Pagina 1 van 1

Kitterige turboslang

Geplaatst: 22.11.2010 - 20:41
door M@rcel
Ik had, pas geleden, een "ecm 6806 - Turbo pressure too low" storingscode. Ik ben begonnen met het controleren van slangen van/naar de turbo, intercooler, gasklephuis, tcv, enz. Daarbij viel één ding op:

Op de aanvoerslang van de intercooler (dus van over-de-motor-buis naar intercooler) zit iets dat lijkt op kit. Ik kan het spul niet precies thuisbrengen, maar het is niet weg te poetsen.

Vragen:
- Komt het voor dat deze slang met enig goedje gerepareerd wordt?
- Als het geen reparatiespul is, wat kan het dan zijn?

De auto heeft zo'n 230.000km gelopen en aan de slangenklemmen te zien is de slang al een keer losgeweest/vervangen.

Geplaatst: 22.11.2010 - 20:44
door Msuidgeest
ehhh ... doe eens een foto?

Geplaatst: 22.11.2010 - 20:47
door M@rcel
Msuidgeest schreef:ehhh ... doe eens een foto?
LOL, ja dat had ik zelf kunnen bedenken. Maar dat gaat nu even niet lukken: mijn lieve vrouw is met de auto weg.

Geplaatst: 22.11.2010 - 21:44
door Frumpy
Dat kitachtige spul is het rubber van de slang zelf dat op een gegeven moment in staat van ontbinding raakt.
Ik heb deze slang en dat korte stukje van buis naar turbo pas geleden ook vervangen.

Je bedoelt deze toch?
Afbeelding

Geplaatst: 22.11.2010 - 22:07
door M@rcel
Frumpy schreef:Dat kitachtige spul is het rubber van de slang zelf dat op een gegeven moment in staat van ontbinding raakt.
Ik heb deze slang en dat korte stukje van buis naar turbo pas geleden ook vervangen.

Je bedoelt deze toch?
Afbeelding
JUIST! :) En zo ziet het er bij mij dus ook uit! Lekte het bij jou? Wat kosten die slangen?

Geplaatst: 22.11.2010 - 22:18
door Msuidgeest
M@rcel, ik heb zo wel een idee wat je bedoelt. Hoe kit eruit ziet weet ik wel maar dit ken ik niet.

Geplaatst: 23.11.2010 - 08:52
door Frumpy
Hoi Marcel,

Je kunt kiezen voor de originele slangen bij de dealer (ca. 60 Euro voor de twee) of voor de silicone slangen van IPD (75 Euro).

De IPD slangen zijn via European Tuning verkrijgbaar, er staat wel S60, maar voor de S80 zijn het dezelfde.
http://www.europeantuning.nl/shop/index ... t&Itemid=2

Omdat European Tuning ze toen niet meer op voorraad had, en ik ze toch wel acuut nodig had voor mijn reisje naar Duitsland, heb ik maar voor de dealer slangen gekozen. Die gaan uiteindelijk toch ook weer een tijd mee. En die van IPD schijnen niet altijd een goede pasvorm te hebben, m.a.w. er moet soms nog het nodige aan gerekt en geschaafd worden.

Voor wat betreft de "Low Turbo Pressure" melding zou je forumlid FrankS60 even kunnen contacteren. Volgens mij is hij goed op de hoogte van de Turbo materie.
Of bel de jongens van C&E Turbochargers, Amersfoort, tel 033-4655379. Turbo-experts bij uitstek.

Geplaatst: 23.11.2010 - 19:45
door M@rcel
Dan worden het dus IPD slangen. Mooie blauwe :)
Bedankt voor de tip :)

Ik heb met FrankS60 afgesproken dat ik eerst de voor de hand liggende zaken check/vervang en dat we daarna eventueel een drukmeting uitvoeren.
Wederom: Bedankt voor de tip :)

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:09
door M@rcel
Vandaag even gesleuteld. De kunstof buis zag er keurig uit. Beetje vettig, maar geen afzetingen te bespeuren. :)

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:21
door Frumpy
Dat ziet er in ieder geval weer "gezond" uit. :wink:

Nu nog het low pressure verhaal, of is dat niet meer voorgekomen?

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:24
door M@rcel
Ik wacht het even af en zal de auto dan weer eens uitlezen.

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:54
door elianmars
Bij mijn wagen zag de slang er ook zo uit. Tijdens een rollenbanksessie bij Fasttech scheurde de slang kapot.

Het zou kunnen zijn dat jouw slang iets gelekt heeft, waardoor je de foutmelding kreeg.

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:55
door FrankS60
Ziet er netjes uit! :wink: Wat stinken die slangen heh?!

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:58
door M@rcel
FrankS60 schreef:Ziet er netjes uit! :wink: Wat stinken die slangen heh?!
Vies chemisch luchtje, ja.