Pagina 1 van 2
Hoogteslag in de banden
Geplaatst: 07.12.2010 - 11:35
door Thijs
Ik heb voor deze winter eindelijk een set (occasion) winterwielen aangeschaft. De velgen zijn onbeschadigd, op een oxidatieplekje na, en vertonen geen misvormingen. Geen deuken of slingeringen.
Na montage had ik wat last van trillingen. Ik heb de boel laten balanceren en heb even mee gekeken. Nu blijkt dat in de banden wat hoogteslag zit. Het gaat hier om Pirelli Sottozero's 215/55/16. (2*7.5 mm en 2* 5.5mm)
Mijn vraag is of de fabriek hier wat mee zal doen, en of ik ze kan vragen hier wat mee te doen. Het lijkt me dat een band in deze prijscategorie geen (voelbare) hoogteslag mag hebben en dat een fabriek zijn naam hoog zal willen houden. Echter mijn voorgevoel zegt me dat ik gewoon domme pech heb..
Wat is jullie bescheiden mening? Eventueel nog oplossingen hiervoor?
Bedankt voor de reacties alvast!
Geplaatst: 07.12.2010 - 11:42
door 945i
Ja dat is pech, hoeveel banden hebben een hoogteslag?
Geplaatst: 07.12.2010 - 11:44
door Thijs
Ik weet bijna zeker dat drie van de vier genoeg hoogte slag hebben om dit (dus) te voelen...
Geplaatst: 07.12.2010 - 11:44
door Grimm
Helemaal eens dat de fabriek dergelijke afwijkingen niet wil hebben. Ik denk echter dat ze niet meteen staan te springen: je hebt ze niet nieuw gekocht en het wordt lastig te onderbouwen dat de vorige eigenaar hetzelfde probleem had en dat de afwijking niet door hem is veroorzaakt.
Kortom, altijd proberen de fabriek aan te spreken op hun verantwoordelijkheid om een goed product af te leveren en hen vragen de boel op te lossen. Houd er wel rekening dat het zomaar eens niets zou kunnen worden.
Geplaatst: 07.12.2010 - 11:47
door Thijs
door hem is veroorzaakt
Dit is ook al door mijn gedachten gegaan, maar hoe zou je hoogte slag kunnen "veroorzaken" ?
Geplaatst: 07.12.2010 - 11:50
door Battlecruiser
Hoogteslag in de banden lijkt wel een Pirelli-kwaaltje, want dat komt ook in nieuwe Pirelli's voor. Ik weet er alles van...
Geplaatst: 07.12.2010 - 11:53
door 945i
3 van de 4 vind ik dan wel veel op een auto... Slechte serie?
Geplaatst: 07.12.2010 - 12:42
door Thijs
Dat is dus eigenlijk een deel van mijn vraag.. En zoals battlecruiser al aangeeft is dat dus een pirellikwaal?
Hoe is dit bij jou uiteindelijk opgelost Battlecruiser,?
Mijn mening is dat dit niet zou moeten kunnen bij banden in deze prijscategorie..
Geplaatst: 07.12.2010 - 12:48
door Oceanracer
Zelf ook één keer Pirelli (zomer-)banden gekocht met hoogteslag. Banden omgeruild bij Heuver, weer gehobbel. Ik heb ze later maar weer vervangen voor Michelin. Heb nu Vredestein winterbanden (nieuw, op stalen velgen) en die hobbelen ook. Als je er mee terug gaat, wordt je toch enigszins voor muggenzifter uitgemaakt. De gebruikte Dunlop winterbanden van de V70 hobbelen ook. Mijn ervaring: Alleen Michelin maakt 100% ronde autobanden.
Geplaatst: 07.12.2010 - 13:12
door Battlecruiser
Tarman T schreef:Dat is dus eigenlijk een deel van mijn vraag.. En zoals battlecruiser al aangeeft is dat dus een pirellikwaal?
Hoe is dit bij jou uiteindelijk opgelost Battlecruiser,?
Niet, ik kan er mee leven.
De banden zijn door een goede bandenfirma nog een keer extra gebalanceerd en dat scheelt een stuk.
Geplaatst: 07.12.2010 - 13:16
door edraket
Helemaal mee eens Oceanracer! Dat is ook wat ik eens bij een bandenboer hoorde. Ik rijd nu in de zomer met Bridgestone RE050 18" en dat is echt niet fijn om te rijden. Dat gehobbel, ik wordt er niet vrolijk van. Deze gaan er dan ook weer lekker vanaf en worden vervangen door andere banden.
Overigens ben ik heel erg verrast door de Conti's die nu onder mijn V70 zitten (Premium Contact 2) in 16". Dat zijn heel erg fijne banden, en hoeven ook niet halverwege opnieuw gebalanceerd te worden zoals met Pirelli/Bridgestone en anderen wel. Voor mijn in elk geval nooit meer Pirelli en Bridgestone! Ik overweeg de Conti Sport Contact 3 als volgende band voor mijn zomer wielen.
Geplaatst: 07.12.2010 - 14:30
door Thijs
Hmmm, als ik deze voorkennis toch eens had...
Er zullen toch ook goede ervaringen met banden zijn? Anders heeft een fabrikant toch geen bestaansrecht?
Geplaatst: 07.12.2010 - 14:35
door 945i
Natuurlijk, ken mensen die willen nooit meer anders dan Bridgestone... Er zitten bij elke fabrikant weleens slechte tussen.
Michelin (en nog wel een paar) is/zijn wel de meest constante in kwaliteit is mijn ervaring.
Geplaatst: 07.12.2010 - 14:56
door Grimm
Tarman T schreef:Er zullen toch ook goede ervaringen met banden zijn? Anders heeft een fabrikant toch geen bestaansrecht?
Ik rijd zowel zomer als winter op Pirelli. Ondanks dat ik zeker niet ontevreden ben, denk ik dat ik bij nieuw rubber toch weer voor Michelin ga: Zomerbanden kunnen zuiniger en winterbanden zijn wel erg rumoerig. Maar: geen hoogte slag

Geplaatst: 07.12.2010 - 15:07
door edraket
Oja over verbruik: op de Conti's rijd ik 5,7l op de Bridgestone's 6,4l!
Geplaatst: 07.12.2010 - 19:12
door Oceanracer
Vroeger was Continental niet meer dan een middenmoter, maar daar is Semperit nu gepositioneerd. Continentaal maakt nu kwalitatief zeer goede banden, zowel voor de winter als de zomer, die ook zeer goed uit de tests komen. Het cuppen van de banden op de achteras was voorheen wel een veelvoorkomend probleem, maar ik hoor daar de laatste tijd eigenlijk geen klachten meer over. Kennelijk is dat probleem nu verholpen.
Geplaatst: 07.12.2010 - 21:51
door toppertje
Thijs,
waaraan verneem je precies de hoogteslag vd banden?
Geplaatst: 07.12.2010 - 22:03
door sanco
kun je ze ook iets laten sipen, of is het verschil daar te groot voor?
zou een keertje opnieuw laten omleggen (of 180 grd verdraaien bijv) nog iets kunnen doen ?
heb zelf in 95 ooit een keer 2 nieuwe michelin energy's achter gehad op een 306, bij het afremmen vanaf een snelweg afrit stuiterde ik bijna uit de auto... klacht gemeld, was duidelijk zichtbaar (ff opkrikken) en zonder problemen 2 nieuwe banden gekregen, nooit weer problemen gehad met michelin (was volgens de dealer toen ook geen enkel probleem ze om te wisselen, 1 van de voordelen van michelin).
Geplaatst: 08.12.2010 - 10:09
door Rob2u
Inderdaad wil het verdraaien van de band op de velg nog wel eens helpen.... Ik geloofde het eerst niet maar enige jaren geleden heeft het bij mij zeker geholpen.
Geplaatst: 08.12.2010 - 10:44
door ps-amazon
elke band heeft een afwijking in hoogte/breedte en gewichtsverdeling en per merk zullen de toleranties verschillen; dit geldt trouwens ook voor de wielen en de draaiende delen van de auto.
Trillingen worden meestal veroorzaakt door deze afwijkingen, en als je pech hebt dan zit toevallig de hoogste afwijking van de band net op de hoogste afwijking van het wiel, vandaar dat draaien op de velg (net zolang tot je de minste hoogteslag meet) vaak helpt; zie er ook op toe dat er voldoende montagevloeistof wordt gebruikt zodat de band op de juiste plek op de velg komt te zitten.
Andere oorzaken van hoogteslag kunnen liggen in inwendige beschadigingen in het karkas van de band waardoor er draadjes kunnen knappen waardoor het karkas vervormt; ook kan een noodstop een stuk rubber van het loopvlak afschaven waardoor er een platte plek op het loopvlak ontstaat.
Wat nu te doen: ga naar een goede bandenspecialist en demonteer de banden en meet ook de afwijking van de velgen, daarna goed monteren en net zolang banden op velgen draaien tot de hoogteslag afneemt (en er meestal ook minder balanceerlood nodig is), daarna band/wiel monteren en met momentsleutel vastzetten, de banden met de minste hoogteslag/lood voorop; als er dan nog steeds trilling is de banden "onder de auto" balanceren