Pagina 1 van 1
Technische vragen over V70R
Geplaatst: 08.12.2010 - 10:51
door Silver_R
Een tweetal vragen over mijn R van 2004. Bij doorhalen in de toeren tot zo'n 5000 rpm en dan gas los, hoor ik een plof in de uitlaat. Lijkt onverbrande benzine. Of als ik wat langer in de 1e versnelling rij en dan opschakel naar 2, dan hoor ik ook een plof. Volgens de vorige eigenaar hebben alle R'en dit.
Hoort dit? Want volgens de dealer is het een vuile gasklep. Maar volgens mij is het stationair toerental onregelmatig bij een vuile klep. En dit is constant.
Volgende vraag, als er iemand op de bijrijders stoel zit en geen gordel om heeft, hoor ik geen melding. Hoort wel volgens mij. Zeker bij een Volvo. Wat is waarheid?
Alvast thanx voor jullie antwoorden.
Sjoerd
Geplaatst: 08.12.2010 - 11:40
door aertssenhjc
vraag 1- is cmpleet normaal. Ik heb het n.l. zelf ook vaak. zalfs 2 klappen achter elkaar. Mijn gastklep is nog geen ton geleden vervangen. Dus dat kan het niet zijn.
vraag 2- die verklikker zit er idd. niet in bij volvo. Wel bij een hoop andere merken. Heb me dit ook altijd al afgevraagd waarom bij het merk volvo (zeker de nieuwere ) dit er niet in zit...
Geplaatst: 08.12.2010 - 11:45
door Rick H
Dat van die bijrijders stoel heb ik nooit begrepen, onze oude XC90 had een irritante piep als je de gordel niet op de bijrijdersstoel gebruikte. Nu hebben we dat niet meer en de bouwjaren zijn > gegaan....
Geplaatst: 08.12.2010 - 16:50
door VolvoRob
Verantwoordelijkheid bestuurder om anderen er op te wijzen hun gordel te dragen.
Geplaatst: 09.12.2010 - 17:40
door WimS60
Bij mij ook die plof in de uitlaat, dus zou ik me geen zorgen over maken.
Geplaatst: 09.12.2010 - 18:01
door oddball
Zelf de 340 van 1988 had een verklikker in de bijrijderstoel, ik begrijp dit ook niet helemaal.
Een R hoort te ploffen, dit hoor je ook veel bij VAG (benzine) turbo's.
Geplaatst: 09.12.2010 - 23:02
door Silver_R
oddball schreef:Zelf de 340 van 1988 had een verklikker in de bijrijderstoel, ik begrijp dit ook niet helemaal.
Sterker nog, de 142 van mijn vader, ergens terug in de 70er jaren had al voor beide stoelen een hele irritante verklikker.
Dus waarom mijn V70 dan niet?
En die plof, zal dan wel horen. Moet er maar aan wennen dan.
Geplaatst: 09.12.2010 - 23:08
door oddball
In de 240 turbo uit '84 van mijn zit zelfs een er flikkerlampje voor de achterpassagiers bij de asbak achterin.
Heel vreemd, de passagiers achterin worden gewaarschuwd als de passagiers voorin geen gordel dragen....
Geplaatst: 09.12.2010 - 23:27
door derre
Ploffen is normaal bij een turbo benzine , deze wagens zijn vaak erg rijk afgesteld en veroorzaakt ploffen onverbrande benzine in de uitlaat
Geplaatst: 09.12.2010 - 23:38
door Silver_R
derre schreef:Ploffen is normaal bij een turbo benzine , deze wagens zijn vaak erg rijk afgesteld en veroorzaakt ploffen onverbrande benzine in de uitlaat
Heb dat nog nooit gehoord bij mijn vorige auto, V50 T5. Is toch ook echt een turbo.
Geplaatst: 09.12.2010 - 23:50
door derre
Ik ook niet bij mijn s60 t5 maar bij mijn subaru impreza gt turbo wel
Geplaatst: 09.12.2010 - 23:57
door 945i
Dus?
Hoe moet ik dat zien in verhouding tot je eerdere opmerking?
derre schreef:Ploffen is normaal bij een turbo benzine , deze wagens zijn vaak erg rijk afgesteld en veroorzaakt ploffen onverbrande benzine in de uitlaat
Geplaatst: 10.12.2010 - 00:07
door derre
Nou mischien heeft de r een ander uitlaat systeem en staat de motor wat rijker afgesteld wat het ploffen veroorzaakt?
Geplaatst: 10.12.2010 - 00:09
door Ramon&Ramon
het is vrij simpel,die plof wordt veroorzaakt door een kleine lekkage in het uitlaatsysteem,hij zuigt extra zuurstof aan door die lekkage,waardoor je een naverbranding krijgt in de uitlaat demper(s).
Normaal hoor je deze plof niet,zou niet kunnen in principe bij een Turbo.
Rijk afgesteld zijn ze zeer zeker niet,dat wordt allemaal electronisch.s geregeld door middel van de Lambda sensoren en alles wat daar bij hoort.
Meestal is de aansluiting van de turbo op het uitlaatspruitstuk de boosdoener of de voorpijp aansluiting.
Geplaatst: 11.12.2010 - 13:44
door Silver_R
Ramon&Ramon schreef:het is vrij simpel,die plof wordt veroorzaakt door een kleine lekkage in het uitlaatsysteem,hij zuigt extra zuurstof aan door die lekkage,waardoor je een naverbranding krijgt in de uitlaat demper(s).
Normaal hoor je deze plof niet,zou niet kunnen in principe bij een Turbo.
Rijk afgesteld zijn ze zeer zeker niet,dat wordt allemaal electronisch.s geregeld door middel van de Lambda sensoren en alles wat daar bij hoort.
Meestal is de aansluiting van de turbo op het uitlaatspruitstuk de boosdoener of de voorpijp aansluiting.
Heel duidelijk antwoord. Blijft toch nog het feit dat het niet altijd gebeurd. En dat vind ik vreemd.
Of de motor nu koud of warm is, maakt niet uit. Is dat dan nog steeds te verklaren?
Volgens de vorige eigenaar heeft de auto dit altijd gedaan.
En
@Ramon&Ramon, de werkplaats chef van de jou bekende garage Verkerk Leidsche Rijn, zegt dat het een vuile gasklep is......
En begrijp ik nu goed uit bovenstaande antwoorden, dat er geen verklikker in mijn auto zit voor de bijrijder bij geen gordel om. :-s
Heel apart.
Geplaatst: 11.12.2010 - 14:08
door crackedtooth
Silver_R schreef:Ramon&Ramon schreef:het is vrij simpel,die plof wordt veroorzaakt door een kleine lekkage in het uitlaatsysteem,hij zuigt extra zuurstof aan door die lekkage,waardoor je een naverbranding krijgt in de uitlaat demper(s).
Normaal hoor je deze plof niet,zou niet kunnen in principe bij een Turbo.
Rijk afgesteld zijn ze zeer zeker niet,dat wordt allemaal electronisch.s geregeld door middel van de Lambda sensoren en alles wat daar bij hoort.
Meestal is de aansluiting van de turbo op het uitlaatspruitstuk de boosdoener of de voorpijp aansluiting.
Heel duidelijk antwoord. Blijft toch nog het feit dat het niet altijd gebeurd. En dat vind ik vreemd.
Of de motor nu koud of warm is, maakt niet uit. Is dat dan nog steeds te verklaren?
Volgens de vorige eigenaar heeft de auto dit altijd gedaan.
En
@Ramon&Ramon, de werkplaats chef van de jou bekende garage Verkerk Leidsche Rijn, zegt dat het een vuile gasklep is......
En begrijp ik nu goed uit bovenstaande antwoorden, dat er geen verklikker in mijn auto zit voor de bijrijder bij geen gordel om. :-s
Heel apart.
is logisch, je kunt dus gewoon een zware doos op de bijrijderstoel zetten zonder dat je gepiep krijgt
systeem bij achterinzittenden wat in nieuwere volvo;s zit vind ik ook een crime
Geplaatst: 11.12.2010 - 17:50
door Silver_R
Maar ik wil helemaal geen zware doos op de bijrijders stoel.

Geplaatst: 11.12.2010 - 18:04
door Gast
Een blonde doos wel zeker?

Geplaatst: 11.12.2010 - 20:46
door V70/2.4D/2003
AlexV70, nee, dat geldt alleen voor Manta-rijders en die zijn dan nog kapster ook.