Pagina 1 van 2

Volvo 440 Turbo, tot hoever kan je gaan met de turbodruk??

Geplaatst: 03.02.2006 - 19:49
door robertjuhh
Hallo allemaal, ik heb een volvo 440 turbo uit 1995. Nu heb ik de wastegate strakker gezet en de turbodruk zit nu tussen het gele en het rode in... Maar zou ik hem nog strakker kunnen zetten zodat hij dik in het rooie komt? Het moet wel veilig blijven...

groetjes robertjan

Geplaatst: 03.02.2006 - 19:51
door robertjuhh
en hoeveel pk zou hij nu hebben??

Geplaatst: 03.02.2006 - 20:05
door CeeBee
Ik heb ze met een chip al met 193pk gezien, maar wastgate-tuning is een beetje natte vingerwerk.

Geplaatst: 03.02.2006 - 20:38
door pierre
Zet m maar niet in het rode gedeelte! Dan sloop je de turbo. Hoeveel slagen heb je omgedraaid. Bij mij was het met een halve slag al een leuke vermogenswinst! Verder ben ik eigenlijk nog niet gegaan.

Geplaatst: 03.02.2006 - 22:21
door bud
er zit op je schutbord een soort boost controller die de zaak ook electronies afregeld, maw. je kijgt hem niet zo snel met waste verdraaien, knalt hij snel in de begrenzing

gewoon chippen ( rica ) moet je regeleenheid ( achter je midden console met dat vacuum slangetje ) wel een zogenaamde dubbele print hebben.

als je een enkele printplaat regeleenheid hebt, kan het wel via een omweg, dan moet je de max. turbo druk beveiliging foppen door de op de print de ic te foppen met een weerstandje,
dan kun je wel de wastegate verdraaien ( ps. bevestigings beugel verbuigen is een beter plan met roestige stangetjes ivm scheuren van membraampjes )

mijne ( 91' ) ging tot half in het rode vlak komt ongeveer neer op 1 bar boost..... :twisted: ps. wel 98 tanken en benzinedruk iets verhoogt

toen me ( nieuwe ) koppeling bleef slippen :roll: bij een wedstrijdje,
heb ik de boost maar ietsje verlaagt

maar beste oplossing is sjippen bij rica...met een dubbel laags print
passen ze je motormanagment ook aan kom je ongeveer op 170 pk zonder problemen

Geplaatst: 04.02.2006 - 09:23
door robertjuhh
hmm, ik kan zo te horen van BUD wel het rooie gedeelte in? De computer zorgt er inderdaad voor dat als de turbodruk te hoog word, hij hem afknijpt.. Maar dat is te omzeilen;)

Geplaatst: 04.02.2006 - 18:52
door bud
robertjuhh schreef:hmm, ik kan zo te horen van BUD wel het rooie gedeelte in? De computer zorgt er inderdaad voor dat als de turbodruk te hoog word, hij hem afknijpt.. Maar dat is te omzeilen;)
als het het op eigen risico doet :D tuurlijk...
( er liggen zat blokken op de sloop )
je moet niet alleen met je waste gate gaan kloten..
en het regelventiel onklaar maken..
hij gaat wel lekker dan, maar das voor heel ff

Geplaatst: 06.02.2006 - 20:59
door robertjuhh
Hallo BUD, hoe heb jij het precies gedaan? Ik heb advies gekregen van de volvo dealer bij mij in de buurt.. Hij zei dat de turbodruk mocht pieken in het rode.. (wastegate verstellen en draad 14 van de computer doorknippen) Dat was alles. Volgens hem de rica modificatie.. of????

Kan je nog meer doen om hem harder te laten lopen??? Wel dat het redelijk veilig blijft (niet opblazen) en dergelijke..

Geplaatst: 04.03.2006 - 07:55
door amdforce
ik heb een enkele print in mijn 480 van bwj 94 en iemand gaat de ecu voor me bewerken zoals rica dat doet ze veranderen gewoon een weerstand en condensator en regelen de turbo druk wat bij en zou dan op 169 pk moeten zitten , en nu de motor ophanging is gemaakt zal het niet meer lang duren voor ik ga laten doen

Re: Volvo 440 Turbo, tot hoever kan je gaan met de turbodruk

Geplaatst: 23.07.2006 - 16:01
door Roelof
robertjuhh schreef:Hallo allemaal, ik heb een volvo 440 turbo uit 1995. Nu heb ik de wastegate strakker gezet en de turbodruk zit nu tussen het gele en het rode in... Maar zou ik hem nog strakker kunnen zetten zodat hij dik in het rooie komt? Het moet wel veilig blijven...

groetjes robertjan
Mss stomme vraag maar waar zit de wastegate eigenlijk?

Geplaatst: 23.07.2006 - 16:28
door Ludo
mm, roberjuh z'n laatste post was Zo 12 Feb.
zou hij zijn motortje in de soep gedraaid hebben hierdoor?. :lol:

m.a.w. méér druk betekent eigenlijk ook méér brandstof.
hoe ga je dat oplossen?.

Geplaatst: 23.07.2006 - 23:51
door Roelof
hahahah....ow jah...niet naar gekeken...sorry. Start wel een nieuwe topic

Geplaatst: 29.07.2006 - 22:12
door mark 5t
hoe overbrug ik die beveiliging?
krijg hem nu niet hoger als 1 bar en wil naar 1,3 gaan eigenlijk.
chip van rica is geen optie!!
ga toch andere injectoren monteren.
en brandstofdruk aanpassen.
dan moet 1,3 goed te doen zijn.

Geplaatst: 29.07.2006 - 23:24
door Ludo
mark 5t schreef:chip van rica is geen optie!!
wat is daar dan mis mee?.

Geplaatst: 30.07.2006 - 00:07
door Ramon&Ramon
Rica is perfect hoor,niks mis mee.

Geplaatst: 30.07.2006 - 14:21
door mark 5t
vindt ik gewoon te duur voor mijn toepassing.
je kan toch ergens iets solderen op de print of zo?
of laat de elektronica ergens de overtollige lucht lopen of zo?
dan kan ik dat er toch gewoon afhalen?
ik rijdt nu met losgekoppelde SLANGEN NAAR DE WASTEGATE EN KRIJG NIET MEER ALS 0,9 A 1 BAR BOOST.
heb dit gemeten met een geijkte turbodruk meter.
wie helpt me verder?

Geplaatst: 30.07.2006 - 17:21
door Ludo
mark 5t schreef:je kan toch ergens iets solderen op de print of zo?
ja, zo begint het.... iets... ergens...
daarom ga je naar rica of andere tuner die er verstand van heeft.
de motor wil niet alleen een hogere brandstofdruk of meer benzine, ook lucht moet er meer ingepomp worden.
die verhoudingen moeten onder alle omstandigheden gemeten worden.

het is allemaal begrijpelijk als het te duur is, maar waarom ben je dan niet tevreden met wat je hebt?.

Geplaatst: 31.07.2006 - 23:05
door mark 5t
ik ben nooit tevreden en wil altijd zelf meer uit een motor halen.
dit betreft ook een leerproject vandaar dat ik die beveiliging er uit wil hebben.
ik ga dus niet naar een tuner alhoewel ik ook wel voor 100% overtuigd ben dat wat zij doen bewezen is en dus goed is.
mijn blok mag evt ook wel sneuvelen .
ik ga namelijk aan de hand van uitlaatgas temperaturen en lambda signaal meten kijken tot hoever ik kan gaan met een redelijk originele setup.
aan de hand van wat hier uitkomt ga ik bepalen met een andere motor wat hier aan gebeuren moet .
ja sommige mensen zijn nu eenmaal anders als anderen.
dus nogmaals mijn vraag wie weet hoe ik die boost beveiliging uit mijn
auto haal?

overbruggen ecu turbo

Geplaatst: 11.08.2006 - 21:09
door mark 5t
niemand die me kan vertellen hoe ik de ecu moet overbruggen zodat de turbodruk beveiliging er uit is?

Geplaatst: 26.01.2007 - 12:48
door kanonnier
bud, hallo BUT