Pagina 1 van 1
Controleren slangen en aansluitingen
Geplaatst: 24.11.2010 - 08:45
door dweerwag
Sinds enige tijd heb ik bij mijn s80 d5 uit 2005 de melding Emissies hoog service vereist.
Na meerdere malen uitlezen, kwam 1 storing tevoorschijn, de EGR klep.
Deze is ook vervangen, toen ging het een weekje goed, maar nu wederom de melding terug.
Alleen gaf hij nu geen storing aan.
Na rondkijken hier op het forum het brandstoffilter laten vervangen, ging weer een weekje goed.
Ik heb een idee dat er een slang of aansluiting niet goed vastzit, hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken, welke slangen en aansluitingen ik zou kunnen controleren.
Alvast bedankt
Geplaatst: 24.11.2010 - 11:40
door dweerwag
Heb nog even verder rondgekeken, weet iemand of er een wervelklep op zit en zo ja, waar ik deze ongeveer kan vinden.
Geplaatst: 24.11.2010 - 11:41
door edraket
Je zou het inlaattraject incl oliekoeler het beste eerst kunnen controleren. Als hierin een lek is krijg je ook deze meldingen. De intercoolers zijn niet van al te beste kwaliteit de kans dat deze lekt is vrij groot. Daarnaast even alle luchtslangen nalopen op scheuren.
Heb je al het nieuwe blok met af fabriek roetfilter en 6 bak?
Geplaatst: 24.11.2010 - 11:54
door dweerwag
Het is nog het oude blok. roetfilter is achteraf geplaatst en het is een automaat.
Hoe kan je het beste controleren of de intercooler nog goed is.
Geplaatst: 24.11.2010 - 12:05
door edraket
Het beste kun je deze laten testen bij de dealer. Ze zetten er dan druk op en kijken hoeveel het verlies is. Maar je kunt ook zelf even kijken. Het beste kun je daarvoor de kunststof afdekplaat onder de vorobumper demonteren (2 boutjes), waarna je de intercooler goed kunt zien zitten. Het is de achterste en als deze lekt zie je een oliespoor lopen langs de rand van de koeler.
Geplaatst: 24.11.2010 - 13:27
door dweerwag
Dank je, gaat dat eerst even zelf kijken, en als ik er geen wijs uit wordt rij ik even langs de dealer.
Weet jij toevallig ook of er een wervelklep op dit type zit en waar ik het ongeveer zou kunnen vinden
Geplaatst: 24.11.2010 - 13:53
door edraket
Jij hebt nog geen wervelklep. Dat is alleen bij de types met af fabriek roetfilter. Succes in elk geval met zoeken!
Geplaatst: 25.11.2010 - 13:04
door dweerwag
@edraket : Het zoeken naar lekken in de slangen kun je dan beter de motor op bedrijfstemperatuur hebben of kan het ook met een koude motor.
Denkende aan dat de slangen dan veerkrachtiger zijn.
Geplaatst: 25.11.2010 - 22:40
door edraket
Maakt niets uit, kan zowel met warme als koude motor. Alhoewel, met warme motor is met dit weer misschien beter

Geplaatst: 25.11.2010 - 22:44
door dweerwag
Voor de handen is het zeker lekkerder.

Breng ik hem maar eerst op bedrijfstemperatuur.
Ga van het weekend even kijken, laat ik nog even weten of ik iets gevonden heb.
Geplaatst: 29.11.2010 - 12:10
door dweerwag
ff een update.
Zelf niets kunnen vinden, dus maar naar de garage geweest.
Deze hebben de boel afgeperst en geen lekkages, scheelt weer iets.
De lijst met mogelijke mankementen wordt op deze manier alleen maar kleiner.

Geplaatst: 29.11.2010 - 18:56
door edraket
En hoe nu verder? Gaan ze nog verder zoeken?
Geplaatst: 29.11.2010 - 20:52
door dweerwag
Ze gaan verder zoeken, maar wat ik al zei wordt de lijst met mankementen korter.
Hoop dat ze dan toch snel de oorzaak vinden.
Als ik iets meer weet, laat ik het weten.
Geplaatst: 23.01.2011 - 19:35
door jorrits60
Hebben ze bij het vervangen van de EGR klep ook de EGR sensor meegenomen? Die houdt er vaak mee op zodra de EGR klep sterk vervuild raakt. Ik heb zelf in maart de EGR klep van mijn s60 2.4d laten vervangen, maar de melding emissies hoog service vereist verdween pas nadat ook de EGR sensor was vervangen.
Geplaatst: 28.01.2011 - 13:31
door dweerwag
@jorrits60 probleem is opgelost. bleek een transistor in de ECU te zijn.