Met de laatste sneeuw heb ik gepoogd om de aandrijving op de achterwielen te laten draaien van mijn XC70 (195.000 km). Dit blijkt echter zeer moeilijk te zijn of zelfs onmogelijk. Als ik vol gas geef zonder DSTC lijken alleen de voorwielen door te spinnen. Hoe test ik of de Haldex koppeling werkt en dus de aandrijving op de achterwielen ?
Geplaatst: 29.11.2010 - 22:59
door iksee90
Alle 4 de wielen los van de grond. Als de motor dan loopt met ingeschakelde versnelling moeten de achterwielen mee gaan draaien.
Geplaatst: 01.12.2010 - 12:25
door ingka
Alle de wielen los van de grond :shocked!:
herken het gevoel wel ... hier momenteel dik halve meter sneeuw en verijsde wegen .. vertrouw erop dat de 4wd regelmatig te hulp schiet (ik maak aanzienlijk minder slip partijen dan met mijn voormalige 9-5 Aero) maar een lampje op het dashboard was toch wel leuk geweest voor de cognetieve dissonantie
ik merk overigens dat juist gas blijven geven in een potentiele slip situatie met 4wd zorgt voor een betere correctie .. klopt dat ? Ik merk dat hij je er dan als het ware 'uit trekt' en je hoort ook iets duidelijker de aandrijflijn .. voor een ge-oefend luisteraar althans...
Geplaatst: 01.12.2010 - 12:31
door abbabak1
Ja, het spul moet toch rekenen en de 4wd is aandrijving en geen rem...
Zoals ook bij motoren en cross, met aangepaste snelheid ergens in (een bocht een weiland, een verijsde kruising) en accelererend er weer uit....
Hoewel ik onze motor wat te sterk vind voor VOL GAS er weer uit. Gedoseerd accelerern zou ik zeggen.
Ik heb trouwens wel een lampje en door de stromen regenm en veel loof op de weg heb ik het al regelmatig laten branden !
Geplaatst: 01.12.2010 - 14:16
door Wolfs XC
Als ik snel optrek op een besneeuwd wegdek draaien/slippen de bandjes gewoon door hoor! Alle 4!
Geplaatst: 01.12.2010 - 17:37
door abbabak1
Jahaaa , het is niet alles goud dat blinkt.
Maar ik heb geen ervaring met deze auto en het barst hier van bergop/af smalle wegen haarspeldbochten....
In de 240 kon ik de boel goed door de bocht driften, ook met sperdiff. Maar ik ben nieuwsgierig wat er gebeurd als de xc70 de bocht zijdelings uit schuift en hoe de bijna 1900 kg binnen de witte streepjes te houden.
Het is hier nu -7 en bij -8 werkt het zout niet meer ;D
Zo maar eens de stankachel aan en kijken of er nog verse sneeuw komt...
Geplaatst: 01.12.2010 - 18:13
door ingka
Als ik snel optrek op een besneeuwd wegdek draaien/slippen de bandjes gewoon door hoor! Alle 4!
all year banden of zomerbanden ?
ik heb er zelf Nokian Hakkapeliitta winterbanden onder liggen en krijg de wielen absoluut niet aan het spinnen ?
@ abbabak .. is dat een 4WD lamp of de gele driehoek van de DTSC ?
Geplaatst: 01.12.2010 - 20:40
door bjacobs
Ik heb op 17 december een afspraak gemaakt bij de lokale Volvo dealer om te kijken wat het probleem is en wat een eventuele reparatie gaat kosten ::roll:
Geplaatst: 02.12.2010 - 08:33
door abbabak1
Standkachel perfect maar na 4 km was de warmte weer foetsie, ik moet dan ook snel mij skidplate kopen/monteren...
De gele driehoek van de DSTC. Maar het is ondanks mijn slechte banden moeilijk aan de praat te krijgen...
Wat veel te goed ging was dat ik op 5cm verse sneeuw makkelijk een remweg van minstens 6m nodig had om van 10km/u naar stilstand te komen.
Met de 240 had ik daar alleen op ijs naar beneden last van !!
Snel de banden monteren...
Geplaatst: 02.12.2010 - 13:10
door Wolfs XC
De bocht uit driften met de XC70 heb ik nog niet meegemaakt! Kwestie van gas er op houden?
Geplaatst: 02.12.2010 - 13:37
door Battlecruiser
abbabak1 schreef:Ja, het spul moet toch rekenen en de 4wd is aandrijving en geen rem...
Zoals ook bij motoren en cross, met aangepaste snelheid ergens in (een bocht een weiland, een verijsde kruising) en accelererend er weer uit....
En dat kon inderdaad vanochtend op onze Nederlandse besneeuwde weggetjes.
Ik heb de bak in W gezet en voorzichtig de bocht door en daarna met aardig wat gas eruit. De XC70 blijft dan mooi rechtuit gaan door de sneeuw.
Vanochtend kon ik weer merken dat de combinatie all-weatherbanden/4Wd beter is dan winterbanden/FWd (en die is op zijn beurt in de sneeuw al weer veel beter dan RWd).
Geplaatst: 02.12.2010 - 13:58
door EVV
Heeft een XC eigenlijk wel een sperdifferentieel? Anders gaat er toch als er 1 voorwiel gaat spinnen zonder DSTC alleen dat ene wiel spinnen en zal er niets meer overblijven voor de achterwielen?
Geplaatst: 02.12.2010 - 22:26
door abbabak1
Wolfs XC schreef:De bocht uit driften met de XC70 heb ik nog niet meegemaakt! Kwestie van gas er op houden?
Nou, het moet glad zijn en je hebt wat ruimte nodig, ga 30/40 rijden en maak een haakse bocht:
1. je blijft constant rijden de wagen rijdt IMHO de boct in en begint halverwege met 4 wielen te glijden.
2. gas los, de wagen glijd over de voorwielen rechtdoor. Oplossing rem los, handrem kort aan dat de kont uitbreekt, tegensturen en gas erop.
3. Du moment dat de auto gaat glijden geef je ga en stuur je tegen.Nu ga je als crosser de bocht uit...als je hem goed hebt genomen.
Spannend moment is dan als de auto weer grip krijgt op alle 4 de wielen.
En volgens mij is driften het aansturen van de auto d.m.v. RWD, dat gaat in die zin bij ons niet lukken. Maar veel races zoals VOC worden ook met 4wd gereden. Ik heb een onmogelijk filmpje van de Mis. Evo 8...tovernaars zijn het
Anyway, ik heb de auto net en kan dus alleen maar zeggen:
KIDS DON'T TRY THIS AT HOME. Hoewel, oefening baart kunst
Geplaatst: 17.12.2010 - 18:47
door bjacobs
Kom net van de Volvo dealer af. Ze hebben de Haldex koppeling getest net zoals gedaan volgens het volgende filmpje. Op een gladde ondergrond gas geven en dan vanuit de zijkant kijken of de achterwielen mee gaan draaien.
Bij mijn XC70 geen aandrijving ....dus....op de brug gezet. Het blijkt dat de cardanas gewoon met de hand rond te draaien is en vrijhangt van de koppeling met de tussenbak. Tandwielen waarschijnlijk afgesleten. Dit hadden ze ook al een keer geconstateerd bij een Volvo XC90 van hetzelfde bouwjaar. De reparatie kosten zijn naar verwachting rond de 700 euro. Op 5 januari heb ik een afspraak ingepland. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Geplaatst: 17.12.2010 - 20:18
door Wolfs XC
abbabak1 schreef:
Wolfs XC schreef:De bocht uit driften met de XC70 heb ik nog niet meegemaakt! Kwestie van gas er op houden?
Nou, het moet glad zijn en je hebt wat ruimte nodig, ga 30/40 rijden en maak een haakse bocht:
1. je blijft constant rijden de wagen rijdt IMHO de boct in en begint halverwege met 4 wielen te glijden.
2. gas los, de wagen glijd over de voorwielen rechtdoor. Oplossing rem los, handrem kort aan dat de kont uitbreekt, tegensturen en gas erop.
3. Du moment dat de auto gaat glijden geef je ga en stuur je tegen.Nu ga je als crosser de bocht uit...als je hem goed hebt genomen.
Spannend moment is dan als de auto weer grip krijgt op alle 4 de wielen.
En volgens mij is driften het aansturen van de auto d.m.v. RWD, dat gaat in die zin bij ons niet lukken. Maar veel races zoals VOC worden ook met 4wd gereden. Ik heb een onmogelijk filmpje van de Mis. Evo 8...tovernaars zijn het
Anyway, ik heb de auto net en kan dus alleen maar zeggen:
KIDS DON'T TRY THIS AT HOME. Hoewel, oefening baart kunst
Ik weet wel hoe ik de auto driftend door de bocht krijg maar als je gewoon netjes rijdt dan is deze zware AWD lastig van z'n pad te krijgen.....ga je de limieten opzoeken, dat is een ander verhaal
Afgesleten Mof
Geplaatst: 07.01.2011 - 00:10
door bjacobs
Vandaag is de XC70 door de Volvo dealer gerepareerd. De tanden van de mof bleken inderdaad aan de kant van de tussenbak afgesleten te zijn. Zie foto's. De dealer erkent dat het waarschijnlijk ligt aan een niet juist verhardingsproces van de mof wat leidt tot overmatige slijtage.
Heb meteen het olieniveau van de achteras laten controleren en bijvullen.
Nu heb ik gelukkig weer AWD (nu de sneeuw gesmolten is...)
Geplaatst: 07.01.2011 - 00:21
door Ramon&Ramon
het is altijd maar aan een kant die slijtage,de andere vertanding blijft heel.
Geplaatst: 07.01.2011 - 19:55
door abbabak1
Fijn dat het opgelost is en als je wil testen....kom maar langs vanaf zondag weer vorst...
Geplaatst: 18.01.2011 - 10:53
door vmcc
@bjjacobs
Vandaag door de Volvo dealer gerepareerd.
De tanden van de mof bleken inderdaad aan de kant van de tussenbak afgesleten te zijn. Net als op jouw foto's.
Ik heb meteen ook maar het olieniveau van de achteras laten controleren en bijvullen. bedankt voor je tip.
Dus we hebben weer 4X4 op naar de modder en de sneeuw in Oostenrijk...
Geplaatst: 18.01.2011 - 11:21
door bjacobs
Heerlijk gevoel, toch ! zo'n 4x4. Zo'n XC mag dan geen volwaardige terreinauto zijn, wat betreft veiligheid toch een echte topper.