Pagina 1 van 4
volvo 240/740 als dagelijks vervoer?
Geplaatst: 10.11.2010 - 16:40
door ErikVolvo
beste volvo liefhebbers!
omdat ik geen voorsteltopic kan vinden stel ik hier maar meteen een vraag.
al een tijdje heb ik interesse in een 240 of een 740.
momenteel rij ik als hobby een audi coupe gt en als dagelijkse auto een vw polo. nu mis ik het genot van het auto rijden in de polo daarom ben ik op zoek naar een betrouwbare daily.
in mijn ogen zijn deze types de echte tanks van weleer maar klopt dit ook? hoe staat het met de betrouwbaarheid? en welke motor/transmissie kilometerstand kan ik beter laten staan? mijn budget ligt rond de 2k is dit voldoende voor goede auto? graag zou ik wat antwoorden krijgen en me in dit volvo gezeldschap voegen.
Erik
Geplaatst: 10.11.2010 - 17:42
door admiral
Erik,
Volvo's 240 en jonger kom je tegen met 3 ton of meer en kunnen mogelijk als ze redelijk tot goed onderhouden zijn nog een tonnetje of 2 mee. Voor 2 duizend euro kun je een redelijke volvo 2 of 7 serie kopen, echter zal dit geen belastingvrij exemplaar zijn. Als je dit wel zoekt dan weet je dat je een auto koopt met werk. Dan moet je toch in de richting van de 4 a 5 duizend euro gaan kijken. Wil je zekerheid hebben en voorlopig zonder zorgen rijden dan is een recente 740 een betere keus. Daar is nog volop op de sloop aan spullen te halen en rijden een stuk beter dan de 2 serie en zijn ook vele luxer en een stuk goedkoper dan een 2 serie. De 2 serie is toch 1 der laatste echte volvo.
Nadeel van een recenter model is de wegenbelasting en het verbruik is natuurlijk ook niet mis.
Wat zoek je een station of sedan.
Zelf rij ik een california import 245 uit 1982 met gas met een aantal optie's en dat is voor mij al een verbetering want hiervoor had ik een amazon combi uit 1966 maar ik laat mijn oog steeds meer vallen op een 265 met een V6 of een 1 van de laatste serie's 264 met een verbeterde 2,8 V6 motor.
Veel succes met je keuze en de zoektocht
Gr Rene
Geplaatst: 10.11.2010 - 18:54
door ErikVolvo
Hoi rene bedankt voor je uitleg
dat het geen wegenbelastingvrij exemplaar wordt had ik al geconstateerd, de voorkeur gaat uit na een sedan, een station vind ik persoonlijk minder. slechte onderdelen voorziening is me bekend door het opknappen van de audi. maar liever niet natuurlijk.
op mp staan een paar mooie 740's alleen k kan geen link plaatsten.
voor €1999 een 2.3 gl k6 1988 gerestaureerd met onderdelen, lijkt me een hele mooie auto, misschien een bekende van hier?
is de 2.3 een goede keus met 5 handbak?
Geplaatst: 10.11.2010 - 19:37
door volvorider
Beste Erik,
Voor aankooptips voor een Volvo uit de 200, 700 en 900 serie kijk eens op mijn web-log.
Mijn 240 sedan uit 1991 met gas, automaat komt in december te koop.
Erik op mijn web-log staat ook nog een bijzondere 740 sedan te koop.
Meer info? Stuur maar een mailtje.
Geplaatst: 11.11.2010 - 13:02
door Grijze144
2000 lijkt me meer dan genoeg voor een 740 sedan. Over het algemeen zijn het allemaal redelijk onderhouden wagens, roestarm, met weinig deuken en eenvoudig van opzet. Klein voorbeeld:
http://link.marktplaats.nl/394831511
Eén van 500 euro kan net zo goed zijn. Ook voor beginners redelijk makkelijk te beoordelen. Misschien een paar 100 aan onderdelen ertegenaan en rijden maar.
Geplaatst: 12.11.2010 - 09:07
door v700r
admiral schreef:De 2 serie is toch 1 der laatste echte volvo.
Gr Rene
Hoezo, René?
Geplaatst: 12.11.2010 - 16:01
door ErikVolvo
bedankt voor de antwoorden, de 740 die op het weblog van volvorider te koop staat is echt een hele mooie, alleen een beetje te mooi als daily. die auto verdient een echte liefhebber. en ik rij er toch z'n 20.000 per jaar mee.
de grijze in de marktplaats link lijkt me zeker niet verkeerd, er zit wel een groot verschil in prijzen, soms verdacht goedkoop of zeer prijzig.
Geplaatst: 12.11.2010 - 16:04
door volvorider
Als je er 20k mee rijdt per jar zou ik zeker een gasinstallatie overwegen, of gewoon een dikke portemonee hebben. Ik rij ongeveer 33k per jaar en dat gaat prima in een 240.
Geplaatst: 12.11.2010 - 17:34
door Grijze144
Prijzen gaan alle kanten op voor belastingbetalende ouwe bakken. Meest naar beneden. Why pay more? Voor een bedrag van een set banden koop je een complete auto. Aprovechalo, zouden de Mexicanen zeggen (eet smakelijk).
Met de meeste 740's is echt niks mis, maar als de eerste van 500 euro je niet bevalt (raamslinger stuk of zo) koop je de volgende. Wel eerst de tank en het kwartaal wegenbelasting oprijden!
Geplaatst: 12.11.2010 - 17:39
door admiral
v700r schreef:admiral schreef:De 2 serie is toch 1 der laatste echte volvo.
Gr Rene
Hoezo, René?
Ondanks dat de 2 serie een vierkante bak is kun je bijv aan de achterkant van een 245/240 polar heel goed zien dat deze overeenkomsten heeft met de amazon combi een 7 serie niet die is echt hoekig en strak (jaren 80) een 240 heeft ondanks zijn baksteen vorm nog de ronde kenmerken van vroeger. Dus voor mij is de 2 serie 1 der laatste echte volvo's. Maar dat is mijn mening, en ik hoor het vaker. Maar wees gerust een volvo 740 en vooral de station krijgt bij steeds meer waardering en wie weet heb ik binnenkort een 740 station indien een 264 of 65 niets wordt.
Geplaatst: 14.11.2010 - 12:35
door geestschrijver
v700r schreef:admiral schreef:De 2 serie is toch 1 der laatste echte volvo.
Gr Rene
Hoezo, René?
Ja, het is toch gewoon DE laatste?
Geplaatst: 14.11.2010 - 12:43
door 945i
Alles met de motor noord-Zuid = Echte Volvo.
Daarna hadden 850, V/S70, S60/ C70 ook nog vele mooie Volvo eigenschappen.
Tegenwoordig zijn het gewone auto's die zich niet onderscheiden van de Passatten en Mondeo's en noem ze maar op.
Mijn mening. :razz:
Geplaatst: 14.11.2010 - 12:50
door V70/2.4D/2003
945i, gelukkig maar. Ik was al haast bang dat er een statistiek aan ten grondslag lag

Geplaatst: 14.11.2010 - 18:50
door admiral
geestschrijver schreef:v700r schreef:admiral schreef:De 2 serie is toch 1 der laatste echte volvo.
Gr Rene
Hoezo, René?
Ja, het is toch gewoon DE laatste?

Geplaatst: 14.11.2010 - 19:39
door Iroll
Prijzen gaan alle kanten op voor belastingbetalende ouwe bakken. Meest naar beneden. Why pay more?
Vorig jaar nog een 740 station gekocht voor mijn buurman. Vraagprijs €740 maar meegekregen voor €600. Mijn buurman heeft er nog eens €400 aan gespendeerd bij de garage voor wat achterstallig onderhoud. Nu 27dkm en een probleemloze apk verder rijdt buurman nog steeds met een vette smile rond. Zijn vrouw heeft trouwens een 245, dat maakt een mooi stel zo op de oprit!
Geplaatst: 14.11.2010 - 21:01
door imker
admiral schreef:geestschrijver schreef:v700r schreef:
Hoezo, René?
Ja, het is toch gewoon DE laatste?

gewoon DE laatste

Geplaatst: 14.11.2010 - 21:03
door bart simpson
ik waardeer die kisten ook wel
Geplaatst: 14.11.2010 - 21:40
door admiral
Een 2 serie of een 7 serie, het is een persoonlijke smaak. Zelf zou ik wel een recente 7 of 9 serie willen rijden maar dat laat de portomenee niet toe. En aangezien de 7 serie destijds nog niet in de belasting vrije sector zat koos ik voor een 245. Deze wagens hebben zich echt wel bewezen tussen de eerste en de laatste 2 serie station zit 19 jaar, en er is volgens mij geen 1 merk die een station zo lang in productie heeft gehad.
Maar ik dwaal af.
Het is moeilijk om voor jou een keuze te moeten maken die moet je zelf maken. Het zijn allebei kwalitatief goede auto's en de 1 valt voor dit model en de ander voor dat model.
We zien wel wat jou keuze is, hou ons op de hoogte.
Geplaatst: 15.11.2010 - 19:41
door JW240
mijn dagelijkse auto is mn 240. Doet het goed. Zelf heb ik er erg veel aan versleuteld omdat ik dat wilde. Hoefde niet.
Mn pa heeft voor dr bij een 745 uit 1986 met ~280.000 km. Auto was door vorige eigenaar gewoon dagelijks gebruikt. Naast de standaard dingen als verdelerkap, bougietjes enzo een nieuwe uitlaat er onder geklust en de remmen vrijgemaakt en die doet het ook al weer bijna een jaar zonder er naar om te kijken. Wel wat kleine dingen aangepakt zoals een lekkend schuifdak (met de bijbehorende roest op de vloer, gelukkig niet veel) en een aantal kleine andere dingen die de auto netter maken.
Op zich kan een dergelijke auto heel goed door een eerlijke garage onderhouden worden maar je kunt het meeste ook zelf doen. Wanneer je op tijd bent met onderhoud gaat er eigenlijk niets onrepareerbaar stuk.
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:13
door ErikVolvo
met deze info durf ik het wel aan om een 240/740 aan te schaffen.
denk dat ik toch voor een 740 ga omdat deze iets meer voorkomt.
binnenkort een proefrit maken als er in de buurt wat te koop staat, eens kijken hoe een echte tank tijd

stuurbekrachtiging is standaart toch?
ik houd jullie op de hoogte, als iemand wat leuks weet te staan, hoor ik natuurlijk graag