Pagina 1 van 2
Koude start D5
Geplaatst: 23.11.2010 - 19:25
door The Rubberburner
Sinds kort ben ik in het bezit van een S60 D5 185 pk uit 2006. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een auto! Nu valt me op dat bij temperaturen onder de ongeveer 6 graden de motor na de start wat moeizaam en ruw loopt. Na een minuutje is dat weg en loopt ie weer mooi. Typerend voor de D5 of mogelijk toch een storing? Tevens vraag ik me af of het normaal is dat je de kleppen hoort tikken bij stationairloop. (alleen te horen als je buiten de auto staat / met de ramen open)
Geplaatst: 23.11.2010 - 20:00
door edraket
Het starten duidt op de gloeispiralen. Ik zou deze even nameten of eruit schroeven en met een voeding testen. Je kunt ze op 4,4 volt testen of max 3 seconden op 12 volt. Ze worden dan mooi oranje als het goed is. Je kunt ook in ingebouwde toestand de weerstand meten. Als deze hoger is als 1 ohm (meestal meet je dan oneindig weerstand) is deze stuk.
Het tikken van de kleppen is niet normaal. Ik zou even kijken of de juiste olie er wel in zit en of er niet teveel brabdstof in de olie zit. Er is een bekend probleem met dieselolie bijmenging in het carter waardoor de smerende eigenschappen natuurlijk niet al te best meer zijn. Even olie peilen. Als het peil hoger dan max staat zit er zeker diesel in de olie.
Geplaatst: 23.11.2010 - 23:12
door Ramon&Ramon
Om de gloeibougies te controleren hoef je dus niets te demonteren,die kun je controleren met Vida bij de dealer.
Hij start goed begrijp ik uit het verhaal?
De herrie die hij daarna kort even maakt is normaal,het zijn zeer hoog gecomprimeerde motoren en dat is wat je hoort..
Geplaatst: 24.11.2010 - 07:44
door The Rubberburner
De startmotor draait een keer of 2 a drie rond voordat de motor aanslaat. Het aanslaan gaat dan zonder enige twijfel. Wat me wel opvalt is dat als ik een tweede keer voorgloei het voorgloeilampje dan langer brandt dan bij de eerste keer. Uit de reactie van Edraket begrijp ik dat het verstandig is de olie eens te laten verversen. Het peil staat op maximaal maar de olie lijkt erg dun en is gitzwart van kleur.
Geplaatst: 24.11.2010 - 07:56
door JSS
2 of 3 rondjes is niet gek voor een D5, het is geen VAG-motor die na een microseconde aanslaat

De vraag is: start-ie beter als je twee keer voorgloeit? Dat zou kunnen duiden op een probleem met de gloeibougies.
Olie vervangen hangt af van wanneer 'ie voor het laatst z'n beurt heeft gehad. Indien onduidelijk kan het geen kwaad een beurtje te doen natuurlijk.
Geplaatst: 25.11.2010 - 13:44
door Volvopeter
Ik heb ook een D5 van 2006 en heb hetzelfde moet twee tot 3x rond voor hij start en de eerste minuten heb ik een wap wap wap bijgeluid bij het rijden.
Mijn vorige D5 2003 startte veel beter en maakte minder lawaai dan deze motor.
Ben met probleem bij Broekhuis geweest maar deze kwalificeerden dit als normaal voor een E4 motor dus vertrouw ik daar maar op.
Geplaatst: 25.11.2010 - 13:51
door Peter-V50
Wat me wel opvalt is dat als ik een tweede keer voorgloei het voorgloeilampje dan langer brandt dan bij de eerste keer.
Als ik me niet vergis is dit speciaal zo bedacht voor starten bij koud weer.
Geplaatst: 25.11.2010 - 20:06
door Fabian
Ik vind de D5 bij lage temperatuur ook wat minder aangenaam starten en erg ruw klinken. De eerste km binnen de bebouwde kom, 50 op de CC, voel ik 'm schokkend inhouden.
Geplaatst: 25.11.2010 - 20:13
door wtr_s60
Alles wat ik hier lees -> herkenbaar

Geplaatst: 25.11.2010 - 22:30
door edraket
wtr_s60 schreef:Alles wat ik hier lees -> herkenbaar

Voor of na de operatie?
Geplaatst: 25.11.2010 - 22:31
door wtr_s60
edraket schreef:wtr_s60 schreef:Alles wat ik hier lees -> herkenbaar

Voor of na de operatie?
Er voor en er na, dat is gewoon altijd zo geweest voor zo ver ik me kan herinneren..
Geplaatst: 29.11.2010 - 09:12
door Mrlten
En hoort hier een soort TOK-TOK-TOK geluid ook bij? Dit hoorde ik vanochtend duidelijk aanwezig toen ik stond te krabben. Het geluid kwam pas na een paar minuten en het klinkt alsof een riem aan het slaan is.
Geplaatst: 29.11.2010 - 09:45
door The Rubberburner
Ik vermoed dat het in mijn geval toch met een of andere sensor te maken heeft. Normaal gesproken brand het voorgloeilampje de eerste keer maar heel even, waarop de start en het lopen in het begin erg moeizaam gaan. Nu heb ik tot twee keer toe gehad dat het voorgloeilampje de eerste keer wel langer brand, wat resulteert in een probleemloze koude start.
Als ik bij het kort branden een tweede keer voorgloei maakt dat geen verschil, evengoed een slechte start... Schiet mij maar lek!
Geplaatst: 29.11.2010 - 09:46
door The Rubberburner
Tok-tok-tok geluiden heb ik niet, alleen een riem/rol die wat geluid maakt, dit verdwijnt bij warme motor.
Geplaatst: 29.11.2010 - 09:55
door mehrzahl
wtr_s60 schreef:edraket schreef:wtr_s60 schreef:Alles wat ik hier lees -> herkenbaar

Voor of na de operatie?
Er voor en er na, dat is gewoon altijd zo geweest voor zo ver ik me kan herinneren..
Vreemd toch, het grootste verschil met de oude D5 is de DPF...misschien dat de low-saps olie toch meer slijtage veroorzaakt in de kop? Wouter, jij kunt nu toch gewone olie (i.p.v. low saps) gebruiken?
Geplaatst: 29.11.2010 - 13:15
door Ramon&Ramon
Misschien een of meerdere gloeibougies stuk?
Geplaatst: 29.11.2010 - 13:22
door Mrlten
The Rubberburner schreef:Tok-tok-tok geluiden heb ik niet, alleen een riem/rol die wat geluid maakt, dit verdwijnt bij warme motor.
Ik zal morgen eens kijken of ik de riem kan zien trillen. En de dealer rade mij aan om te horen of het geluid weg is na het indrukken van de koppeling (hopelijk daar niks mee aan de hand!)
Geplaatst: 24.12.2010 - 01:40
door Audace
Alles is inderdaad heel herkenbaar. Beetje bokken, zeker bij de temperaturen die we momenteel ervaren. Net of de diesel als dikke stroop naar de motor loopt. Hij start een stuk slechter (moet soms even doorstarten..)
Verder merk je duidelijk dat hij na een kilometer of vijf in de bebouwde kom, op temperatuur komt en dan gaat ie gewoon weer als de brandweer... Blij dat de stoelverwarming het dan altijd al prima doet...
Ik laat hem altijd even rustig op temperatuur komen. Als ik de hele nacht in de kou zou hebben gestaan, wil ik ook niet direct hardlopen...
Maar ja... het is wel een Volvo... als er iets bij -30 zou moeten lopen als een zonnetje...

Geplaatst: 24.12.2010 - 08:05
door EVV
Audace schreef:Maar ja... het is wel een Volvo... als er iets bij -30 zou moeten lopen als een zonnetje...

Tja, het is niet voor niets hun eerste diesel, met benzine motoren is er niets aan de hand bij deze temperaturen

Geplaatst: 24.12.2010 - 08:20
door abbabak1
Voor een deel lijkt er niets vreemds aan de hand...
Een riem mag natuurlijk niet aanlopen maar als ie zeer koud is kan die zijn bochtjes even vasthouden als er iets speling op zit. Duurt even voor dit eruit trekt.
Ook het blok, zelfs met goed en werkend voorgloeien. De olie is -relatief- dik, alle metaal is gekrompen en als je dan start wordt eerst alleen de verbrandingsruimte warm...
Tenslotte was er vroeger ook zoiets als het vlokken van diesel, weet alleen niet hoe dat zit...
Tenslotte staat er bij service ook iets als condenswater uit het brandstoffilter verwijderen. Kan ook zijn dat dat niet gedaan wordt als dat in ons klimaat meestal overbodig is...