Pagina 1 van 1
Handrem vast door vrieskou
Geplaatst: 30.11.2010 - 20:37
door sven-
Oke, ik was zo stom om tijdens dit koude weer mijn Volvo op de handrem te zetten. Puur automatisme helaas.
Nou wilde ik gisteren wegrijden, ik heb wel even de auto warm laten worden, ruiten ontdooien etc. maar toch; handrem was naar beneden maar ik voel dat hij bij het wegrijden al dat de achterwielen nog "aanliepen", althans alsof hij nog deels remde achter. Vooral te merken bij rijden en dan stationair laten uitrollen.
Na een paar km ging het al beter (bijna normaal).
Ik heb nog niet eerder problemen gehad met de handrem. Is het mogelijk dat ik door deze actie iets heb beschadigd? Moet de handremkabel nu vervangen worden?
Alvast bedankt voor de tips.
Sven.
Geplaatst: 30.11.2010 - 20:54
door 945i
Je hebt niets beschadigd.
Een paar nieuwe handremkabels kan je wel doen, er blijft ergens vocht in staan dat bevriest...
Geplaatst: 30.11.2010 - 21:07
door t_w
Hoeft niet perse.
Ik weet dat de 480 schijven achter heeft, is dat bij de 440 /460 ook altijd het geval?
Probleem bij de 480 was, dat de 'hendel' voor de handrembediening die aan de remklauw zat, aan de onderkant van de klauw gemonteerd was. Dus vol in het vocht / vuil van de weg. Erg gevoelig voor 'storingen'.
Vandaar dat het ook mogelijk is dat de handremkabels nog prima zijn.
Geplaatst: 01.12.2010 - 00:25
door sven-
Niet alle 440/460 hebben schijven achter, die van mij wel.
Het is meer dat ik me nu afvraag of er nog "veilig" (of op normale correcte wijze) nog mee door te rijden is.
Geplaatst: 01.12.2010 - 00:35
door Ramon&Ramon
Je weet dat de achterschijven bij je Volvo al slecht zijn,een setje nieuwe is dus geen overbodige luxe..
Geplaatst: 01.12.2010 - 09:08
door Iroll
sven- schreef:Niet alle 440/460 hebben schijven achter, die van mij wel.
Het is meer dat ik me nu afvraag of er nog "veilig" (of op normale correcte wijze) nog mee door te rijden is.
Je voelt dat de handrem er nog opstaat en dan toch gewoon doorrijden, da's geen slimme actie. Je zal er eerst naar moeten laten kijken om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen. Het ligt er maar net aan hoe heet de schijven en blokken zijn geworden door te rijden met de handrem er nog op. Als ze erg heet zijn geworden heb je ook nog kans op beschadigde achterwiellagers omdat het vet is gaan koken. Voor je handremkabels hoef je niet bang te zijn, die hebben er niet van te lijden.
Geplaatst: 01.12.2010 - 16:01
door jochemvolvo
Maar wat is goed om te doen als je met een vastgevroren handrem staat? hoe is dit zelf op te lossen? of kunnen we het beste de anwb bellen?
Geplaatst: 01.12.2010 - 17:21
door Iroll
Maar wat is goed om te doen als je met een vastgevroren handrem staat? hoe is dit zelf op te lossen? of kunnen we het beste de anwb bellen?
De motor stationair laten draaien en maar hopen dat de hitte van de uitlaat de boel ontdooit. Maar bij deze temperaturen en wind geef ik dat weinig kans, dan wordt het wachten tot beter weer. Je kan het alleen voorkomen door nooit je auto op de handrem te zetten als het vriest. Alleen in zijn 1e versnelling of P zetten is meer als voldoende.
Geplaatst: 01.12.2010 - 22:51
door V440_wrecker
Ik zet em altijd op de handrem. Hoe hard het ook vriest.
Nog nooit last gehad van een vast gevroren handrem.
Je merkt wel dat de kabel wat strakker voelt maar geen aanlopende remmen o.i.d.
Ik heb soms wel last van dichtgevroren achterportieren.
Als een voorzichtige tik tegen het portier niet werkt dan zet ik mn kachel en mn fan op de hoogste stand en laat ik het de auto in blazen. (niet op je ruiten) 9 van de 10x wordt de binnenkant dan zo warm dat alles weer netjes open en dicht gaat. Misschien werkt dit ook bij je handrem.
Geplaatst: 01.12.2010 - 22:55
door 945i
Dan moet je een vuurtje stoken onder die auto, de verwarming gaat die handrem niet loskrijgen..
Als er geen vocht in het systeem zit kan het ook niet bevriezen, simpel.

Geplaatst: 01.12.2010 - 23:39
door Infinitus
Lang leve de vrieskou!
Stap ik vanmorgen in de auto, ja hoor, in 1x starten!
Maar... de koppeling kwam niet terug omhoog...
20 minuten staan wachten met een draaiende motor, af en toe pompen op de koppeling, en hij kwam weer terug omhoog.
's Avonds na het werk, weer hetzelfde...
Wat kan dit zijn? Vocht in de kabel? Oud vet dat niet tegen de kou kan?
Hoop dat iemand me kan helpen...
Geplaatst: 02.12.2010 - 11:09
door Infinitus
Hopelijk heb ik het probleem nu opgelost. Heb kruipolie over de kabel gespoten. En het afdekrubber van de vork die de versnellingsbak in gaat zat helemaal los. Ook wat kruipolie onder gespoten en teruggeplaatst, als finishing touch wat siliconenspray op het rubber en hopelijk is het nu verholpen....
Helaas is de motor nu warm, dus zal het vanavond pas weten.
Geplaatst: 03.12.2010 - 00:39
door Infinitus
Helaas.... Heeft niet mogen baten. Waarschijnlijk toch vocht in de kabel. Maar we geven de moet niet op, morgen ga ik hem weer met kruipolie te lijf!
Geplaatst: 03.12.2010 - 08:56
door Iroll
Neem WD40 om vocht te verdrijven, daar is het voor gemaakt. WD staat voor Water Displacement.
Geplaatst: 03.12.2010 - 13:40
door Infinitus
Thanx! Zal morgen eens een busje gaan halen dan.
Geplaatst: 03.12.2010 - 13:47
door 945i
Het is echter uitstel van executie...
Geplaatst: 03.12.2010 - 13:50
door Infinitus
Vertel!
Geplaatst: 03.12.2010 - 13:52
door 945i
WD 40 verdwijnt vanzelf, vocht komt terug..
Geplaatst: 03.12.2010 - 13:53
door Infinitus
Dat is waar, maar ik heb met dit weer geen zin om er een nieuwe kabel in te leggen. Dus voorlopig moet het meer even met de WD40.
Geplaatst: 03.12.2010 - 14:51
door leip11
ik zelf gebruik geen wd40 maar crc 5-56. voor mij is wd40 troep en kan je beter crc 5-56 gebruiken werkt ook beter