EGR klep
Geplaatst: 16.11.2010 - 09:39
Beste mede forummers, ik heb mijn V50 1.6D bouwjaar 2006, in 2007 tweedehands bij een Volvo dealer gekocht. Binnen de garantie tijd ( het eerste jaar dus ) ben ik een aantal keren met de auto terug geweest vanwege het feit dat de auto inhield bij een laag toerental. Slangen werden vastgezet, software gereset, maar het probleem bleef. Het zou bij de auto horen, werd mij gemeld.
Afgelopen zomer bracht ik de auto voor onderhoud naar de Volvo dealer in mijn woonplaats en kreeg ik een leenauto mee. Een S40 1.6D. Tijdens dat dagje sturen bleek dat het schokken niet bij dit type auto hoort.............
Ik heb vervolgens bij deze dealer aan afspraak gemaakt en de opdracht gegeven om nog eens naar "het hikgedrag" van mijn auto te kijken. Aan het einde van de dag werd mij gemeld dat er diverse slangen met tie rips waren vastgezet en dat het brandstoffilter preventief was vervangen. Meer kon men er niet aan doen, werd mij gemeld. Er waren tijdens het uitlezen van de computer geen storingen gesignaleerd.
Helaas: de klachten bleken nog steeds aanwezig....... Twee weken terug was ik het gehik ( met name tijdens filerijden heel vervelend! ) helemaal zat. Ik heb toen een afspraak gemaakt bij een Volvo specialist waar ik op het web meerdere goede ervaringen over had gelezen.
Grote verschil ten opzichte van mijn ervaring bij de officiële dealer was met name de zee van tijd die men door de telefoon reeds voor mij nam. Toen ik later in de week bij het bedrijf verscheen begon een monteur aan een zeer uitgebreide proefrit. Het vervelende aan het hikprobleem was dat de auto niet altijd inhield, dus ik zat met het zweet in mijn handen naast de monteur. Pas na een kwartiertje rijden gaf de auto eindelijk een hikje. Vervolgens ging de monteur op zoek naar het toerental waarbij de auto het meest inhield. Toen hij dit had gevonden, zijn we teruggekeerd naar de garage. Daar is de auto uitgelezen. Geen enkele foutmelding. Vervolgens is eerst de meest recente software geladen. Monteur ging daarna weer geruime tijd rijden en kwam terug met het bericht dat het probleem nog steeds aanwezig was. Bij bestudering van allerlei waardes op de computer ontdekte de monteur een waarde die volgens hem (te) hoog stond. Hij heeft toen iets losgehaald in het blok en is weer gaan proefrijden. Bij terugkomst zei hij dat het probleem volgens hem verholpen was. Zijn advies: ga een paar dagen proefrijden en als inderdaad blijkt dat het probleem weg is, dan vervangen we de EGR klep. Het bleek namelijk dat dat hetgeen was dat hij had losgehaald/gedemonteerd.
De afgelopen dagen vele kilometers met de V50 gemaakt, waaronder vanochtend tijdens heftig file rijden. Geen enkel probleem meer!!
EGR klep gaat nu eerdaags vervangen worden en volgens de monteur zou het inhouden van de motor ook dan weg moeten blijven.
Ik heb 3,5 jaar en ruim 70.000 km met een inhoudende hikkende auto gereden en dacht dat dit "normaal" was. Een conclusie die mede voortkwam uit de melding van de receptionisten van twee verschillende officiële Volvo dealers.
Moraal van dit verhaal: ga ook eens langs bij de specialist.
N.B.: ik noem bewust geen namen, vanwege het feit dat men dan kan denken dat ik een bepaald belang bij een bepaald bedrijf zou hebben.
Afgelopen zomer bracht ik de auto voor onderhoud naar de Volvo dealer in mijn woonplaats en kreeg ik een leenauto mee. Een S40 1.6D. Tijdens dat dagje sturen bleek dat het schokken niet bij dit type auto hoort.............
Ik heb vervolgens bij deze dealer aan afspraak gemaakt en de opdracht gegeven om nog eens naar "het hikgedrag" van mijn auto te kijken. Aan het einde van de dag werd mij gemeld dat er diverse slangen met tie rips waren vastgezet en dat het brandstoffilter preventief was vervangen. Meer kon men er niet aan doen, werd mij gemeld. Er waren tijdens het uitlezen van de computer geen storingen gesignaleerd.
Helaas: de klachten bleken nog steeds aanwezig....... Twee weken terug was ik het gehik ( met name tijdens filerijden heel vervelend! ) helemaal zat. Ik heb toen een afspraak gemaakt bij een Volvo specialist waar ik op het web meerdere goede ervaringen over had gelezen.
Grote verschil ten opzichte van mijn ervaring bij de officiële dealer was met name de zee van tijd die men door de telefoon reeds voor mij nam. Toen ik later in de week bij het bedrijf verscheen begon een monteur aan een zeer uitgebreide proefrit. Het vervelende aan het hikprobleem was dat de auto niet altijd inhield, dus ik zat met het zweet in mijn handen naast de monteur. Pas na een kwartiertje rijden gaf de auto eindelijk een hikje. Vervolgens ging de monteur op zoek naar het toerental waarbij de auto het meest inhield. Toen hij dit had gevonden, zijn we teruggekeerd naar de garage. Daar is de auto uitgelezen. Geen enkele foutmelding. Vervolgens is eerst de meest recente software geladen. Monteur ging daarna weer geruime tijd rijden en kwam terug met het bericht dat het probleem nog steeds aanwezig was. Bij bestudering van allerlei waardes op de computer ontdekte de monteur een waarde die volgens hem (te) hoog stond. Hij heeft toen iets losgehaald in het blok en is weer gaan proefrijden. Bij terugkomst zei hij dat het probleem volgens hem verholpen was. Zijn advies: ga een paar dagen proefrijden en als inderdaad blijkt dat het probleem weg is, dan vervangen we de EGR klep. Het bleek namelijk dat dat hetgeen was dat hij had losgehaald/gedemonteerd.
De afgelopen dagen vele kilometers met de V50 gemaakt, waaronder vanochtend tijdens heftig file rijden. Geen enkel probleem meer!!
EGR klep gaat nu eerdaags vervangen worden en volgens de monteur zou het inhouden van de motor ook dan weg moeten blijven.
Ik heb 3,5 jaar en ruim 70.000 km met een inhoudende hikkende auto gereden en dacht dat dit "normaal" was. Een conclusie die mede voortkwam uit de melding van de receptionisten van twee verschillende officiële Volvo dealers.
Moraal van dit verhaal: ga ook eens langs bij de specialist.
N.B.: ik noem bewust geen namen, vanwege het feit dat men dan kan denken dat ik een bepaald belang bij een bepaald bedrijf zou hebben.