Pagina 1 van 1
Probleempjes S60R
Geplaatst: 25.11.2010 - 11:52
door Volvo4ever
Hoi allen,
Mijn 2003 S60R (93dkm) heeft een paar kleine kuren:
- De achteruit is zeer moeilijk in te schakelen (ik moet eerst de 4 0f 6 selecteren voordat hij in de achteruit wil).
- Tijdens het rijden "hikt" de motor af en toe. Dat gebeurt zowel bij lage als hoge snelheid en bij koude en warme motor (ik tank V-Power).
Heeft iemand enig idee wat de oorzaken van deze problemen kunnen zijn?
Alvast bedankt.
Geplaatst: 25.11.2010 - 12:07
door steven460
Hikken kan door bijna gare bobine(s), of smerige/defecte TCV klep komen.
Ik heb al een nieuwe bobine besteld, hij hikt ook (weer) sinds deze week. TCV kun je doorspoelen met (Isopropanol) alcohol.
//Steven
Geplaatst: 25.11.2010 - 13:00
door derre
Waar zit die TCV klep ?
Geplaatst: 25.11.2010 - 19:26
door steven460
Hij zit of tegen je luchtfilterhuis of ergens dicht bij het vliegwiel.
Heel herkenbaar door 3 luchtslangetjes (vacuumslangen) en 1 twee-polig stekkertje.
Slangen hebben een kleur codering, verwissel deze niet bij hermontage. Foto oid is verstandig

Geplaatst: 25.11.2010 - 22:33
door edraket
Je kunt de bakolie een keer vervangen. Wil soms wel eens helpen. De 6 bak schakelt vaak erg fijn met korte slagen, maar af en toe wil hij even niet. Heel herkenbaar.
Geplaatst: 26.11.2010 - 12:51
door jpwg001
steven460 schreef:Hij zit of tegen je luchtfilterhuis of ergens dicht bij het vliegwiel.
Heel herkenbaar door 3 luchtslangetjes (vacuumslangen) en 1 twee-polig stekkertje.
Slangen hebben een kleur codering, verwissel deze niet bij hermontage. Foto oid is verstandig

Haal je die hele TCV er dan even uit? En hoe reinig je die dan? Hebbie een foto?
Geplaatst: 26.11.2010 - 13:13
door Oceanracer
- Wagen in z'n achteruit op de oprit parkeren na thuiskomst.
- Airco handmatig uitschakelen en testen of ie dan nog steeds hikt.
Geplaatst: 26.11.2010 - 21:57
door motorfret
hikken bij de S60R kan diverse oorzaken hebben.
de meest voorkomende zijn:
- defecte/vervuilde luchtmassa meter
- oude/slechte bougie's
- bobine(-s)
- brandstofdruk sensor
- TCV
- gescheurde/lekkende slangen van de intercooler en turbo
en bij modellen van 2004 of ouder: defecte aansluiting van de aluminium pijp (die over het blok loopt) op de turbo.
Deze o-ring met de V band klem heeft veel te verduren en is vanaf 2005 vervangen door een aansluiting met slang.
Geplaatst: 29.11.2010 - 17:08
door Volvo4ever
@ allen
Bedankt voor jullie tips. Ik zal er eens naar gaan kijken wat ik kan vinden.
Geplaatst: 30.11.2010 - 22:02
door steven460
TCV schoonmaken werkt alleen als de TCV vies is ipv 'stuk'
Een maand of 7-9 heb ik de tcv met ipa doorgespoeld.. Foto's heb ik er niet van, wel heb ik met een 12 volt voeding en een functiegenerator en met een mosfet de TCV laten ratelen totdat er geen rommel uit kwam. Dat schoonmaken maakte toen een wereld van verschil.
Echter lijkt dat het probleem zich met de TCV opnieuw aangeboden heeft. Opnieuw schoon maken kwam er niet veel vuil uit. Een theorie: de magneet in de TCV lijkt niet voldoende krachtig genoeg meer. schoon maken lijkt geen verschil te maken.
IPD TCV besteld bij European Tuning, ik houdt jullie op de hoogte!
//steven
Geplaatst: 30.11.2010 - 22:07
door FrankS60
Toch maar wel een IPD TCV Steven?
Voor foto's over hoe en wat betreffende de TCV uit- en inbouwen (is voor de std TCV en de IPD vrijwel hetzelfde) kun je even kijken in het topic in mijn onderschrift. Staan foto's van het ding en waar hij zit. Het stelt weinig voor om hem los te maken.
Geplaatst: 30.11.2010 - 22:11
door steven460
Helemaal zeker ben ik er nog niet van of de IPD TCV het pulserend (0.1-0.3sec minder vermogen of schok) optrekken zal oplossen, kan ook een bobine zijn die niet stuk wil gaan, maar af en toe wel een slag niet of onvoldoende maakt.
Hoe dan ook, met de jaren komt er steeds meer karakter in.
Off topic: Die siliconen slangetjes, heb je die ondertussen al weten te slijten?
Geplaatst: 30.11.2010 - 22:40
door FrankS60
Off topic: Ja allang, ik krijg eigenlijk niet genoeg van dat soort spullen aangesleept. Scheelt zoveel geld met NL en de originele spullen zijn gewoon niet je-van-het op sommige vlakken. Ze hebben denk ik geleerd van de 700-serie volvo's, zo betrouwbaar is ook niet handig want ze slijten geen enkele nieuwe auto
