Pagina 1 van 5

Thermostaat kapot??

Geplaatst: 01.12.2010 - 20:28
door Ferryv
Hoi,

Misschien hoort het wel zo, maar dit is de eerste koude periode die ik met deze auto heb, dus hoop ik op een beetje raad..

Ik heb het volgende probleem: Het duurt momenteel erg lang voordat de motor een beetje op temperatuur komt, en bovendien zakt de temperatuur weer terug in de file, of wachtend bij het rode licht. En dat terwijl de -5 van vandaag toch niet zo extreem koud is.
Het lijkt mij dus dat de thermostaat niet meer goed is. Klopt dit, of hoort het zo bij deze auto?
(Een V70 D5 uit '02)

Ik ben benieuwd!

Geplaatst: 01.12.2010 - 20:34
door toppertje
dit is zo moeilijk op afstand te kontroleren.
maar meten is weten!
een D5 staat er wel om bekend dat het lang duurt dat hij
op bedrijfstemp. is.
dit geld overigens voor wel meer moderne dieselmotoren

Geplaatst: 01.12.2010 - 20:46
door Henielma
Bij mijn D5 uit 2007 duurt het deze dagen bij -6 graden Celsius zo'n 25 km voordat de temperatuurmeter in het midden staat.

Het is rechte 80 km weg waar met dit weer in de spits slechts 60 70 km per uur gereden wordt.

Volgens mij duurt het op temperatuur komen langer sinds de softwareupdate tegen het stijgende oliepeil. Het verbruik tijdens het op temperatuur komen is lager dan het was en verder is sinds de update het verbruik gedaald van 1:14,5 naar 1:15,5 km per liter. Op zich ben ik daar wel blij mee.

Geplaatst: 01.12.2010 - 20:51
door Oceanracer
Ik heb die thermostaat al twee keer vervangen. Dus echt goed is dat ding niet. Maar kost dan ook weer niet de hoofdprijs.

Geplaatst: 01.12.2010 - 21:05
door 945i
Het aloude kartonnetje weer voor de radiateur? ;)

Geplaatst: 01.12.2010 - 21:17
door aertssenhjc
945i schreef:Het aloude kartonnetje weer voor de radiateur? ;)
:lol: :lol: :lol: Weet nog wel dat mijn vader dat altijd deed in de goede oude tijd in zijn renault 4 F6....mooie tijden!!

Geplaatst: 01.12.2010 - 21:21
door VolvoRob
Ik denk ook dat de thermostaat kapot is. Zeker gezien het feit dat de temperatuur zakt als je in de file staat of voor een stoplicht, dat klopt niet.

Geplaatst: 01.12.2010 - 21:22
door aertssenhjc
klinkt idd als de term. lekker laten vervangen. Kost je nog geen €30,-/

Geplaatst: 01.12.2010 - 21:24
door Msuidgeest
Ik kan alleen bedenken dat de thermostaat juist open blijft staan: bij stilstand is er geen vermogensvraag en dus geen warmte-ontwikkeling in het blok. De warmte die er dan nog inzit, gaat direct naar de koelwaterradiator en de motor wordt weer kouder.

Geplaatst: 01.12.2010 - 21:40
door V70 T5 assen
Ook ik heb deze klacht op de snelweg komt de meter niet verder dan 2 streepjes , en de kachel wordt ook niet echt warm.
Heb inmiddels nieuwe thermostaat besteld (19,10 euro) en ga deze er morgen in zetten , na werktijd .

Geplaatst: 01.12.2010 - 22:22
door Turbodesk
Nieuwe thermostaten gaan niet helpen. Ik heb hetzelfde met mijn eigen D5. Ik heb het ook met mijn leaseauto. Een nieuwe Ford focus tdci. Word ook erg langzaam warm en zakt ook terug bij een stoplicht. Dit zijn normale verschijnselen. Het enige wat zou kunnen helpen is de voorkant grotendeels dichtmaken. Ik heb mijn eigen dealer al gebeld of er niet iets origineels is i.p.v het kartonnetje. Niet dus.

Geplaatst: 01.12.2010 - 22:37
door V70 T5 assen
Turbodesk schreef:Nieuwe thermostaten gaan niet helpen. Ik heb hetzelfde met mijn eigen D5. Ik heb het ook met mijn leaseauto. Een nieuwe Ford focus tdci. Word ook erg langzaam warm en zakt ook terug bij een stoplicht. Dit zijn normale verschijnselen. Het enige wat zou kunnen helpen is de voorkant grotendeels dichtmaken. Ik heb mijn eigen dealer al gebeld of er niet iets origineels is i.p.v het kartonnetje. Niet dus.
Mijn klachten zijn al een meer dan een week oud dus van voor de vorst.
Onder de 90 graden blijft een goed werkende thermostaat dicht en staat de radiateur dus buitenspel , en zal de motor gewoon op bedrijfstemp. komen .
Dus voor de ford kan ik niet spreken , voorwat je D5 betreft misschien is de jouwe ook wel defect.

Geplaatst: 01.12.2010 - 23:49
door Maxplus
De prijs van 30 euro klopt niet. Het complete huis moet vervangen worden. Prijs 130 euro inclusief btw.

Groet Maxplus

Geplaatst: 01.12.2010 - 23:54
door Ramon&Ramon
Maxplus schreef:De prijs van 30 euro klopt niet. Het complete huis moet vervangen worden. Prijs 130 euro inclusief btw.

Groet Maxplus
de thermosstaat van een D5 kun je los vervangen..
Koop wel een orginele.!

Geplaatst: 02.12.2010 - 07:48
door EVV
Maxplus schreef:De prijs van 30 euro klopt niet. Het complete huis moet vervangen worden. Prijs 130 euro inclusief btw.

Groet Maxplus
Dan ben ik toch blij dat ik benzine rijdt, ik heb dinsdag de mijne laten vervangen en was 76 euro kwijt, inclusief koelvloeistof bijvullen...

Geplaatst: 02.12.2010 - 09:05
door donald1957
De kosten van een thermostaat hangen af van het type motor. Bij de een kan er een losse in bij de ander een geheel thermostaathuis (info Volvodealer).
Ik heb de mijne onlangs laten vervangen vanwege te langzaam warm worden. Hij wordt nu iets sneller warm, maar veel verschil maakt het niet.
Over een afstand van 12 kilometer komt hij tot het tweede streepje op de meter. Dit is bebouwde kom en een stuk 80 km. weg. Op de snelweg loopt hij wel vlot naar het midden van de meter.

Geplaatst: 02.12.2010 - 11:05
door Msuidgeest
Hier de belevenis van een 960-rijder: Meter reageert direct na het uit de garage rijden van de auto. Binnen enkele kilometers heb ik voldoende interieurwarmte en staat de wijzer bijna rechtop.

Mijn auto is niet zo efficiënt als een moderne D5 maar ik kan u melden dat mijn zakelijke bus ook 10 kilometer nodig heeft om wat warmte te geven aan het interieur.

Geplaatst: 02.12.2010 - 11:19
door piotrV70
EVV schreef:
Maxplus schreef:De prijs van 30 euro klopt niet. Het complete huis moet vervangen worden. Prijs 130 euro inclusief btw.

Groet Maxplus
Dan ben ik toch blij dat ik benzine rijdt, ik heb dinsdag de mijne laten vervangen en was 76 euro kwijt, inclusief koelvloeistof bijvullen...
Voor alleen de thermostaat (zonder het huis) vervangen ? Lijkt me aan de hele dure kant.

Geplaatst: 02.12.2010 - 11:35
door edraket
Er is een groot verschil tussen de diesels en de benzine modellen. Een benzine auto mag niet dalen nadat de motor eenmaal op temperatuur is onder de NEderlandse omstandigheden. Als dat gebeurt of het duurt meer dan 5 km voordat de meter in het midden staat is het thermostaat niet lekker meer en moet deze worden vervangen. Is een klusje van niks en een thermostaat kost 2 tientjes.
Bij een diesel ligt dat iets anders. Deze draaien stationair zo efficient dat de motor nooit war zou worden door hem stationair te laten draaien. Ook bij mij duurt het erg lang voordat de meter in het midden staat. Staat hij daar eenmaal dan gaat hij ook niet meer naar beneden.

Ramon, ik ben wel erg benieuwd naar dat los vervangen van het thermostaat bij de diesels. In Vadis staat het als een compleet artikel vermeld en deze kost inderdaad iets van 130 euro. Heb je een artikelnummer?

Geplaatst: 02.12.2010 - 17:35
door Frumpy
Voor mijn 2.5T wordt in de onderdelen database ook 1 geheel aangegeven, en kost zo'n 175 euro.
Niet dat het nodig is, maar waar zijn evt. die thermostaten voor 2 tientjes te krijgen?