Pagina 1 van 1
volvo s80 motorblok sprekend lijkend op s90 blok
Geplaatst: 26.11.2010 - 18:32
door Gijsiejjj
s80 1999
http://i16.photobucket.com/albums/b16/c ... 1175541459
s90 1997
http://www.gizzmoid.com/volvo960/Engine.JPG
zie hier. een motorblok 1 cylinder ingekort
zelfde uiterlijk, de dummie olie vuldop, de kleppendeksel ed.
weet iemand hier meer van?
gr, gijs
Geplaatst: 26.11.2010 - 19:26
door bart simpson
ja
Geplaatst: 26.11.2010 - 19:33
door Exeres
ik niet

Geplaatst: 26.11.2010 - 19:36
door bart simpson
1 - 1 dus
Geplaatst: 26.11.2010 - 19:42
door 945i
Ik ook niet, maar ik weet wel iemand die het wel weet...
Geplaatst: 26.11.2010 - 19:48
door geestschrijver
Misschien zijn ze van hetzelfde merk.
Geplaatst: 26.11.2010 - 20:24
door Marc O.
Volgens mij zijn het identieke motoren op die ene cylinder na, en werden ze zelfs op dezelfde machine gehoond. Bij de 5 cylinder stond er een boor in de vrije lucht te draaien in plaats van in het blok.
Geplaatst: 27.11.2010 - 00:08
door Ramon&Ramon
De 4,5 en 6 cilinder motoren zijn hetzelfde van opbouw,alleen het cilinder aantal verschilt..
Geplaatst: 27.11.2010 - 14:27
door Jacco K.
Volgens mij is de 1e foto een motorblok wat o.a. in de 850 zit.
Geplaatst: 27.11.2010 - 17:25
door Battlecruiser
1e foto: motor dwars voorin, ventilatieopeningen op paravent anders dan van S80, maar meer lijkend op een 850. Bij een S80 waren het niet 7 losse roosters, maar één lange.
2e foto: 6 cilindermotor in een 960. Werd later ook verbeterd) dwars voorin de S80 gestopt.
Maar zeg eens, wat was nou het probleem eigenlijk?
Geplaatst: 27.11.2010 - 22:21
door Msuidgeest
Die 6 cilinder in de S90 is begin jaren 90 ontwikkeld en geplaatst in de eerste 960 als 204 PK. De tweede serie 960 kreeg een kleinere motor van 2,5 liter door boring en slag te verkleinen en dat werd 170 PK.
Inmiddels was de 850 op de markt gekomen en die gebruikte diezelfde 6 cilinder als motor. Echter werd in de fabriek de 6e cilinderboor van de band geslagen en werd het een 5 cilinder van 170 PK en een 140 PK met maar 2 kleppen per cilinder.
Op een zeker moment wilde Volvo alles S of V gaan noemen en kwam de S90 met de 3 liter van 204 PK en een geknepen versie van 180 PK (geen kleinere motor). Vervolgens was daar eind 90-jaren een S80 met twee 5 cilinders en weer die 6 cilinder van 204 PK.
Alle 5 cilinder motoren vinden hun oorsprong dus begin jaren 90 met die 960.
Tussendoor is er een aantal jaren een 5 cilinder TDI geweest van VW-Audi maar die werd later vervangen door een eigen 5 pitter diesel. Die laatste is inmiddels goed door ontwikkeld en dat weten de meest van u wel.
Overigens is er van die 6 cilinder ook een 4 cilinder gemaakt voor de eerste S en V40. Een 2 liter in diverse uitvoeringen en een kleinere 1,6. De minder bekende 1,8 liter bleek een Mitsubishimotor die te vinden was in een Charisma.
Geplaatst: 29.11.2010 - 21:39
door toppertje
voor de volledigheid:die 1.8 was er als mitsubischi gdi motor,
en als 1.8 volvo motor