Pagina 1 van 2
afkeur apk op koplamp en evt te blauw(led)stadslicht
Geplaatst: 20.11.2010 - 21:27
door euerw
vrijdag apk afspraak bij de bandenboer,later die dag belde de monteur dat de koplamprechts niet af te stellen was en hij het niet goed kon keuren.tevens vond mijn stads led ook te blauw? volvgens mij is het echt wit licht wat er afkomt!!! :evil:
eerst dacht ik dat het om de hoogte motor ging dus ik bellen naar de Volvo dealer, 75 euri ex. maar moeten ze bestellen.
nogmaals bellen met de monteur bleek het om de breedte instelling(?) te gaan die was dol deed niets. ik weer bellen met Volvo, was geen los onderdeel, moest een nieuwe koplamp in(???)
nu in Uden een volvo demontage bedrijf gevonden die een rechter koplamp had.
het onderdeel wat stuk is is dus wel een los onderdeel,kon het direct met een kwartslag los maken, en kan ik waarschijnlijk omwisselen met mijn koplamp en voor evt de toekomst een hoogte motortje als reserve(voor weinig).
Geplaatst: 20.11.2010 - 21:43
door 945i
Auto kan niet afgekeurd worden op de (on)mogelijkheid van het afstellen van de koplamp. er zijn zat mogelijkheden die lamp goed te zetten.
Kleur van je stads kunnen wij niet beoordelen...
Geplaatst: 21.11.2010 - 10:46
door den toerist
Ik heb laatst ook iets merkwaardigs tegen gekomen met mijn V70 (1998).
Ik was afgekeurd op de ( jaarlijkse )autokeuring (SBAT) voor mijn remwerking en de staat en werking van mijn koplampen. Dus een afspraak gemaakt bij mijn Volvo-dealer om het nodige te laten herstellen en afstellen. Ging mijn wagen op de afgesproken datum af gaan halen en reed er direct mee door naar de autokeuring voor de herkeuring te laten doen. Op de autokeuring deelde men mee dat de rechter koplamp nog steeds niet goed afgesteld stond! Ik mocht mee kijken en inderdaad in de plaats dat het licht mooi in het center scheen, brandde het iets naar beneden en naar links t.o.v het kruis. Dus ik terug naar de garage om mijn beklag te gaan doen. Daar mocht de wagen direct terug in de werkplaats binnen om nogmaals naar de koplampen te kijken en ze af te stellen. Daar bleek echter dat ze volgen hun afstel toestel de koplampen wel goed afgesteld stonden! Dus hebben ze dan maar de rechter koplamp een tikkeltje hoger afgesteld. Ben er dan enkele dagen nadien terug mee naar de autokeuring gegaan en was er direct goedgekeurd! Wel heeft mijn dealer ook de blauw glazige halogeentjes ( die een mooi wit licht geven) van mijn wagen vervangen door de originele klaar doorzichtige halogeentjes. Dus de opmerking op de keuringkaart: " gebreken nauwlettend in het oog te houden( zonder herkeuring ) " verdween van de keuringskaart
Geplaatst: 21.11.2010 - 15:18
door euerw
om dit onderdeel gaat het dus, links is duidelijk dat bevestiging er niet meer op zit:
niet zo scherp maar wel duidelijk, lijkt mij:
en met een beetje moeite weer er op, is goed te doen en hij doet het ook weer:
Dit is toch wit, toch?:
en voor de liefhebbers van "xenon doe het zelf", zo heb ik mijn set er onder gezet:

Geplaatst: 21.11.2010 - 15:23
door Ramon&Ramon
945i schreef:Auto kan niet afgekeurd worden op de (on)mogelijkheid van het afstellen van de koplamp. er zijn zat mogelijkheden die lamp goed te zetten.
Kleur van je stads kunnen wij niet beoordelen...
De stelinrichting van de koplampen moet wel degelijk in orde zijn voor de APK.
Zelfs als er een knopje in zit om ze electrisch,s te verstellen en er zitten handmatig stelbare lampen in,dan moet je het knopje binnen in de auto verwijderen.
Stadslichtlampjes moeten voor wit zijn en geen blauw licht uitstralen..
Geplaatst: 21.11.2010 - 15:31
door 945i
Jaja, dus als de lampen goed staan maar de knopjes om ze af te stellen op de lamp zelf werken niet, is dat afkeur volgens jou? (denk het niet namelijk.)
( dat van het draaiknopje binnen is duidelijk)
Geplaatst: 21.11.2010 - 15:36
door euerw
alleen met het aanzeten is het iets blauw maar met 3 sec is ie zoals je hem op de foto ziet
Geplaatst: 21.11.2010 - 15:37
door NOS
Onze auto met is al een paar keer door de APK gekomen met blauw stadslicht.
Geplaatst: 21.11.2010 - 15:49
door Ramon&Ramon
945i schreef:Jaja, dus als de lampen goed staan maar de knopjes om ze af te stellen op de lamp zelf werken niet, is dat afkeur volgens jou? (denk het niet namelijk.)
( dat van het draaiknopje binnen is duidelijk)
Volgens de nieuwe APK regels van dit jaar is dat inderdaad het geval!
Geplaatst: 21.11.2010 - 16:12
door 945i
Ik kan er niets van terugvinden in de APK eisen 2010...
Alleen dit, maar dat doet niet terzake in dit voorbeeld..
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring versie 2-2010
41
7. Indien de personenauto is uitgerust met een
inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig
aan de beladingstoestand kan worden aangepast
moet deze inrichting goed werken.
Visuele controle, waarbij de inrichting met de
hand wordt bediend.
Geplaatst: 21.11.2010 - 16:15
door Ramon&Ramon
Visuele controle, waarbij de inrichting met de
hand wordt bediend.
Dit artikel geeft dus aan dat de stelinrichting moet functioneren...
Geplaatst: 21.11.2010 - 16:18
door 945i
Ja, indien het voertuig is uitgerust met een eenvoudig systeem om de afstelling aan te passen aan de belading...
Dat zijn die afstelschroefjes op de koplamp zelf niet hoor...
Daar bedoelen ze mee het 0-1-2-3 knopje in de auto, die moet werken ja.
Geplaatst: 21.11.2010 - 20:44
door gsx750r
945i schreef:Ja, indien het voertuig is uitgerust met een eenvoudig systeem om de afstelling aan te passen aan de belading...
Dat zijn die afstelschroefjes op de koplamp zelf niet hoor...
Daar bedoelen ze mee het 0-1-2-3 knopje in de auto, die moet werken ja.
Juist, want dit zei de topicopener "....nogmaals bellen met de monteur
bleek het om de breedte instelling(?) te gaan die was dol deed niets."
Dit zegt de
Regeling Voertuigen (alleen relevante tekst)
ยง 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.2.51
Eisen
1. Personenauto's moeten zijn voorzien van:
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
Wijze van Keuren
Onderdelen a tot en met l: visuele controle.
Artikel 5.2.51a
Eisen
7. Indien de personenauto is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast moet deze inrichting goed werken.
Wijze van keuren
Visuele controle, waarbij de inrichting met de hand wordt bediend.
Opm: Indien het een auto betreft met (automatische) niveauregeling komt er zelfs nog meer bij kijken !
Conclusie:
Tijdens de keuring wordt dus niet aan de afstelschroeven van de koplamp gedraaid !
Rob
Geplaatst: 21.11.2010 - 21:02
door euerw
en wat betreft de mistlampen? die gebruik ik nooit en zitten dus nu ook geen lampen in(voor), is dit dan ook afkeur?
Geplaatst: 21.11.2010 - 21:07
door 945i
Nee.
En Rob, als gewoonlijk weer duidelijk.

Geplaatst: 21.11.2010 - 21:13
door euerw
945i schreef:Nee.
En Rob, als gewoonlijk weer duidelijk.

maar heb je foto nou gezien van de stads(led)lamp?
heb vandaag ook nog mijn vrouw en een kennis laten kijken en zeggen ook dat het wit is
Geplaatst: 21.11.2010 - 21:22
door 945i
Ik had het nog niet gezien maar nu wel...
Tja.. grensgevalletje.. Het is wel heel erg wit (en dan krijgt het een ietwat blauwe zweem..), kwestie van interpretatie van de keurmeester..
Geplaatst: 21.11.2010 - 21:53
door Iroll
Zoals ik het verhaal begrijp klopt de breedte afstelling van de lamp niet en kan de keurmeester de lamp niet goed afstellen omdat de breedte afstelknop dol is. Daarom dus afkeur. Als het lichtbeeld in orde is kijkt geen keurmeester naar de afstelknoppen op de armaturen zelf.
Geplaatst: 21.11.2010 - 22:31
door Gast
Een keurmeester keurt en stelt niet af. In de praktijk liggen deze 2 dicht bij elkaar.
Wat @Iroll ook al aan geeft, als je op een andere wijze dan met de afstelknop de koplamp
binnen de goedkeurwaarden kan krijgen is het goed.
Geplaatst: 21.11.2010 - 23:34
door Ramon&Ramon
Iroll schreef:Zoals ik het verhaal begrijp klopt de breedte afstelling van de lamp niet en kan de keurmeester de lamp niet goed afstellen omdat de breedte afstelknop dol is. Daarom dus afkeur. Als het lichtbeeld in orde is kijkt geen keurmeester naar de afstelknoppen op de armaturen zelf.
Het gaat er ook inderdaad om wat de apk monteur constateerd en niet wat de keurmeester wel of niet ziet..
Als de apk monteur ziet dat de stelinrichting van de koplampen of de bevestiging er van niet goed is,dan is het afkeur.
Maar ok,als je een auto door tien verschillende bedrijven laat keuren ,krijg je tien verschillende uitkomsten,dat is al zo lang als de APK bestaat...