Pagina 1 van 2

Benzine motor 140PK versie 2006 nog hetzelfde?

Geplaatst: 24.11.2010 - 13:09
door dieselpower
Ik heb een paar jaar geleden een S70 gehad, een van de allerlaatste. Die was uit mei 2000 en die had een 140PK benzine motor (2.4) gekoppeld aan een handbak.
Nu ben ik in een heel ver gevorderd stadium met de onderhandelingen over een V70 uit juli 2006, ook met een 140PK benzine (ook weer een 2.4) gekoppeld aan een handbak. Is dit nog steeds de zelfde motor of zijn er in die 6 tussenliggende jaren nog modificaties aan geweest? Voor de 2000 versie gaf men toen aan dat je minimaal ron 95 moest tanken, voorkeur had zelfs ron 97/98. Is dat met de 2006 versie nog steeds zo? Wat tanken rijders hier op het forum, met de 140PK versies, eigenlijk en waarom? Dat er verschil zit in prijs is duidelijk, maar is het aan prestaties en motorloop te merken of merk je dat alleen met de motoren met hogere vermogens (170PK of de T5's)?

Zijn hier ook mensen die met een 140PK benzine een caravan trekken en hoe bevalt dat? Moet het geheel dan flink aan de bak of heb je toch koppel genoeg? Ik ga dus hoogstwaarschijnlijk van een S60 D5 163 PK omsteken naar een V70 2.4 140 PK dus ik zal wel verschil merken maar is het nog goed te doen?

Geplaatst: 24.11.2010 - 13:37
door bart simpson
motoren zijn idd nog dezelfde (motorcode 65 in de variantcode)

Geplaatst: 24.11.2010 - 13:45
door EJV50
Grappig, ik heb recent de omschakeling in de omgekeerde richting gedaan. Van een V50 (2005) met 2.4 140 pk benzine naar een S60 (2007) 2.4D 163 pk.

Het verschil is toch wel indrukwekkend. De 2.4 benzine is een erg fijne motor, vooral omdat je er zo lekker mee kunt accelereren. Maar dat doet de diesel toch nog een stukje beter. Dus het verschil ga je zeker merken.
Al die tijd met de V50 gewoon Ron 95 getankt, probleemloos.

Geplaatst: 24.11.2010 - 18:46
door dieselpower
EJV50 schreef:Grappig, ik heb recent de omschakeling in de omgekeerde richting gedaan. Van een V50 (2005) met 2.4 140 pk benzine naar een S60 (2007) 2.4D 163 pk.

Het verschil is toch wel indrukwekkend.
Ja, verschil zal er zeker zijn, al is het alleen al het lage toerental waarbij het vermogen vrijkomt bij een diesel.

De reden(en) van omsteek is de kilometers die ik nu maak. Mijn vrouw is gaan leasen en we pakken de bijtelling. Mijn diesel rijdt nu ong 17000 per jaar, das niet zoveel. Er staat nu 252000 op de teller. Daarbij heb ik het model van een V70 altijd super gevonden.
Keuze is nu gevallen op een V70, 2006, eerste eigenaar en delaer onderhouden, slechts 51000 op de teller.
Na een beetje huiswerk heb ik uitgerekend dat mijn woon-werk verkeer per week "slechts" 8 euro duurder wordt op benzine (duurdere brandstof, hoger verbruik maar lagere belasting) maar dan rijdt ik wel weer een knappe (zowat) nieuwe auto met een jaar volledige fabrieksgarantie.

Ik twijfelde alleen over het vermogen, een 140PK of een 170PK. Mijn S70 had er toendestijds slechts 140 maar met de 1500kg knaus had ie niet zoveel problemen. Ik wist niet of de blokken van 2000 nog hetzelfde waren als die van nu, maar die vraag is al beantwoord. Geld nog steeds de voorkeur voor ron 97/98 volgens het instructieboekje?

Ik heb eens met mn S70 in een klein frans plaatsje ron 91 getankt en das geen aanrader. Geen schade aan blok of zo maar de motor liep niet lekker op die tankinhoud (het alternatief was duwen geblazen). Ik heb me verder toen gewoon netjes aan het "super"tanken gehouden, maar dat is nu niet meer te krijgen.

Geplaatst: 24.11.2010 - 19:10
door EJV50
Ik heb het instruktieboekje natuurlijk niet meer. ::wink: Daar is inmiddels iemand anders weer blij mee.

Maar ik kan me niks herinneren over een voorkeur voor Ron 97/98

Geplaatst: 24.11.2010 - 19:49
door Volvolof
Doet 't prima op 95
Het lijkt erop alsof ie met 98 of Vpower net iets makkelijker oppakt onder de 1500 toeren. Maar dat kan net zo goed verbeelding zijn. In ieder geval nauwelijks merkbaar verschil.
Zou gewoon 95 tanken. Doet 't ook op 91, maar dan lever je wel prestaties in.

Motor is zo goed als ongewijzgd sinds 1999, maar specificaties zijn wel aangepast:
was 140pk bij 5700 toeren en 220nm bij 3750
in 2006 was dat 140pk bij 4500 toeren en 220nm bij 3300 toeren

Geplaatst: 24.11.2010 - 20:46
door dieselpower
Kijk kijk, de waardes zijn nog hetzelfde alleen bij lagere toerentallen. Zal dus in de praktijk wat soepeler rijden. Betekend dus ook (denk ik) dat er inderdaad aan het blok niets veranderd is en het dus met de software en/of timing gedaan is.
Dat ie het goed doet op normaal 95 is prettig om te horen, heb ik destijds te duur getankt.
Als alles naar wens gaat en de dealer tijd heeft mogen ze hem binnenkort gaan afleveren, ik ga morgen daarvoor een datum afspreken. Dan is het exit 2002 S60 D5 en enter 2006 V70 :)

Plaatjes gaan volgen zo gauw ie op de oprit staat.

Geplaatst: 25.11.2010 - 13:54
door Vliegende Baksteen
De 140pk benzine kun je zonder problemen laten chippen naar 170pk. Het blok is voor zover ik weet hetzelfde als het origineel uit de 850 (1992) en dat had 170pk. Het enige verschil zou dan in de software zitten.

Kijk bijvoorbeeld hier.

Geplaatst: 25.11.2010 - 14:24
door V480-S60
@Vliegende Baksteen.
Fout, fout, fout.
De 144 pk (2.5) uit de 850 van 1992 is een volledig ander blok dan het 140 en 170 pk (2.4) blok uit 2000.

Geplaatst: 25.11.2010 - 14:28
door Summum
Voor het trekken van een caravan heb je meer aan een hoger koppel dan aan meer pk's. Volgens mij is het verschil in koppel tussen de 140 en 170 pk versies verwaarloosbaar klein (220 Nm bij 3300 rpm versus 225 Nm bij 4500 rpm), dus als die 140 pk versie verder volledig naar je zin is zou ik hem er niet om laten staan.

Geplaatst: 25.11.2010 - 14:31
door EVV
Er is wel een behoorlijke modernisering doorgevoerd, o.a. vaste ipv hydro stoters, variabele kleptiming, lichtere krukas + zuigers, electronische gasklep etc. Ik denk niet dat je veel onderdelen kunt uitwisselen tussen een 850 blok en huidige generatie.

Geplaatst: 25.11.2010 - 14:45
door Vliegende Baksteen
Ok, I stand corrected.
Weer wat geleerd. 8)

Geldt dit overigens wel voor de 140pk en 170pk varianten in de V70N?

Geplaatst: 25.11.2010 - 14:47
door V480-S60
Yep

Geplaatst: 25.11.2010 - 14:49
door Ramon&Ramon
EVV schreef:Er is wel een behoorlijke modernisering doorgevoerd, o.a. vaste ipv hydro stoters, variabele kleptiming, lichtere krukas + zuigers, electronische gasklep etc. Ik denk niet dat je veel onderdelen kunt uitwisselen tussen een 850 blok en huidige generatie.
daar kun je niets meer mee uitwisselen,is compleet anders van opbouw...

Geplaatst: 25.11.2010 - 17:27
door dieselpower
Summum schreef:Voor het trekken van een caravan heb je meer aan een hoger koppel dan aan meer pk's. Volgens mij is het verschil in koppel tussen de 140 en 170 pk versies verwaarloosbaar klein (220 Nm bij 3300 rpm versus 225 Nm bij 4500 rpm), dus als die 140 pk versie verder volledig naar je zin is zou ik hem er niet om laten staan.
Nou, de kogel is door de kerk. Volgende week 3 december staat ie op mn oprit. Is dat een mooi sinterklaaskado of wat :D

Net wat je zegt, de auto is verder naar mn zin. De vorige (eerste) eigenaar is er zuinig op geweest. Was een priveauto. Geen krasje, parkeerschade, zelfs geen steenslag. Het is een edition 2, een hele mooie en best compleet. Ik weet zeker dat ik er met plezier in ga rijden. Nu nog een weekje wachten.

Geplaatst: 25.11.2010 - 17:32
door Summum
Gefeliciteerd!

De foto's wachten we in spanning af.

Geplaatst: 25.11.2010 - 18:53
door Bart
Gefeliciteerd dan maar!

Geplaatst: 25.11.2010 - 20:58
door dieselpower
Op de site van mn dealer is de auto inmiddels van de voorraadlijst, dus een sneek-preview zit er niet meer in. Natuurlijk zal ik een paar plaatjes schieten en die posten.

Alvast wat data:
Kleur exterieur 426 silver metalic
Kleur interieur A970 Leder off black
Km 51947
Deel 1 01-09-2006
Spaceball pook
Wielen Echo 16"
Volvo audio (weet niet welke)
Park assist achter
Alu inleg in interieur

Geplaatst: 25.11.2010 - 21:00
door bart simpson

Geplaatst: 26.11.2010 - 11:05
door bartv70
EVV schreef:Er is wel een behoorlijke modernisering doorgevoerd.
Nu de verbeteringen nog :?