Pagina 1 van 1
Multi riem S 80 2.4 D 2007 >
Geplaatst: 12.11.2010 - 12:09
door Rex
Doordat de multiriem waarmee de dynamo aangedreven wordt vroegtijdig,
bij 60.000 km al er aflopen kan , normale vervanging termijn 170.000 km,
ontstaat er in de meeste gevallen ernstige motor schade doordat de multi-
riem tussen de distributie tandriem loopt , waardoor de zuigers, de in en uitlaat kleppen raken.
Cilinderkop met kleppen en soms ook zuigers moeten dan vernieuwd worden.
Nu heb ik 3 vragen.
1 Wie heeft hier ervaring mee.
2 Wat is de oorzaak van het aflopen van de multiriem.
3 Hoe heeft de Volvo organisatie dit bij U opgelost.
Groet, Rex
Geplaatst: 12.11.2010 - 12:16
door V480-S60
Even een vraag terug: is dit bij u gebeurt?
Zo nee, wat is dan het doel van deze vragen?
Zo ja, is het bij u inmiddels opgelost?
Geplaatst: 12.11.2010 - 12:24
door Rex
V480-S60 schreef:Even een vraag terug: is dit bij u gebeurt?
Zo nee, wat is dan het doel van deze vragen?
Zo ja, is het bij u inmiddels opgelost?
Ja, 2 keer. Bij 2 verschillende Volvo.s
Doordat er geen modificaties zijn toegepast is het niet opgelost.
Ik vervang de riem en spanrol uit voorzorg bij 40.000 km.
Geplaatst: 06.04.2011 - 21:44
door Rex
Helaas heb ik onlangs weer een afgelopen multiriem gehad bij 42.000 km reeds.
Ook hierbij weer motor schade zoals in nov. j.l. (S 80 2.4D .)
Advies van de Volvo organisatie, had je de riem bij 40.000 km moeten vervangen.
Daar kan je het dan mee doen.
Omdat U van de Volvo organisatie niets hoeft te verwachtten, zelfs geen waar-
schuwing voor dit probleem, ben ik na 38 nieuwe volvo's erg teleurgesteld en probeer ik 2.4 d rijders te behoeden voor dergelijke onnodige onkosten.
Geplaatst: 06.04.2011 - 22:09
door Msuidgeest
Rex, gaat het over Volvo algemeen of toch speciaal een bepaalde dealer die met dat 40.000km-advies komt?
Geplaatst: 07.04.2011 - 08:52
door Quota
Is het onderhoudsinterval voor de mulitriem dan ook niet bijgesteld?
Multiriem / Tandriem
Geplaatst: 07.04.2011 - 19:46
door Rex
Mark,
Het advies om de riem bij de D 5 modellen vanaf 2007 te iedere 40.000 KM te vervangen heb ik van de Volvo organisatie uit Beesd.
Niet van een dealer.
Het zou best kunnen dat 2.4 D motoren in alle modellen vanaf 2007 kans lopen op schade door de multiriem .
Er is mij geen aangepast onderhoud schema bekend. ( Zou toch moeten)
Inmiddels zijn mij een aantal van dergelijke multiriem problemen
bekend geworden van verschillende Volvo rijders, waaronder ook taxi
bedrijven!
Groet,
Geplaatst: 07.04.2011 - 20:56
door kuupertie
Bizar...ik ben het hier nog niet tegengekomen.
In dit draadje staan een paar VADIS foto's. Is de distributie, afgezien van de multbelt poeli, niet volledig afgeschermd door de kap aan de zijkant ?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =multiriem
De multiriem frequenter vervangen dan de distributie vind ik ook apart.
38 Volvo's v.a. je 18e...in uw geval gemiddeld
1 per jaar...echt ?!
Geplaatst: 07.04.2011 - 23:21
door Rex
De distributie is afgeschermd ja, maar niet zodanig dat de multiriem niet tussen het krukas tandwiel en tandriem kan komen, waardoor de tandriem van ''tijd'' gaat.
Het onderste gedeelte van de beschermkap bestaat uit een rubberen flap.
In het VIDA systeem zitten betere Foto's.
Groet,
Geplaatst: 08.04.2011 - 08:40
door Quota
Zou ik daar dan met mijn V70 2.4D van februari 2007 daar ook last van moeten hebben?
Geplaatst: 08.04.2011 - 10:27
door Rex
Als de constructie hetzelfde is en je rijdt veel dan loop je kans ja.
Snel de dealer bezoeken!
Bij mij lopen ze 100.000 km per jaar , daardoor heb ik er veel ervaring mee.
groet,
Geplaatst: 08.04.2011 - 11:22
door Quota
Hoe kan ik zien dat het dezelfde constructie is? Het is een 2.4D met 120kw uit feb 2007. Heb je misschien een foto waaruit ik kan constateren of het bij mij dezelfde constructie is? ik rij ongeveer 30 - 35 K km per jaar, dus dan zou ik jaarlijks toe zijn aan een nieuwe multiriem?
Geplaatst: 08.04.2011 - 18:46
door kuupertie
Rustig ... rustig..
Zijn er meer mensen met dit probleem ?
GJ
Geplaatst: 08.04.2011 - 21:45
door Quota
Ik ben heel rustig hoor, alles is 8K km geleden vervangen, dus ik zit nog niet op hete kolen...

Geplaatst: 12.04.2011 - 11:15
door Rex
Let op, de foto waarop de stuur pomp bovenaan zit is van voor 2007, daar zijn geen problemen met het aflopen van de riem.
De foto met de kleuren erin is van een S 80 2007 D5 en later, waar problemen mee zijn!
Deze motoren zijn ''hangend gemonteerd '' aan de binnen schermen (Ford).
Geplaatst: 12.04.2011 - 22:04
door kuupertie
Achzo....
Is de D5 van 2007 de 185 Pk versie ? Heb je wellicht een motornummer voor me ?
Kan het de D5244T4 zijn ?
GJK
Geplaatst: 13.04.2011 - 13:12
door Rex
Geen motor nummer, die heb je zelf op je motor zitten, maar aan de hand van je chassis nr kun je zien welke motor er in zit.
Het kan een D5244T4 zijn ja.
Geplaatst: 13.04.2011 - 16:12
door kuupertie
als je je kenteken invoert bij bv
www.winparts.nl komt automatisch je motortype er uit.
Zal wel niet dezelfde zijn, mijn stuurpomp zit bovenin