Pagina 1 van 1
1.7Turbo inbouwen 440 B20F
Geplaatst: 17.11.2010 - 11:02
door nique88
Goedermorgen!
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom niet echt iets tegen waar alles op een rijtje staat.
Ik wil in mijn 440 bj '92 een 1.7turbo inbouwen. Nu ligt er een B20F in. De 440 was een fase 1 maar heb een paar aanpassingen gedaan zodat er nu een Fase 2 motorkap, voor en achterlichten en voor en achterbumper op zitten. Dus het de carrosserie is nog van fase 1 (weet niet of dit anders is dan fase2) De reden is waarom ik dit erbij zet is: Moet ik nou een turbo blok van een fase 1 zoeken of maakt dat niet uit?
Mijn vraag is: Wanneer ik het turboblok in mijn auto gemonteerd heb, moet ik dan mijn aandrijfassen aanpassen (meenemen van een 440 turbo?) en wat voor aanpassingen moet ik nog meer doen? Daar bedoel ik niet kleine electrische dingen maar grote aanpassingen?
Qua overbrengingen zou ik denken dat ik niks hoef aan te passen omdat origineel de B20F 110Pk heeft en de turbo 120...
Groetjes,
Nique
Geplaatst: 17.11.2010 - 12:17
door Iroll
Makkelijkste en het minste werk zou zijn om een rotte sloper als donor te kopen. Dan kan je de motor, versnellingsbak met ophanging en wielen aan het subframe er zo onderuit laten zakken en overzetten. Dan weet je zeker dat er niets mist zoals bijv. intercooler, kabelboom, ecu's (een turbo heeft er 2) turboremmen en andere randapparatuur. Fase 1 of fase 2 maakt niet uit.
Maar voor het vermogen hoef je het niet te doen, er zit erg weinig verschil tussen een 2ltr en een turbo qua snelheids beleving. Enige voordeel is dat je een turbo veel makkelijker kan tunen, ben je dat niet van plan dan zou ik het afraden en gewoon voor de 2ltr gaan. De turbo is een stuk
onderhoudsgevoeliger en daardoor duurder in onderhoud.
Geplaatst: 17.11.2010 - 13:27
door sven-
Zoals ik het had begrepen heeft de turbo zijn max. koppel (dat overigens nog wat hoger is dan van de 2 liter) al in de 2000 toerenzone, terwijl de 2 liter dat pas in de 3000 toerenzone heeft. Dat scheelt toch best wat?
Geplaatst: 17.11.2010 - 13:32
door Walter
op papier. Maar in beleving is een B20F minstens net zo snel
Geplaatst: 17.11.2010 - 13:36
door Auk
Zijn veel mensen in het 400-serie wereldje die dit willen doen/gedaan hebben, maar ik hou de standaard Turbo's nog altijd bij met mijn B20F dus wanneer je niet van plan bent motorische aanpassingen te verrichten kun je het beste gewoon je B20 laten zitten.
Geplaatst: 17.11.2010 - 13:53
door Iroll
Zoals ik het had begrepen heeft de turbo zijn max. koppel (dat overigens nog wat hoger is dan van de 2 liter) al in de 2000 toerenzone, terwijl de 2 liter dat pas in de 3000 toerenzone heeft. Dat scheelt toch best wat?
Daarom zit er een andere versnellingsbak achter een B20F, door de kortere overbrengingsverhouding in 1 en 2 wordt dit verschil zo goed als teniet gedaan tov de turbo. Topsnelheid van de turbo is wel iets hoger, maar daar heb je toch niets aan hier in NL.
Zijn veel mensen in het 400-serie wereldje die dit willen doen/gedaan hebben, maar ik hou de standaard Turbo's nog altijd bij met mijn B20F dus wanneer je niet van plan bent motorische aanpassingen te verrichten kun je het beste gewoon je B20 laten zitten.
Precies, in de praktijk zijn ze eigenlijk even snel.
Geplaatst: 17.11.2010 - 14:37
door nique88
Ik wil de turbo inderdaad laten chippen. Anders zou ik inderdaad veel werk op me hals halen terwijl er niet echt veel verschil in zit.
@Iroll Dat is een goed idee. Is de versnellings bak anders dan een 2L?
Thanks voor de reacties btw.
Geplaatst: 17.11.2010 - 14:54
door Walter
dan kun je het beste een sloper-turbo kopen en zo het subframe met alles laten zakken. uitlaat zou hetzelfde moeten zijn
Geplaatst: 17.11.2010 - 16:25
door Iroll
@Iroll Dat is een goed idee. Is de versnellings bak anders dan een 2L?
Versnellingsbak past een op een, maar de 1 en 2 hebben een kortere overbrenging dan de turbo. Wel lekker voor stoplichtsprintjes, maar als je gaat chippen moet je de M59 bak hebben, die is versterkt. De M60 van de B20F trekt dat niet lang.
uitlaat zou hetzelfde moeten zijn
Je moet toch echt een turbo uitlaat hebben, die heeft een grotere diameter voor een betere flow.
Geplaatst: 18.11.2010 - 08:05
door EVV
sven- schreef:Zoals ik het had begrepen heeft de turbo zijn max. koppel (dat overigens nog wat hoger is dan van de 2 liter) al in de 2000 toerenzone, terwijl de 2 liter dat pas in de 3000 toerenzone heeft. Dat scheelt toch best wat?
Dat is wel afhankelijk van het bouwjaar van de turbo motor, de eerste bouwjaren lag het maximum koppel rond de 3300 rpm, later is dat omlaag gegaan. Ik heb zelf een 480 turbo gehad en een keer een 460 2.0 gereden, de beleving van de turbo is veel leuker dan de 2 liter, alleen daarom al zou je een turbo willen

De duw in je rug als de turbo mee gaat doen maakt het zo leuk. Mijn turbo was ook merkbaar sneller, maar dat kan ook komen omdat de waste gate niet helemaal soepel meer liep, waardoor het mogelijk was net wat meer druk te hebben dan standaard (bijna tegen het rode gedeelte van de turbo meter aan), dat scheelde echt veel.
Geplaatst: 18.11.2010 - 13:12
door Auk
Zit grotendeels tussen de oren... standaard en standaard is vergelijkbaar.
En dit terzijde, ben afgelopen zomer voor het VROM2010 met twee vrienden naar Zweden gereden. Diverse malen op de snelweg gekeken wat nu werkelijk het verschil was. Mijn 110pk B20F tegen een tweetal 170+pk B18FTs. Stoplichtsprintjes deden we niet aan gezien het een groot deel van de tijd nat was en dus geen resultaten kunt waarnemen maar volgas in de derde en vierde versnelling leerde mij dat zelfs de gechipte versies niet enorm uitlopen op de standaard B20F. Heb het nog niet getest tegen een standaard B18FT maar het is volkomen verwaarloosbaar en die beleving zit vooral tussen de oren.