Pagina 1 van 8
Krijg mijn trailer niet fatsoenlijk uit het water getrokken!
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:01
door Martin HSI
Ben nu net één keer te water geweest maar kreeg met mijn V70 T5 de trailer niet zonder hulp omhoog de heling op. Ik weet dat de T5 onderin niet echt thuis is maar toch.. Ik hoop hier wel een oplossing voor te vinden anders denk ik dat mijn koppeling het heel zwaar gaat krijgen.
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:11
door 945i
Gingen de wielen slippen? een steile helling?
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:24
door sbv
Kleinere boot nemen.
Denk dat je voorwielen zeker op een helling erg snel hun grip kwijt zijn en zeker als de turbo erbij komt kom je niet echt voorruit
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:32
door iksee90
Ik had hetzelfde probleem met een V70R. Die ging trouwens ook nog koken in de Alpen. Heb nu een XC90. Geen problemen meer.
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:35
door 945i
Met voorwielaandrijving een dergelijke boot uit het water de helling op trekken is natuurlijk ook niet ideaal.
Dan beter achterwiel of 4 wiel aandrijving
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:37
door Bleu_volvo
te veel gewicht op de achteras, en dus geen grip op de voorwielen. Trailer met dubbele as? of AWD voertuig?
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:56
door gsx750r
Vaak gezien: een (lichte) elektrische lier (12V) die je snel en eenvoudig
tijdelijk aan je trekhaak kunt bevestigen !
Hier een voorbeeld.
Rob
Geplaatst: 16.11.2010 - 00:05
door 945i
Hoeveel is 2000lb? 1000kg?
Geplaatst: 16.11.2010 - 00:15
door Ramon&Ramon
2000LB is 907,198 kilo..
Geplaatst: 16.11.2010 - 00:29
door 945i
Dank, tja, is niet echt veel om een trailer met boot een helling op te trekken.
Geplaatst: 16.11.2010 - 08:34
door iksee90
Ik zit compleet al aan de 1600 kg, en dan nog schuin een helling op. 4x4 is oplossing. (maar niet de goedkoopste)
Geplaatst: 16.11.2010 - 09:03
door bart simpson
een lier is zondermeer een stuk goedkoper oplossing en iedere boottrailer heeft er eentje om de boot er op te lieren.
Geplaatst: 16.11.2010 - 09:22
door gsx750r
945i schreef:Dank, tja, is niet echt veel om een trailer met boot een helling op te trekken.
Het was ook maar een voorbeeld !
Is
deze dan misschien een idee ?
Ik gooi er nog even een arrogante opmerking achteraan: Ik heb een zéér grote ervaring met lieren !
Ze kunnen echt meer dan de nuchtere specificaties doen vermoeden mits ............... je weet hoe er mee om te gaan :roll:
Rob
Geplaatst: 16.11.2010 - 09:30
door 945i
Die 2e is inderdaad beter, want met die kleine ga je het niet redden vrees ik, hoe goed je hem ook weet te gebruiken.
Een boot op een trailer lieren is toch wat anders dan een boot+trailer een helling op lieren niet waar.
De ene helling is de andere niet is mijn ervaring, soms sta je met de auto ook op de helling met (nat) hout als ondergrond, de andere sta je op gravel en weer een andere op asfalt...
Geplaatst: 16.11.2010 - 09:50
door iksee90
Toch vind ik het altijd een leuk gezicht, dat gestuntel van een ander. Maar als het bij mij niet lukt, ben ik in alle staten.
Geplaatst: 16.11.2010 - 09:58
door Thijs
Die plm 900 kg trekkracht zou toch voldoende moeten zijn. Als een aanhanger 1800 kg zou wegen is de kracht vooruit, dus waarmee de lier aan de trailer trekt echt geen 900 kg.
Maar de topicstarter mag wel laten weten wat er nou mis gaat. Slippen de wielen of redt hij het gewoon echt niet qua vermogen?
Geplaatst: 16.11.2010 - 10:02
door bart simpson
die 900kg is meer dan voldoende je tilt de aanhanger met de boor erop niet van de grond af (omhoog) je trekt hem rollend tegen een helling op
Geplaatst: 16.11.2010 - 10:30
door diesel01
Ik denk dat hij gewoon geen tractie/grip heeft.
Alhoewel hij schrijft dat zijn koppeling het zwaar krijgt, dat zou duiden op het niet op gang kunnen krijgen van de combi.
Geplaatst: 16.11.2010 - 10:31
door bart simpson
het zal de eerste niet zijn die doordat hij tegen de helling op zit te klooien met de hele combi achteruit het water in gaat, ik zou lekker gaan lieren
Geplaatst: 16.11.2010 - 10:31
door donald1957
Vaak een natte helling = snel slippen, weerstand van het water, druk op de trekhaak = minder druk op de voorwielen, te weinig koppel bij lage toeren. Met andere woorden: dit is geen goede combinatie.
Met mijn D5 lukt het in een identieke situatie redelijk (boot + trailer = 1500 KG).
Gelukkig zit er bij het hellinggeld in- en uithalen met een trekker.