkt mij beter rijden dan een S40

Geplaatst: 04.11.2010 - 07:48
door V480-S60
S/V40 phase II zijn goede auto's dat even vooropstellen. Ik heb juist het tegenovergestelde als Bart Giesen. Ik vind de stoelen uit de phase II weer een klasse beter dan in de phase I. Maar goed dat is eigen interpretatie.
Maar er is op zich totaal niets mis mee.
S60 en S80 is werkelijk een wereld van verschil met de S/V40. Echt dat is geheel anders autorijden. Dat is meer cruisen. En je voelt je ingepakt op een weldadige manier, terwijl je bij de S/V40 toch een iets bekrompen gevoel krijgt.
Maar het is jouw gevoel. Jij moet kiezen. Succes.
Geplaatst: 04.11.2010 - 07:58
door bart simpson
een S40 is substantieel goedkoper in exploitatie
Geplaatst: 04.11.2010 - 08:05
door Rob Bakker
Ik moet zeggen dat ik het geheel eens ben met V460-S60
Ik vond de armsteun van de Fase I V40 een drama, de fase II was veel makkelijker, plus dat je een knappe middenconsole heb.
S80 zoeft veel meer over de weg, is veel ruimer van binnen, en de stoelen zijn veel ruimer.
Qua vaste kosten/verbruik is de S80 gewoon duurder
Geplaatst: 04.11.2010 - 09:15
door 945i
Mijn neefje van 12 had laatst dezelfde vraag.. grappig.

Geplaatst: 04.11.2010 - 09:33
door V70/2.4D/2003
Ik heb even geen idee wat het budget is maar.....er staat een mooie bij Dijker in Pekela.
Volvo S80 2.4 D5 Kinetic (185pk)
Kleur: Zilver grijs
Brandstof: Diesel
Aantal deuren: 4
Motorinhoud: 2.4
Transmissie: Handgeschakeld
Bouwjaar: 2006-12
Kilometerstand: 101.000
Margeregeling: Marge auto
Prijs: 21.750
Garantie: Bovag Garantie
Opties:
Deze Volvo S80 2.4 D5 met 185 pk is o.a. voorzien van, Climate Control, Cruise Control, Radio CD speler origineel Volvo, Centrale vergrendeling, Elektrische ramen, Elektrische spiegels, Stuurwiel afgewerkt met houtinleg, Afneembare trekhaak, enz.
Het mag dan wel voor een opleiding zijn, je komt dan wel eventjes met een bak auto voor de dag

Geplaatst: 04.11.2010 - 09:37
door 945i
Ik heb zo'n vermoeden dat deze meer in de lijn der mogelijke kandidaten zit..
http://link.marktplaats.nl/391361190
Geplaatst: 04.11.2010 - 09:44
door V70/2.4D/2003
Over een wereld van verschil gesproken

Geplaatst: 04.11.2010 - 09:45
door Quota
Ik heb het idee dat bij deze auto iemand die nog bezig is met zijn opleiding, flauw gaat vallen van de vaste lasten, ben voor mijn V70 met deze motor al bijna 140 euro per maand kwijt aan wegenbelasting... Kun je bijna een OV jaarkaart voor kopen :oops: :roll:
Geplaatst: 04.11.2010 - 09:48
door V70/2.4D/2003
Tja, in de spits ben je hoe dank ook sneller in Zwolle met de trein en heb je geen P-probleem. Maar ja: If you want it, you pay for it.
Geplaatst: 04.11.2010 - 09:51
door V480-S60
Ja de vaste lasten voor een S80 liggen substanitieel hoger dan bij een S/V40. Alleen al vanwege het gewicht.
Onderhoud is ook nog een stukkie duurder.
Eigenlijk moet ik bekennen dat dit een non discussie is. Tenzij je er heel veel geld voor over hebt om alleen voor je opleiding een "dure" auto erbij te kopen.
Wil je daarnaast de 480 houden dan zou ik gewoon kiezen voor een PhaseII S/V40 uit 2000. Dan kom je nog eens ergens. En rij je absoluut niet verkeerd!
Geplaatst: 04.11.2010 - 09:52
door 945i
De trein lijkt mij dan ook de beste oplossing..
Of een oudere kleine franse diesel, zijn relatief goedkoop op de weg te houden en betrouwbare motoren. Zo'n 1.9 diesel van Peugeot en Citroen ( en S40 ph.1),is een beregoed motortje en loopt makkelijk 1:19.
Dat doen de meeste moderne diesel niet na.
Geplaatst: 04.11.2010 - 10:30
door Morgenstond
Qua kosten zou ik gaan voor een S40, qua comfort voor een S80. Maar ik heb ze beide en vind het allebei prettige wagens, maar het is gewoon zo dat ze te vergelijken zijn als appels en peren.
Grootste verschillen op een rij:
- wegenbelasting
- verbruik
- onderhoud en reparatie
- stoelen
- motorinhoud
- draaicirkel
- status
- formaat (niet onbelangrijk in de stad)
Geplaatst: 04.11.2010 - 11:00
door gsx750r
Ik denk dat alles al gezegd is en als bezitter van een S40 Phase I én een S80 kan ik het meeste slechts beamen.
Ze zijn gewoonweg niet met elkaar te vergelijken uitgezonderd dat er op beide een Volvo badge zit !
[uiterst subjectieve modus aan]
Een S40 is een auto waarvan er 100 in een dozijn gaan en leuk voor lokaal verkeer maar voor lange afstanden (> 200 km) vind ik het niks. Als ik écht auto wil rijden dan pak ik de S80 zo simpel is het voor mij.
Het comfort (vering, motorgeluid, stoelen, binnenruimte enz.) van een S80 ligt op een niveau dat een S40 nooit zal halen.
Maar dat is ook al gezegd, het is "Appels met peren vergelijken"
[uiterst subjectieve modus uit]
Nu heb je aangegeven dat je nog met je opleiding bezig bent. Ik zou daaruit mogen concluderen dat je financiële positie op dit moment hoogstwaarschijnlijk niet echt toereikend is om een S80 te rijden maar dit is slechts een veronderstelling.
Nu heb ik zelf ook gestudeerd en weet donders goed dat ook het stappen een wezenlijk onderdeel daarvan uitmaakt. De vraag die zich dan opdringt: Als je gaat stappen in Utrecht dan doe je dat neem ik aan niet met de auto ? Bovendien is een S80, gezien zijn afmetingen, in de stad nou niet echt een fijne auto. M.a.w. waar heb je eigenlijk een auto voor nodig in Utrecht ?
Waarom niet gewoon openbaar vervoer ? Elke week Groningen - Utrecht v.v. over de verstopte NL 'snelwegen' lijkt mij in ieder geval niets.
En moet dat dan tóch zo nodig, lijkt mij het advies van 945i zeer het overwegen waard: zoek 'een klein dieseltje' met een zuinige motor en vergeet in ieder geval die S80 !
Rob
O ja, die armsteun van een S40 Phase I ................... slechts bruikbaar voor mensen die als anatomisch wrak door het leven gaan ! :twisted: :twisted:
Geplaatst: 04.11.2010 - 12:11
door Arie Visker
Ik heb natuurlijk eerst de mogelijkheid bestudeert voor openbaar vervoer maar dit is raar als het klinkt niet echt praktisch.
Ik woon namelijk in Vlieland...maar mijn ouders in de provincie Groningen (vlakbij Duitsland). Ik moet elke maandag naar Utrecht toe en moet daar om 9:00 uur zijn (Maarn) om precies te zijn. en ik moet diezelfde dag nog met de laatste boot mee terug naar Vlieland vanaf Harlingen. Dit laatste is met openbaar vervoer niet haalbaar.
De auto zelf ga ik stallen in Harlingen bij een opslag bedrijf voor auto's voor de eilanders.
S80 kan ik zoals ik het lees dus beter schrappen. Als ik het goed begrijp zijn de modellen vanaf 96 dus de phase I modellen.
Geplaatst: 04.11.2010 - 12:19
door V70/2.4D/2003
Op maandagochtend om 9 uur in Maarn??
My God.....dan mag je wel om 5 uur gaan rijden. (wetende dat de Oost-Groninger bush nou niet bepaald voorzien is van effectief openbaar vervoer ten aanzien van dergelijke vervoerswensen)
Enfin. Wens je Volvo te rijden van en naar Utrecht....S40 dus. Heb je nog de keuze tussen gas (om op te koken :twisted: ) of diesel, succes!
Geplaatst: 04.11.2010 - 13:04
door Quota
Tipje mijnerzijds, zoek een citroen ZX 1.9D, kan bijna niet roesten (bijna alles is kunststof) en die motor is onverslijtbaar... (ik verdenk ze er van nog sterker te zijn dan de 2.5D motoren)...