Pagina 1 van 2

Toerentallen 2.4 D5

Geplaatst: 22.11.2010 - 08:43
door P.Mallegrom
Ik ben sinds afgelopen vrijdag de trotse en blije bezitter van een S60 2.4 D5 uit oktober 2003.
Nou heb ik hiervoor vaker in auto's van de VAG groep gereden. De diesels die hier in liggen (of je nou de 4 of 6 cilinders hebt) draaien zo'n 1700 toeren bij 80 km/uur in de vijfde versnelling en gaan bij zo'n 4500 toeren het rode gebied in.
Het valt mij op dat de Volvo diesel pas bij 6000 toeren het rode gebied in gaat, maar dat hij ook zo'n 2500 toeren draait bij 80 km/uur in de vijfde versnelling.
Waar zit hem dat verschil nou in? Is dat het verschil tussen common rail en pompverstuivers?

Edit: Dit is gewoon een stukje nieuwsgierigheid :)

Geplaatst: 22.11.2010 - 08:54
door Mrlten
Heb je het niet per ongeluk over de T5? Mijn D5 gaat bij 4500 toeren in het rood en bij 2500 toeren rij je ergens in de 120km/u.

Geplaatst: 22.11.2010 - 09:13
door P.Mallegrom
Nope, sorry. Het is echt een D5 diesel... (Ik heb er iig diesel in gegooid en hij loopt nog steeds :))

Geplaatst: 22.11.2010 - 09:14
door t5power
Mijn T5 doet ook ongeveer 2500 toeren bij 120km/u

Geplaatst: 22.11.2010 - 09:18
door JSS
Volgens mij klopt dat ook niet. Mijn D5 uit oktober 2003 doet ruim 2000 toeren bij 100 in z'n 5. (Da's mijn warmrijd-snelheid 's ochtends op de snelweg ;) )

Lijkt erop alsof je de klokjes van een benzine-auto hebt, maar dat zou wel vreemd zijn :shock:

Geplaatst: 22.11.2010 - 09:27
door rjb
Ik haak meteen even aan.

Wat zijn dan met deze verhoudingen de meest ideale schakelmomenten als je het verbruik, motorslijtage en interne vervuiling(egr enz) meetelt?

Ik schakel nu tussen 1500-2000 over naar de volgende versnelling.

Mijn verbruik ligt rond de 1 op 18. bepaald aan de hand van tankbonnen en km

Geplaatst: 22.11.2010 - 09:44
door JSS
Mja, daar zijn niet echt harde cijfers over te geven, maar je schakelt wel behoorlijk vroeg. Qua verbruik is dat niet zo'n probleem, slijtage zal ook wel meevallen, maar je motor vervuilt wel meer als je nooit lekker doortrekt. Opzich kan dit rijgedrag wel, maar dan is het wel een idee om geregeld even een opritje volgas in 2 en 3 door te trekken (en dan niet schrikken van de roetpluim :P )

Oh, en als je nou tot 2500 doortrekt, heb je wat meer plezier van je motor omdat je dan bij opschakelen meteen in het bereik van de turbo terugkomt.

Geplaatst: 22.11.2010 - 09:55
door P.Mallegrom
Als ik het zo lees, dan heb ik waarschijnlijk een toerenteller uit een benzineauto. Heeft iemand misschien foto's van de beide tellers?

Geplaatst: 22.11.2010 - 09:55
door Hans oet Twent
Herkenbaar. Ik heb dan een GT maar bij 120 km/h draait hoger in de toeren dan mijn ex-Passat.

Geplaatst: 22.11.2010 - 10:03
door JSS
Kan zo snel geen fóto's vinden van een diesel-tellerhuis, maar dit is benzine:

Afbeelding

Makkelijk testje (lijkt me): heb je een voorgloei-lampje?

Geplaatst: 22.11.2010 - 10:06
door P.Mallegrom
Ik heb inderdaad wel een voorgloeilampje...
Daarnaast lijkt dit tellerblok pas bij 6500 toeren in het rood te gaan.
Voor de rest ziet de toerenteller er wel exact hetzelfde uit qua schaalverdeling etc.
Vreemd.

Geplaatst: 22.11.2010 - 10:30
door P.Mallegrom
Ik heb net nog even contact gehad met de garage waar hij vandaan komt.
De auto kwam uit Italie en ze kregen de boardcomputer niet vertaald. De monteur heeft er dus klakkeloos een andere klokkenwinkel ingezet zonder te checken of het een benzine of diesel betrof.
Ik heb nu dus een benzine klokkenwinkel in mijn diesel zitten :?
Ach ja, kan er wel om lachen. Ze gaan het waarschijnlijk wel goed oplossen.

Geplaatst: 22.11.2010 - 10:35
door JSS
Hahah, okmooi. Wist je dat de auto uit Italië komt? Boordcomputer vertalen kan de dealer trouwens wel gewoon (hoewel niet goedkoop).

Geplaatst: 22.11.2010 - 10:38
door P.Mallegrom
Dat wist ik inderdaad.
Dat verklaarde namelijk ook dat de auto nog maar 128000 km had gereden.

Geplaatst: 22.11.2010 - 10:44
door P.Mallegrom
Kan de verkeerde klokkenwinkel overigens ook van invloed zijn op de verbruiksmeter in de boardcomputer?
Volgens dat ding reed ik vanochtend namelijk zo'n 1 op 23. Lijkt me erg zuinig voor zo'n auto.

Geplaatst: 22.11.2010 - 11:08
door aertssenhjc
man man man.....erg slordig hor!

Geplaatst: 22.11.2010 - 11:08
door JSS
Dan is het wel een prutser geweest, teller is nameijk ook gewoon aan te passen (alleen hogere standen).

Waar het verbruik precies berekend wordt, weet ik niet. Maar een verbruik van 1 op 23 (4,3L / 100km) is op de boordcomputer wel te halen hoor. Werkelijk verbruik ligt dan een flinke liter hoger.

Geplaatst: 22.11.2010 - 11:11
door P.Mallegrom
JSS schreef:... teller is nameijk ook gewoon aan te passen (alleen hogere standen).
Wat bedoel je hier precies mee?

Geplaatst: 22.11.2010 - 11:12
door JSS
Bij het overzetten van een ander tellerhuis, kunnen ze de kilometerstand aanpassen met de computer, voor zover ik weet. Maar om misbruik te voorkomen, alleen naar een hogere stand.

Geplaatst: 22.11.2010 - 11:14
door aertssenhjc
Is niet helemaal juist.

Je stand wordt op , dacht ik, 4 plaatsen opgeslagen in de auto...om misbruik te voorkomen, pakt ie altijd de hoogste stand op je DIM.