Pagina 1 van 1
(waarschijnlijk) stinkende koppeling
Geplaatst: 07.12.2010 - 07:32
door V440_wrecker
Sinds kort begin ik mijn koppeling te ruiken tijdens het achteruit rijden.
Teminste, dat veronderstel ik. De geur lijkt er in iedergeval héél veel op.
- Het is niet bij het normaal rijden.
- De wagen trekt nog steeds vlot op.
- Ik maak geen hoge toeren in zn achteruit.
Alleen één punt dat ik er bij moet vermelden.
Vorig week vrijdag heb ik em (per ongeluk) wel iets teveel toeren in zn 2 laten maken. Dat waren +/- 3000 toeren in zn 2. (zeker niet hoger dan 3000) Toen rook ik een verbrandde koppeling. Toen heb ik em direct naar zn normale aantal toeren terug gebracht. Het hoge aantal toeren was overigens zéér kort van duur.
Daarna zijn er geen gekke dingen voor gevallen. Hij stonk toen ook niet. Zelfs niet bij zn achteruit. Trekt nog steeds vlot op.
Alleen sinds gister ruik ik tijdens het achteruit rijden/achteruit inparkeren zo'n stank. Het is niet super overdreven. Je ruikt het eventjes. Heel vluchtig en het is ook zo weer verdwenen. Je ruikt het ook enkel buiten de wagen..
Wie weet wat dit kan zijn en hoe ik dit oplos?
//edit: Je kunt toch controleren of je koppeling versleten is of niet?
Als je toeren toenemen en de auto versnelt niet dan is je koppeling echt rot toch? Dat doet de wagen overigens niet. Dus ik neem aan dat mn koppeling nog goed is toch?
Geplaatst: 07.12.2010 - 09:05
door Iroll
Ik denk dat het niet de koppeling is maar de achterste motorsteun die lek is. Als de hydraulische motorsteun lek is komt er olie op de uitlaat bij het achteruit rijden. Dit omdat er veel druk op de steun komt als je 'm in zijn acheruit zet en de koppeling laat opkomen, de steun wordt dan ver in elkaar gedrukt en de olie lekt op de uitlaat en stinkt als een gek. Het stinken gaat vanzelf over als alle olie weggelekt is. Als hij niet meer stinkt dan weet je dus wat er aan het handje is.
Andere dingen waaraan je kan merken dat de steun rot is:
De versnellingspook gaat erg veel bewegen als je optrekt, vooral in zijn achteruit.
En het kan lastiger worden om de versn.pook in zijn versnellingen te krijgen, mn in zijn 1 en achteruit op den duur.
Geplaatst: 07.12.2010 - 09:31
door 945i
En nooit meer boven de 3000 toeren komen! Je sloopt je hele auto man!!

Geplaatst: 07.12.2010 - 09:56
door V440_wrecker
Iroll schreef:Ik denk dat het niet de koppeling is maar de achterste motorsteun die lek is. Als de hydraulische motorsteun lek is komt er olie op de uitlaat bij het achteruit rijden. Dit omdat er veel druk op de steun komt als je 'm in zijn acheruit zet en de koppeling laat opkomen, de steun wordt dan ver in elkaar gedrukt en de olie lekt op de uitlaat en stinkt als een gek. Het stinken gaat vanzelf over als alle olie weggelekt is. Als hij niet meer stinkt dan weet je dus wat er aan het handje is.
Andere dingen waaraan je kan merken dat de steun rot is:
De versnellingspook gaat erg veel bewegen als je optrekt, vooral in zijn achteruit.
En het kan lastiger worden om de versn.pook in zijn versnellingen te krijgen, mn in zijn 1 en achteruit op den duur.
Lekkende motorsteun? Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
Ik dacht dat motorsteunen altijd gewoon eenvoudige steunen met rubbers waren..
Sinds ik de auto had gekocht ging ie zo nu en dan lastig in zn 1.
Maar enkel als het winter is. (misschien omdat de versnellingsbakolie nog dik is?) Als de motor warm is heb ik nergens last van.
Is een eventueel lekkende motorsteun ernstig?
En nooit meer boven de 3000 toeren komen! Je sloopt je hele auto man!!
Naah het was ook niet boven de 3000 hoor. Het was +/- tussen de 2800 en 3000. Normaal gesproken kom ik daar nooit boven. Zeker niet in zn 2 maar dit ging per ongeluk. :shock:
Geplaatst: 07.12.2010 - 12:52
door Iroll
945i schreef:En nooit meer boven de 3000 toeren komen! Je sloopt je hele auto man!!

Ik denk dat 945i dat wat cynisch bedoelt, dat is zijn handelsmerk zal maar zeggen

. Je kan 'm rustig doortrekken naar 4500 toeren als je daar behoefte aan hebt, als het motortje maar warm is. Daar gaat ie alleen maar lekkerder van lopen! Bij 3000 toeren heeft de motor nog niet eens zijn max. koppel bereikt.
Lekkende motorsteun? Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
Ik dacht dat motorsteunen altijd gewoon eenvoudige steunen met rubbers waren..
Nu weet je dus dat er ook oliegevulde oftewel hydraulische motorsteunen bestaan. Op een gegeven moment scheurt het rubber, lekt de olie eruit en zakken ze inelkaar, zo simpel is het. En daardoor gaat de versn.bak scheef hangen. Of je moet een ouder model hebben (
altijd even bouwjaar en motortype vermelden bij een vraag voor het forum) van voor 1992 dacht ik, die hebben nog een massieve motorsteun. Wat de gevolgen van een lekke motorsteun zijn heb ik je al gemeld. Een nwe achterste motorsteun kost iets van €80 bij de dealer.
Geplaatst: 07.12.2010 - 14:15
door V440_wrecker
Oke dan. Excuses voor het niet vermelden van het type motor + bouwjaar. Ik zal er in het vervolg aan denken.
Volvo 440 1.8 inj.kat. b18u 1794cc 66kw 09-1991 t/m 08-1993
Ik neem aan dat ik dan een vaste motorsteun heb. (zoals jij al aangaf)
Want ik heb een phase 1 model en hij komt uit '91
Wat zou het dan moeten zijn als het de motorsteun niet is?
Ik heb het nog eens dubbel gecontroleerd. Het is enkel bij zn achteruit.
De geur is heel vluchtig. Moeilijk te bespeuren. Maar je ruikt het wel.
(enkel buiten de auto)
Iroll schreef:945i schreef:En nooit meer boven de 3000 toeren komen! Je sloopt je hele auto man!!

Ik denk dat 945i dat wat cynisch bedoelt, dat is zijn handelsmerk zal maar zeggen

. Je kan 'm rustig doortrekken naar 4500 toeren als je daar behoefte aan hebt, als het motortje maar warm is. Daar gaat ie alleen maar lekkerder van lopen! Bij 3000 toeren heeft de motor nog niet eens zijn max. koppel bereikt.
Lekkende motorsteun? Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
Ik dacht dat motorsteunen altijd gewoon eenvoudige steunen met rubbers waren..
Nu weet je dus dat er ook oliegevulde oftewel hydraulische motorsteunen bestaan. Op een gegeven moment scheurt het rubber, lekt de olie eruit en zakken ze inelkaar, zo simpel is het. En daardoor gaat de versn.bak scheef hangen. Of je moet een ouder model hebben (
altijd even bouwjaar en motortype vermelden bij een vraag voor het forum) van voor 1992 dacht ik, die hebben nog een massieve motorsteun. Wat de gevolgen van een lekke motorsteun zijn heb ik je al gemeld. Een nwe achterste motorsteun kost iets van €80 bij de dealer.
Geplaatst: 08.12.2010 - 09:38
door Iroll
De B18U is in september 1991 op de markt gekomen. Dat valt onder model jaar 1992. De nwe modellen (dit geldt voor alle automerken) worden nl na de zomervakantie geintroduceerd dus NIET per januari. Mijn 480 is bijv. van november 1992 maar valt dus onder model jaar 1993. Laat even iemand naar de motorsteun kijken, je hebt dus wel een oliegevulde motorsteun.
Geplaatst: 08.12.2010 - 23:02
door V440_wrecker
Iroll schreef:De B18U is in september 1991 op de markt gekomen. Dat valt onder model jaar 1992. De nwe modellen (dit geldt voor alle automerken) worden nl na de zomervakantie geintroduceerd dus NIET per januari. Mijn 480 is bijv. van november 1992 maar valt dus onder model jaar 1993. Laat even iemand naar de motorsteun kijken, je hebt dus wel een oliegevulde motorsteun.
Oke dan. Dank je voor je antwoord. En je had ook gelijk. Ik heb die lucht al een 1 of 2 dagen niet meer geroken.
Ik zou die steun ook graag zelf willen bekijken.
Is die steun op via een bepaalde manier te bereiken?
Geplaatst: 08.12.2010 - 23:09
door Ramon&Ramon
Iroll schreef:Ik denk dat het niet de koppeling is maar de achterste motorsteun die lek is. Als de hydraulische motorsteun lek is komt er olie op de uitlaat bij het achteruit rijden. Dit omdat er veel druk op de steun komt als je 'm in zijn acheruit zet en de koppeling laat opkomen, de steun wordt dan ver in elkaar gedrukt en de olie lekt op de uitlaat en stinkt als een gek. Het stinken gaat vanzelf over als alle olie weggelekt is. Als hij niet meer stinkt dan weet je dus wat er aan het handje is.
Andere dingen waaraan je kan merken dat de steun rot is:
De versnellingspook gaat erg veel bewegen als je optrekt, vooral in zijn achteruit.
En het kan lastiger worden om de versn.pook in zijn versnellingen te krijgen, mn in zijn 1 en achteruit op den duur.
De achterste steun wordt bij het achteruit rijden uit elkaar getrokken en niet samengedrukt,dat doet hij bij vooruit rijden.

maar het kan inderdaad olie zijn uit die steun,dit is even muggenziften natuurlijk wat ik doe:)
Geplaatst: 09.12.2010 - 09:53
door Iroll
Ik zou die steun ook graag zelf willen bekijken.
Is die steun op via een bepaalde manier te bereiken?
De steun kan je van bovenaf eigenlijk niet beoordelen omdat hij half verstopt zit. Het beste is om het op een brug te doen en door een monteur. Voor een amateur is het moeilijk te beoordelen of hij lek is. De steun zit tussen het subframe en versn.bak, als je langs het schutboard ong. in het midden naar beneden kijkt kan je de bovenkant van de rubberbol zien zitten.
Mocht het de motorsteun zijn blijf dan niet te lang rondrijden, de 2 andere motorsteunen moeten nu alles opvangen en kunnen er ook aan gaan.
De achterste steun wordt bij het achteruit rijden uit elkaar getrokken en niet samengedrukt,dat doet hij bij vooruit rijden.
maar het kan inderdaad olie zijn uit die steun,dit is even muggenziften natuurlijk wat ik doe:)
Je hebt gelijk, maar als professional mag je mierenn**ken

Geplaatst: 09.12.2010 - 12:23
door Ramon&Ramon
Geplaatst: 11.12.2010 - 18:12
door V440_wrecker
Iroll schreef:Ik zou die steun ook graag zelf willen bekijken.
Is die steun op via een bepaalde manier te bereiken?
De steun kan je van bovenaf eigenlijk niet beoordelen omdat hij half verstopt zit. Het beste is om het op een brug te doen en door een monteur. Voor een amateur is het moeilijk te beoordelen of hij lek is. De steun zit tussen het subframe en versn.bak, als je langs het schutboard ong. in het midden naar beneden kijkt kan je de bovenkant van de rubberbol zien zitten.
Mocht het de motorsteun zijn blijf dan niet te lang rondrijden, de 2 andere motorsteunen moeten nu alles opvangen en kunnen er ook aan gaan.
De achterste steun wordt bij het achteruit rijden uit elkaar getrokken en niet samengedrukt,dat doet hij bij vooruit rijden.
maar het kan inderdaad olie zijn uit die steun,dit is even muggenziften natuurlijk wat ik doe:)
Je hebt gelijk, maar als professional mag je mierenn**ken

thanks
