Beste mensen,
ik heb een Volvo Amazon uit 1967, en heb problemen met het koppelingspedaal. Er is geen beweging meer in te krijgen. Krijg het niet ingeduwd. Ik ben niet echt vertrouwd met de auto en ken niet zo veel ervan. Ik denk dat het ligt aan de veer en de kabel die aan de pedaal hangen. Maar kan iemand mij aub eens uitleggen hoe ik dat precies moet aanpakken om te maken. Is dat eenvoudig? Is er ergens een document waar ik kan zien hoe dat precies in elkaar zit?
Al merci voor de hulp.
Groeten,
Carl.
pedaal koppeling amazon blokkeert
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Voordat ik van wal steek van harte welkom ik zie dat je nieuw bent.
Wat belangrijk is dat je weet welk systeem je hebt, het kan het hydraulische systeem zijn of die met een kabel. Gezien het bouwjaar denk ik dat je het hydraulische systeem hebt maar ik sta er niet van te kijken dat dit is omgebouwd naar kabel.
Het lijkt erop dat de koppelings platen plakken, heeft de auto lang stilgestaan??. Wat je kan doen is zet hem in zijn 1e versnelling voet goed op de rem en desnoods even de handrem erbij en dan starten zonder de koppeling in te trappen (dat lukte je toch al niet). Als de platen plakken kun je ze op deze manier los krijgen. Je moet het wel durven want de auto wil natuurlijk van zijn plek met starten. Doe dit niet te lang en te vaak want dat is ook weer niet goed voor je startmotor.
suc6
Wat belangrijk is dat je weet welk systeem je hebt, het kan het hydraulische systeem zijn of die met een kabel. Gezien het bouwjaar denk ik dat je het hydraulische systeem hebt maar ik sta er niet van te kijken dat dit is omgebouwd naar kabel.
Het lijkt erop dat de koppelings platen plakken, heeft de auto lang stilgestaan??. Wat je kan doen is zet hem in zijn 1e versnelling voet goed op de rem en desnoods even de handrem erbij en dan starten zonder de koppeling in te trappen (dat lukte je toch al niet). Als de platen plakken kun je ze op deze manier los krijgen. Je moet het wel durven want de auto wil natuurlijk van zijn plek met starten. Doe dit niet te lang en te vaak want dat is ook weer niet goed voor je startmotor.
suc6
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Alvorens bovengenoemde actie te doen, zou ik even je kabel losmaken bij de hefboom zit aan het koppelingshuis. Als er dan geen beweging in de kabel is te krijgen, weet je dat het in de kabel zit. Dan heeft de actie van Rene dus niet zo veel effect.
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Klopt! Roestvorming is mogelijk. Soms gaat de kabel roesten of rafelen. Dan kan er een soort inwendige paraplu ontstaan in de kabel waardoor hij ontzettend zwaar gaat.
De tijd die je bezig bent met het loshalen van je koppelingskabel lijkt me niet het risico waard met datgene wat je kan slopen..
Ben benieuwd naar je bevindingen!
De tijd die je bezig bent met het loshalen van je koppelingskabel lijkt me niet het risico waard met datgene wat je kan slopen..
Ben benieuwd naar je bevindingen!
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21.11.2010 - 14:06
Bedankt voor jullie reacties.
De auto heeft inderdaad een tijd stilgestaan, meer dan twee jaar zelfs. Ik ga eerst eens kijken of ik die kabel kan vinden en dan kijken wat de staat ervan is en zien of er beweging in te krijgen is. Als ik de kabel niet vind, kan ik dan ergens in die handleiding van haynes zien waar die zit? Kan iemand mij eventueel naar de juiste pagina leiden, dat ik iets zekerder ben dat het juist is wat ik doe?
De auto heeft inderdaad een tijd stilgestaan, meer dan twee jaar zelfs. Ik ga eerst eens kijken of ik die kabel kan vinden en dan kijken wat de staat ervan is en zien of er beweging in te krijgen is. Als ik de kabel niet vind, kan ik dan ergens in die handleiding van haynes zien waar die zit? Kan iemand mij eventueel naar de juiste pagina leiden, dat ik iets zekerder ben dat het juist is wat ik doe?
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Als je de kabel niet kan vinden, Kijk in de motorruimte of je 2 potjes ziet zitten. 1 is van je remmen en daar vlakbij zit zo'n zelfde potje (bijna net zo groot dopje). Als je d'r dus 2 hebt dan is er 1 van de koppeling met andere woorden dan heb je een hydraulische koppelingCarlMemphis schreef:Bedankt voor jullie reacties.
De auto heeft inderdaad een tijd stilgestaan, meer dan twee jaar zelfs. Ik ga eerst eens kijken of ik die kabel kan vinden en dan kijken wat de staat ervan is en zien of er beweging in te krijgen is. Als ik de kabel niet vind, kan ik dan ergens in die handleiding van haynes zien waar die zit? Kan iemand mij eventueel naar de juiste pagina leiden, dat ik iets zekerder ben dat het juist is wat ik doe?
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21.11.2010 - 14:06
Bedankt admiral. Zo'n basic info heb ik echt nodig. Ik laat iets weten als ik eraan gewerkt heb.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
zie het plaatjeCarlMemphis schreef:Bedankt admiral. Zo'n basic info heb ik echt nodig. Ik laat iets weten als ik eraan gewerkt heb.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... Engine.jpg
Zilverkleurig potje is de het reservoir voor de hydraulische koppeling. Dit noemen we de hoofdkoppelings cillinder, de hulp kopp cillinder zit nabij het vliegwielhuis. Die geeft meestal prolblemen doordat ie lek is (inwenidige slijtage). Dit heeft overingens niets te maken met je probleem is alleen aanvullende info.