Pagina 1 van 1

Rammelde voortrein

Geplaatst: 23.11.2010 - 11:07
door S60 170pk Lpi
Bij mijn S60 van 2001 heb ik het laatste half jaar last van een rammelende voortrein. De rammel klinkt meer als het schudden van een doos met plastic flessen. (Het geluid van de flessen die tegen elkaar stoten).
In het begin was het hoofdzakelijk op een klinkerweg maar is nu ook al op asfalt waarneembaar wanneer het wat hobbelig is of bij rijden over putdeksel etc. Het is dus langzaamaan erger geworden en begint steeds mij steeds meer te storen :-(.

Bij de APK, afgelopen zomer) heeft de monteur nergens in de voortrein speling kunnen ontdekken. De garage heeft dus geen idee waar het aan ligt. Gelukkig is het geluid iets erger geworden dus zal het makkelijker zijn het euvel op te sporen?

Heeft iemand van jullie het idee wat het gerammel veroorzaakt :?:

Geplaatst: 23.11.2010 - 11:18
door 945i
Kan zijn , stabilisator, fussee, stuurkogels, draagarmrubbers..
Een monteur moet het wel kunnen lokaliseren..

Geplaatst: 23.11.2010 - 11:46
door Battlecruiser
Of een losse veerschotel.

Geplaatst: 23.11.2010 - 11:46
door FrankS60
En als eerste gok zou ik de verbindingsstangetjes van de stabistang proberen. Die staat er om bekend een irritant gerammel te veroorzaken. Het zijn de rechtopstaande stangetjes met 2 kogelgewrichten die achter de voorwielen zitten. Zijn zo'n 35cm lang gok ik.

Vervangen is goed zelf te doen als je een krik + assteuntje (danwel dik blok hout) hebt, je hebt een setje torx of inbussen nodig en een paar ringsleutels om de moeren lost en vast te krijgen. Boven en onder zijn 2 verschillende maten moer, en aangezien ze zelfborgend zijn moet je ze goed in de WD-40 zetten voor je begint. Anders draai je het plastic van de zelfborging helemaal tussen de schroefdraad en krijg je hem nooit los. Ga trouwens niet onder een auto liggen die niet goed gestut is, alleen een krik zou ik nooit vertrouwen.

De torx/inbus gaat in het midden van de bout en met de sleutel kun je de moer dan losdraaien. Je hebt die contrakracht meestal wel echt nodig, het zit vaak behoorlijk vast. Met monteren nog beter op letten dat hij niet meedraait, anders kun je het rubberen hoesje dat het kogelgewricht beschermd beschadigen.

Geplaatst: 23.11.2010 - 11:50
door 945i
Mooie uitleg Frank, ik ga er meestal van uit dat als iemand die vraag heeft, ze technisch niet zo onderlegt zijn om iets dergelijks zelf te doen.

Geplaatst: 23.11.2010 - 11:59
door FrankS60
Nou ik moet je eerlijk bekennen dat ik die vraag zelf ook al eens gesteld heb :oops:

Heeft dan meer te maken met onwetendheid over de modelspecifieke kwalen dan dat ik niet kan sleutelen. En je kunt vaak net dat steuntje in de rug nodig hebben om er toch zelf aan te beginnen als je weet dat het niet zo veel voorstelt. Anyway, eenieder die het leest weet nu hoe het moet en de TS kan er eventueel zijn voordeel mee doen :wink:

Geplaatst: 23.11.2010 - 12:00
door 945i
Das waar! ;)

Geplaatst: 24.11.2010 - 21:18
door S60 170pk Lpi
Bedankt voor jullie input mannen!

Ik zal de mogelijkheden voorleggen. Ik zou het zelf kunnen doen maar de auto moet toch naar mijn garagist voor nieuwe voorbandjes dus kunnen ze er meteen even naar kijken. Bovendien vind ik het niet zo gepast om op de straat te gaan zitten sleutelen.

Als het euvel gevonden/opgelost is dan laat ik het zeker nog even weten.

Geplaatst: 26.11.2010 - 22:29
door iksee90
Gevulcaniseerde stalen bus in de bovenste veerschotelrubber zit los.

Geplaatst: 18.01.2011 - 20:30
door Martin HSI
Ik heb de eerste jaren ook gerammel gehad in het vooronder met name tijdens het rijden over een klinker weg. Tijdens de 6mnd bovag garantie terug geweest naar de garage en daar hadden ze een lager vervangen boven de veerpoot. Gerammel even weg later terug....kortom zeker een 1,5 jaar mee bezig geweest, veerpoten uit elkaar geweest, andere kant nieuw lager. Rubbers draagarmen, stabilisator stangen na laten kijken en meer. Totdat ik bij de dealer de schokbrekers heb laten vervangen (680€), toen was het weg. Nu inmiddels weer terug na iets meer als een jaar en aan de andere kant. Terug naar de Volvo dealer kon niet volgens hun. We kunnen ze er wel weer afhalen maar als we niets kunnen vinden betaal je 250€. Had ik weinig trek in, blijkbaar een kwaal, maar niet gevaarlijk heb ik me laten vertellen.
Rij nu weer een jaar verder met gerammel :-x

Groet,

Martin

Geplaatst: 23.01.2011 - 23:30
door 9000
iksee90 schreef:Gevulcaniseerde stalen bus in de bovenste veerschotelrubber zit los.
Gevulcaniseerd rubber ken ik, maar staal? :shock:

Geplaatst: 23.01.2011 - 23:46
door Ramon&Ramon
9000 schreef:
iksee90 schreef:Gevulcaniseerde stalen bus in de bovenste veerschotelrubber zit los.
Gevulcaniseerd rubber ken ik, maar staal? :shock:

die stalen bussen zijn gevulcaniseerd in het rubber,dat systeem is al meer dan 100 jaar oud!