Pagina 1 van 1
Betrouwbaarder: 2.0i of 1.7 carburateur
Geplaatst: 21.11.2010 - 19:18
door redrooster
Ik zit wat te dubben. Ik zou wel (weer) een 2.0 blok willen hebben.
Is dit type betrouwbaarder of niet?
Geplaatst: 21.11.2010 - 19:24
door 945i
Ik zou denken van wel. Neem aan dat je het 2.0 blok van Renault voor ogen hebt, in een 4 serie zit geen redblock hè..
Mits goed onderhouden gaan die 2 liters lang mee.
Geplaatst: 21.11.2010 - 20:04
door Iroll
Met het 2.0i blok zelf is helemaal niks mis, dat gaat erg lang mee. Het is een lekker gretig motortje, en als je er rustig mee rijdt is 1:13 te halen met een 5bak. Zorg wel dat je er een van '94 of jonger hebt, te herkennen aan de groene oliepeilstok. Modeljaar '93, met rode peilstok kan je beter laten staan. Die kunnen extreem olie gebruiken. De "groene" hebben daar geen last van, die zijn sterk verbetert door Volvo.
Geplaatst: 21.11.2010 - 20:20
door chrisje
Ik heb in het verleden een 1.8 gehad, nu weer een 2.0.
Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over
Geplaatst: 22.11.2010 - 09:54
door Shockwave
Modeljaar '93, met rode peilstok kan je beter laten staan. Die kunnen extreem olie gebruiken.
Die waren een beetje met de franse slag gemaakt?
Geplaatst: 29.12.2010 - 10:02
door telegraphroad
nee, de rode hebben een oliekoelsysteem, en bij slecht onderhoud/rijgedrag gaan deze olielekken en dat verbrandt in de cilinders.
eenmaal begonnen is het niet te repareren zonder blokrevisie
Geplaatst: 29.12.2010 - 10:06
door telegraphroad
De 2.0i is een fijne motor, verbruik ligt rond de 1 op 13.
lange afstanden kan dit wel verbeteren, 1200 km vanuit frankrijk gemiddeld 1 op 15.
Niet alles is super, zo hoor je de injectoren en kan er een tokkelend geluid hoorbaar zijn.
veel plezier met de tweeliter
Geplaatst: 29.12.2010 - 11:38
door Auk
telegraphroad schreef:nee, de rode hebben een oliekoelsysteem, en bij slecht onderhoud/rijgedrag gaan deze olielekken en dat verbrandt in de cilinders.
eenmaal begonnen is het niet te repareren zonder blokrevisie
Zuigerkoeling, oliesproeiers spuiter olie op de bodem van de zuiger. Door slecht inrijden en koud aftrappen krijgt de olie de kans om tussen de zuiger en cilinderwand de verbrandingsruimte te bereiken waardoor hij olie gaat zuipen.
Even controleren of het blok geen olie verbruikt, als dat niet het geval is kun je bij juiste omgang lang van zo'n rood peilstokblok genieten. Heb twee 480's van MY93 gereden die geen druppel olie verbruikte en toch al 200dkm op de teller hadden staan.
Geplaatst: 29.12.2010 - 16:37
door telegraphroad
@Auk: helemaal gelijk, helaas kom je er nog wel eens zo'n oliezuiper tegen...
Geplaatst: 26.02.2011 - 15:06
door smartjan
945i schreef:Ik zou denken van wel. Neem aan dat je het 2.0 blok van Renault voor ogen hebt, in een 4 serie zit geen redblock hè..
Mits goed onderhouden gaan die 2 liters lang mee.
Ik zie regelmatig de opmerking voorbij komen dat het zou gaan om een blok van Renault. Is mijn 2.0 blok in mijn 440 uit '96 dan geen originele Volvo-motor of zijn er voor '93 enkel Renault-blokken gebruikt? Dat zou gelijk verklaren waarom de jongere 400's motorisch beter zijn

Geplaatst: 26.02.2011 - 15:23
door Iroll
Alle blokken en versnellingsbakken in de 400 serie stammen af van Renault. Volvo heeft ze wel hier en daar (laten) aanpassen. De meeste motor en versnellingsbak onderdelen zijn ook bij de Renault dealer te krijgen, vaak goedkoper als van Volvo. Het 2.0i blok van '93 gebruikt verder alleen meer olie, verder is er helemaal niets mis mee. En dat oliezuipen was geen Renault foutje maar van Volvo zelf.
Geplaatst: 26.02.2011 - 15:35
door smartjan
Aha, bedankt voor de info!
Ik gebruik mijn auto dagelijks voor woon- / werkverkeer en dan rij ik gemiddeld 1:16 met wat file-rijden erbij (25 km v.v. met zo'n 5 a 6 km filerijden). Als ik er in de avonduren ook nog regelmatig korte stukken mee rijdt, gaat het verbruik omhoog naar 1:14,5.
Voor een 2.0 blok een net verbruik wat me erg meevalt!
Het fijne van de 2.0 vind ik dat het koppel zelfs onderin de toeren toch vrij groot is. Zeker bij filerijden ideaal!
Geplaatst: 26.02.2011 - 19:36
door Shockwave
Ik heb dezelfde ervaringen als jouw smartjan. Het 2.0 blok is een heel fijn blok waarmee je toch nog redelijk zuinig kunt rijden.
Geplaatst: 26.02.2011 - 20:12
door 945i
Met (Volvo) 2 liters met injectie, in verschillende 360's ben ik nooit zuiniger als 1:11 uitgekomen..
Moet wel zeggen dat ik stevig doorreed met die dingen dat gaat namelijk vrij makkelijk. :razz:
Geplaatst: 26.02.2011 - 20:40
door Shockwave
haha, ja, dan gaat het hard... Ik rij dan ook redelijk rustig. Als ik over de 3000 toeren kom is dat uniek te noemen

Geplaatst: 26.02.2011 - 21:54
door Iroll
Met mijn 480 2ltr zit ik meer richting 945i's 360 verbruik. Erg lastig om niet af en toe het pedaal intetrappen! In de toptoeren verliest het blok snel vermogen vind ik, tussen de 3 en 4.5 dtoeren draait het blokkie het sportiefst. En rond de 3500 toeren merk je goed dat het blok zijn top Nm's draait.
Geplaatst: 26.02.2011 - 22:15
door Shockwave
3e versnelling 3500 toeren, dan gatie bij mij het snelst.
Geplaatst: 02.03.2011 - 17:22
door smartjan
Shockwave schreef:haha, ja, dan gaat het hard... Ik rij dan ook redelijk rustig. Als ik over de 3000 toeren kom is dat uniek te noemen

Hier precies hetzelfde!
