Koelvloeistof lekkage na "zware" motorbelasting
Geplaatst: 09.11.2010 - 09:18
Al geruime tijd (ca. 5 maanden) heb ik last van het feit dat mijn Volvo af en toe koelvloeistof kwijt raakt. De oorzaak kan tot op heden niet worden gevonden door de garage.
Het fenomeen doet zich voort nadat de motor langere tijd achter elkaar "zwaar" belast is geweest; bijvoorbeeld na een uur op de snelweg rijden boven de 140km per uur. Als het laatste stuk dan bijvoorbeeld 70km wordt gereden dan gaat al na een paar km de indicatie aan dat het koelvloeistof niveau te laag is. Wordt de dop dan geopend om de koelvloeistof weer bij te vullen dan vult het reservoir zich direct weer met minimaal tot aan de helft van het gewenste niveau.
Als je de koelvloeistof weer aanvult kun je weer wekenlang probleemloos rijden totdat je de motor weer een keer zwaar belast. Dit fenomeen doet zich in elk geval zeer consequent voor; namelijk telkens als de motor "zwaar" wordt belast. Los van het feit of er nu een dag of weken tussen zit.
De motor is al een paar keer afgeperst geweest om te onderzoeken of het systeem koelsysteem ergens lekt, er is gecontroleerd of de koppakking lekt, er vervuiling in motorolie te vinden is, ....... Er is een nieuw expansievat geplaatst, een nieuwe waterpomp maar dit alles tot op heden zonder resultaat. Voor de record: er is geen afwijking of schommeling te vinden in de motor temperatuur, het brandstofverbruik is normaal en de prestaties van de motor zelf zijn ook in orde.
Het lijkt er dus op alsof er druk wordt opgebouwd in het expansievat die zo hoog wordt dat het de koelvloeistof ergens wegdrukt in de motor/het koelsysteem. De vraag is alleen waar die ruimte dan zit. Ik kan me voorstellen dat de koelslangen wat worden opgerekt waardoor de inhoud van het koelsysteem toeneemt. Dit zou m.i. geen reden moeten zijn voor verlies van de koelvloeistof en daarnaast lijkt me een halve liter op een liter systeem met een inhoud van een liter of 5 ook nogal behoorlijk. Zeker als die volumetoename alleen toe te rekenen is aan het oprekken van de koelleidingen.
Ik kan me ook voorstellen dat het systeem enigszins druk wordt bedreven, maar ik zou verwachten dat er ergens een ontluchtingsventiel aanwezig is. In dat geval zou het zo kunnen zijn dat het ventiel niet tijdig open gaat. Als deze druk namelijk verder oploopt als de druk waarmee normaal gesproken het systeem wordt afgeperst dan kan ik me voorstellen dat dit niet te vinden is in de garage. Zit er ergens zo'n overdrukventiel in het systeem en zo ja bij welke druk moet dit open gaan?
Een andere mogelijkheid zou kunnen zij dat er gas wordt aangezogen door het koelsysteem, dan wel dat dit er in wordt geperst door de motor. Waarbij dit zich alleen voordoet als (een deel van) het motorblok boven een bepaalde temperatuur komt en het om een heel klein gaatje gaat. De vraag is alleen hoe kom je daar achter
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en wat een mogelijke oplossing is?
Het fenomeen doet zich voort nadat de motor langere tijd achter elkaar "zwaar" belast is geweest; bijvoorbeeld na een uur op de snelweg rijden boven de 140km per uur. Als het laatste stuk dan bijvoorbeeld 70km wordt gereden dan gaat al na een paar km de indicatie aan dat het koelvloeistof niveau te laag is. Wordt de dop dan geopend om de koelvloeistof weer bij te vullen dan vult het reservoir zich direct weer met minimaal tot aan de helft van het gewenste niveau.
Als je de koelvloeistof weer aanvult kun je weer wekenlang probleemloos rijden totdat je de motor weer een keer zwaar belast. Dit fenomeen doet zich in elk geval zeer consequent voor; namelijk telkens als de motor "zwaar" wordt belast. Los van het feit of er nu een dag of weken tussen zit.
De motor is al een paar keer afgeperst geweest om te onderzoeken of het systeem koelsysteem ergens lekt, er is gecontroleerd of de koppakking lekt, er vervuiling in motorolie te vinden is, ....... Er is een nieuw expansievat geplaatst, een nieuwe waterpomp maar dit alles tot op heden zonder resultaat. Voor de record: er is geen afwijking of schommeling te vinden in de motor temperatuur, het brandstofverbruik is normaal en de prestaties van de motor zelf zijn ook in orde.
Het lijkt er dus op alsof er druk wordt opgebouwd in het expansievat die zo hoog wordt dat het de koelvloeistof ergens wegdrukt in de motor/het koelsysteem. De vraag is alleen waar die ruimte dan zit. Ik kan me voorstellen dat de koelslangen wat worden opgerekt waardoor de inhoud van het koelsysteem toeneemt. Dit zou m.i. geen reden moeten zijn voor verlies van de koelvloeistof en daarnaast lijkt me een halve liter op een liter systeem met een inhoud van een liter of 5 ook nogal behoorlijk. Zeker als die volumetoename alleen toe te rekenen is aan het oprekken van de koelleidingen.
Ik kan me ook voorstellen dat het systeem enigszins druk wordt bedreven, maar ik zou verwachten dat er ergens een ontluchtingsventiel aanwezig is. In dat geval zou het zo kunnen zijn dat het ventiel niet tijdig open gaat. Als deze druk namelijk verder oploopt als de druk waarmee normaal gesproken het systeem wordt afgeperst dan kan ik me voorstellen dat dit niet te vinden is in de garage. Zit er ergens zo'n overdrukventiel in het systeem en zo ja bij welke druk moet dit open gaan?
Een andere mogelijkheid zou kunnen zij dat er gas wordt aangezogen door het koelsysteem, dan wel dat dit er in wordt geperst door de motor. Waarbij dit zich alleen voordoet als (een deel van) het motorblok boven een bepaalde temperatuur komt en het om een heel klein gaatje gaat. De vraag is alleen hoe kom je daar achter
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en wat een mogelijke oplossing is?