Pagina 1 van 2
Opstartproblemen XC90
Geplaatst: 06.12.2010 - 08:21
door Flying Dutchman
Hallo allemaal,
Rijd een XC90 uit 2003 met 245.000 km. op de klok. Vorige week de gloeibougie's vervangen in de hoop dat dit het probleem zou verhelpen. Een paar bougie's waren ook zwart geblakerd en deden niets meer als je ze op een accu hield.
Het startprobleem is alleen nog steeds aanwezig. 's Morgens bij de koude start, een keer gloeien of meerdere keren maakt niet uit, dan komt de motor hortend en stotend op gang, alsof hij op een aantal poten te weinig draait. De auto rookt dan ook behoorlijk. Na een aantal minuten lijken de resterende cylinders op gang te komen en loopt de motor soepel.
Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken?
Groet, Dutch

Geplaatst: 06.12.2010 - 20:42
door Msuidgeest
Als de gloeibougies zwart zijn, is het dan reëel om te veronderstellen dat de motor plus componenten dicht geroet is?
Geplaatst: 06.12.2010 - 21:26
door Flying Dutchman
He M,
Oke gaan we daar vanuit! Wat te doen aan een dicht geroete motor?
Groet, Dutch
PS. Ik ga in de loop van de week even naar Beuchli in Harderwijk een dieselspecialist. Heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: 06.12.2010 - 21:35
door Flying Dutchman
Lijkt me namelijk stug, aangezien de auto best stevig gereden wordt, op langere stukken! Kan het niet zijn dat de gloeispiralen al een tijdje niet meer gewerkt hebben, waardoor ze zwart geworden zijn?
Groet, Dutch :fadein:
Geplaatst: 06.12.2010 - 22:49
door Msuidgeest
Toch even terug lezend herken ik hier een probleem met kapotte gloeibougies. Dat waren mijn ervaringen 23 jaar terug met een Golf 1,5 diesel (jawel 1 komma 5 liter ...). Zodra de motor een beetje warm werd, ging hij weer normaal lopen.
Dat dichtroeten zou eigenlijk dus niet kunnen omdat de motor verder wel netjes loopt? Heb je ook de zekering gecontroleerd van de voorgloei-installatie? Met 5 pitten moet die al snel 80 ampère zijn, of wel meer.
Geplaatst: 07.12.2010 - 09:08
door edraket
Slaat hij wel in één keer aan, of moet je wat langer doorstarten?
Je zou kunnen meten op de gloeibougies of er spanning op komt te staan tijdens de voorgloeiperiode. Wellicht is het relais niet goed meer.
Wat ook een reele kans is dat één van je injectoren slecht is en teveel retour heeft. Ik zou dat laatste even (laten) meten, dan weet je meteen of het door de injectoren komt als het voorgloei circuit goed werkt.
Geplaatst: 07.12.2010 - 10:13
door Flying Dutchman
Nadat het lampje op het dashboard van het gloeien uit gegaan is, start de auto redelijk vlot, maar gaat dan hakkelend staan draaien. Na een paar minuten loopt hij dan keurig stationair. Spanning op de gloeispiralen gemeten en aanwezig.
Ben van plan om bij Beuchli even de injectoren te laten meten. Vermoed dat daar het probleem zit!
Dutch

Geplaatst: 07.12.2010 - 12:16
door edraket
Ik denk het inderdaad ook. Je zou ook nog prefentief het brandstof filter kunnen vervangen. Deze worden regelmatig "vergeten" tijdens de beurt. Ze willen soms ook heel erg moeilijk los met scheuren van het huis als gevolg. Ik kan me voorstellen dat een monteur hem laat zitten om geen gevolg schade te hoeven betalen (gescheurd huis).
Geplaatst: 14.12.2010 - 19:40
door Flying Dutchman
Ben even rond gaan vragen onder autospecialisten en zij hadden nog een andere optie. Gezien het feit dat de auto getuned is van 163pk naar 200pk en inmiddels 100.000km. verder is na de tuning, zou de motor vervuild kunnen zijn en zou het toevoegen van een additief aan de brandstof soelaas moeten brengen! Maar eens proberen!
Greetz, Dutch

Geplaatst: 14.12.2010 - 19:55
door Msuidgeest
Laat maar horen of het inderdaad werkt.
Geplaatst: 14.12.2010 - 20:13
door edraket
Ik vind dit een heel vreemd advies. Dat heeft niets met de tuning te maken. Maar een brandstof systeem reiniger kan zowiezo geen kwaad natuurlijk.
Geplaatst: 14.12.2010 - 23:40
door Ramon&Ramon
Ik weet bijna zeker dat er een lekke injector in zit!
Geplaatst: 14.12.2010 - 23:41
door Ramon&Ramon
De vraag is vaak,waarom start hij slecht als er 1 injector lekt?
Geplaatst: 14.12.2010 - 23:41
door Ramon&Ramon
Wie weet het antwoord?
leuk spelletje kan dit worden:)
Geplaatst: 23.12.2010 - 23:52
door Flying Dutchman
Heb de additief toegevoegd bij een halve tank diesel en guess what, het stationair lopen van de koude motor is als vanouds!
Greetz, Dutch
Geplaatst: 24.12.2010 - 23:20
door M@rcel
Ramon&Ramon schreef:Wie weet het antwoord?
leuk spelletje kan dit worden:)
Omdat die ene cilinder teveel brandstof krijgt? Bij hogere toerentallen/belastingen is het teveel aan brandstof te verwaarlozen en loopt de motor prima.
<disclaimer>
Ik ben een dieselleek (leek niet lek)

</disclaimer>
Geplaatst: 03.01.2011 - 14:56
door tuurtje
Flying Dutchman schreef:Heb de additief toegevoegd bij een halve tank diesel en guess what, het stationair lopen van de koude motor is als vanouds!
Greetz, Dutch
Wat je ook kunt doen bij deze kou is gewoon wat euro tanken bij je diesel. Dit om vlokvorming van de diesel te voorkomen (kan geen kwaad)
Geplaatst: 04.01.2011 - 19:18
door awedzing
Ik sprak hier vorige week iemand die bij de Assistans werkt (een soort ANWB in Zweden). Hij vertelde dat ze momenteel heel veel Nederlanders en Duitsers met diesels moesten helpen die naar Zweden op vakantie waren. Reden: omdat ze in Duitsland voor het laatst getankt hadden en de diesel hier in Zweden met minus 20 ging vlokken.
Geplaatst: 04.01.2011 - 20:13
door sanco
tuurtje schreef:Wat je ook kunt doen bij deze kou is gewoon wat euro tanken bij je diesel. Dit om vlokvorming van de diesel te voorkomen (kan geen kwaad)
Dit lijkt me een gevaarlijke tip tuurtje. In oude diesels was dat inderdaad een oplossing, maar met de hedendaagse HD pompen ligt de smering door de diesel erg gevoelig en zou ik niet zomaar euro durven toevoegen.
Geplaatst: 04.01.2011 - 20:32
door Oceanracer
Inderdaad niet meer doen!